عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وب سایت من خوش امدید تنها وبلاگ آموزشي اصول تصويرسازي براي هنرجويان گرافيك و تصويرساز اميدوارم مورد استفاده هنرجويان جوان قرارگرفته باشد. ليلا رخشي قاضياني بابيش از بيست سال سابقه هنري در هنرها تجسمي وفعاليت در زمينه گرافيك ، نقاشي ، عكاسي ، تصويرسازي شركت در جشنواره و برپايي نمايشگاه انفرادي و گروهي دررشت ، اراك ، تهران






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
122

آمار مطالب

:: کل مطالب : 110
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 12
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 12
:: بازدید ماه : 24
:: بازدید سال : 95
:: بازدید کلی : 5813

RSS

Powered By
loxblog.Com

اصول تصويرسازي

معرفي كتابهايي در زمينه تصويرسازي
یک شنبه 28 شهريور 1395 ساعت 20:26 | بازدید : 102 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

كتاب :گرافيك دانشجويي پنج ، تصويرسازي چاپ : نشر آرنگ ، سال چاپ : 1390

كتاب فنون تصويرسازي و خلق جذابيت در كميك ، بررسي آثار ژرژ دمي ( هرژه ) در داستان هاي تن تن و مسيلو ، انتشارات سروش چاپ سال 1390 محمد علي سپهر افغان .

 كتاب :تصويرگري جهان معاصر ، جوليوس ويدمن ، انتشارات آبان ، مترجم : هنا دابزاد ، چاپ اول در ايران سال 1389

كتاب :فنون تصويرسازي سيد محمد فدوي ، فرهنگسراي ميردشتي چاپ 1394 .

كتاب : تصويرسازي ، تاليف : مريم مهرداد فر ، انتشارات مارليك ، اول 1390

 

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
عوامل ايجاد كننده پرسپكتيو درتصويرسازي
پنج شنبه 24 تير 1395 ساعت 10:40 | بازدید : 74 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

الف . انتخاب زاويه صحيح : چنانكه گفته شد نخستين راه براي به دست آوردن پرسپكتيو همان انتخاب زاويه صحيح دوربين و فاصله كانوني است . اين دو بايد به گونه اي انتخاب شوند كه بيشترين همگرايي خطي را بدون اعوجاج ايجاد كنند . هنگام فيلم برداري از يك نماي درشت صورت ، بهترين تصوير زماني به دست مي آيد كه صورت به اندازه 45 درجه نسبت به دوربين چرخش داشته باشد . اين حالت را زاويه ( سه چهارم نسبت به دوربين) مي گويند . اگر جلو وپهلوي صورت خوب نورپردازي شود ، گردي صورت مشخص شده و چشم ها به خوبي و كاملا نشان داده مي شوند . اين تاكتيك در تصويرسازي و كميك توسط طراح و طرز نگاه او به موضوع ، بسيار راحت تر از دنياي سينما قابل دسترسي است . درنما هاي دور نيز اگر شخصيت داستان در مقابل بيننده به صورت پز سه چهارم قراربگيرد و درخط اريب نسبت به او حركت كند ، مناسب تر است و تصويرداراي پرسپكتيو خواهد بود . تصاويرطراحي شده در خصوص كميك بنا به تشخيص طراح مي توانند جهت به دست آوردن فضاهاي مورد نياز آن گونه خلق شوند كه بيننده حضور يك لنز به طور مثال وايد را حس كند و اعوجاج و دفرماسيون حاصل از آن را نيز ببيند .

ب. زاويه به علاوه زاويه : مي توان با نگاه كردن به موضوع از ارتفاع بالا به ايجاد پرسپكتيو كمك كرد، زيرا بااستفاده از اين نوع ديد، خطوط عمودي لريب ديده شده و ايجاد بعد در مسافت را تشديد كرده وعناصر و اسيا در محل استقرار خود برجسته تر به نظر خواهند رسيد و بين شخصيت ها و زمينه تفكيك بيشتري ايجاد مي شود و باعث مي شود سطوح بيشتري از موضوع قابل نمايش بوده و سه بعدي به نظر برسد . زاويه به علاوه زاويه ، حالت مسطح بودن رااز بين مي برد . در اين حالت خطوطي كه پرسپكتيو كمپوزيسيون را تشكيل مي دهد ، مشخص تر مي شوند و خطوط موازي دردوردست همگرانشان داده شده و بعد مسافت را مشخص مي كنند . اگر نقطه ديد درارتفاع زيادي قرارداشته باشد واز آنجا خيابان و يا جاده و يا مجتمع هاي صنعتي و مكان هاي وسيع ديده شوند، پرسپكتيو خطي بيشتر و خطوط همگرا جالب تر به نظر خواهند رسيد وعمق تصوير افزايش مي يابد .  توجه داشته باشيد كه بالا بردن و يا پايين آوردن زاويه ديد طراح بايد به مقدار جزئي انجام گيرد . بااين عمل مي توان زمينه پشت نما رانيز اصلاح كرد . وقتي كه جابه جايي و تغيير دادن اشيا و مناظر پشت موضوع امكان نداشته باشد ، براي حذف آن ها مي توانيد با پايين آوردن مختصر زاويه ديد طراح ، عناصر پشت موضوع را حذف كنيد .

پ. خطوط متقارب : دو خط موازي در بعد مسافت حالت همگرا دارند و در دوردست آن قدر به يكديگر نزديك به نظر مي رسند كه بيننده آن دورا به صورت يك خط مي بيند . براي مثال مي توان از خط آهن نام برد كه دو خط آهن افقي در دوردست به صورت يك خط به نظر مي رسند . يكي از طرق نشان دادن عمق در تصوير ، استفاده از همين خطوط متقارب ، است زيرا خطوط همگرا ايجاد پرسپكتيو مي كنند و تما شاگر متوجه مسافت مي شود .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاثير احساسي و دراماتيكي خطوط در تصويرسازي
چهار شنبه 23 تير 1395 ساعت 17:27 | بازدید : 80 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

خطوط موجود در كمپوزيسيون نه هنها چشم بيننده را هدايت مي كنند ، بلكه روي احساس او نيز تاثير مي گذارند . خطوط عمودي يا افقي و يا اريب و منحني هريك احساس هاي متفاوتي را القا مي كنند . احساس هايي كه از مشاهدات روزمره و تداعي آن ها ناشي مي شود . درك كيفيت هاي احساسي خطوط مي تواند كمك موثري براي تركيب تصويرباشد . در اينجا كيفيت هاي خطوط واقعي را متذكر مي شويم :

خطوط افقي نشان دهنده آرامش وآسايش هستند ، مثل انساني كه خوابيده است و يا سطح افقي آرام دريا . در تصويرزيرصحنه اي از سكون و آرامش را مشاهده مي كنيد . خطوط عمودي نشان دهنده قدرت و وقار هستند مثل ساختمان هاي بلند ، مناره هاي مساجد و برج هاي كليسا و درختان بلند كه بيانگر و تداعي كننده عظمت و شكوه هستند . درتصويرصفحه بعد خطوط عمودي بربلندي و عظمت سازه تاكيد كرده و نگاه ما رابه بالا هدايت مي كنند .

نشان ندادن انتهاي ساختمان ، اين امكان را به بيننده مي دهد كه ارتفاع ساختمان رابه هر اندازه كه مي خواهد و ه چه بالاتر ، تصور كند . منطقه وسيع و باز جلوي سازه ، پايه استواري براي نشان دادن بهتر اين بناست . هنگام نشان دادن يك ساختمان بزرگ كه ستون هاي عمودي بلند دارد ، مثل بناي جلوي دادگاه ، بهتر است براي حفظ عظمت آن از كمپوزيسيون قرينه استفاه شود .

خطوط مورب احساسي از حركت يا هيجان و انبساط و كشش در بيننده ايجاد مي كند . در مقايسه با سكون خطوط افقي و عمودي ، خطوط مورب فعال و مهيج هستند و مي توانند كيفيت هاي شتابزدگي و سقوط را نيز به بيننده القا كنند . خطوط موازي مورب نشان دهنده فعاليت ، انرژي ، خشونت و سختي و غضب هستند . خطوط مورب كه در خلاف جهت يكديگر باشند نشان دهنده تضاد و كشمكش و مبارزه وزور و فشار هستند . خطوط مورب تيز، پررنگ و ضخيم ، نشان دهنده روشنايي ، شادي و هيجان و خطوط مورب ملايم نشان دهنده وقار و آرامش هستند . حتي حركت مورب دوربين نيز خود مي تواند حالتي از هيجان و حركت رابيان كند . استفاده از پرسپكتيو هاي تند و ايجاد خطوط كاملا اريب در كادرهاي كميك به ايجاد حس هيجان و حركت كمك مي كند .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
خطوط و اشكال هندسي در تصويرسازي سبك كميك
سه شنبه 22 تير 1395 ساعت 11:13 | بازدید : 88 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

اشكال و خطوط واقعي و مجازي موجود در صحنه تاثير زيادي در كمپوزيسيون نما دارند و حالت ها و كيفيت ها و يا احساسات خاصي به بيننده القا كرده و مي توانند نگاه او را به نقطه و يا به جهتي خاص معطوف كنند .

انواع خطوط شكل دهنده تصوير

خطوط شكل دهنده تصوير را مي توان به سه دسته تقسيم كرد :

الف . خطوط واقعي

اين خطوط عينا قابل روئت هستند، مثل لبه ساختمان ها ، سيم هاي تلفن يا برق ، لبه ميز يا ديوار ، پايه ها ، نرده ها و ستون ها و يا حد فاصل بين رنگ ها و تاريكي و روشنايي هاي موجود در تصويرو كليه چيزهايي كه داراي خطوط عمودي ، افقي و مورب هستند

ب. خطوط مجازي

خطوطي هستند كه به خودي خود وجود خارجي ندارند ، بلكه از حركت ، فرم و يا سمت تمايل اشيا موجود در تصوير شكل مي گيرند ، مثل جهت حركت خودرو و يا جهت گنبد و گلدسته مسجد كه سربه آسمان دارد و به دنياي بالا اشاره مي كند .

ج. خطوط تخيلي و يا فرضي

اين خطوط نيز جزو خطوط مجازي هستد و مي توانند تعيين كننده جهت ديد بييننده باشند . خطوط تخيلي ، خطوطي هستند كه براي ربط دادن اشيا و يا موضوع هاي مربوط به هم در فكر ما نقش مي گيرند ، براي مثال مي توان به خط نگاه مردمي كه با هم صحبت مي كنند و يا خط نگاه شخص و يا اشخاصي را كه به طرفي و يا شي ء اي نگاه مي كنند ، اشاره كرد. اين دو خط از خطوز تخيلي شناخته شده هستند . اين سه نوع خط كه تعيين كننده جهت ديد بيننده هستند ، در كمپوزيسيون اهميت دارند . به هنگام تشكيل كمپوزيسيون صحنه ، ابتدا بايد خطوط اصلي صحنه را پيدا كنيد و ببينيد آيا به مركز توجه منتهي مي شوند يا ازآن دور مي شوند . بايد از خطوط قوي اي كه به قسمت هاي كم اهميت تصوير منتهي مي شوند اجتناب كنيد و تا حد امكان آن ها را از كادر خارج كنيد . آگاهي داشتن از سرعت حركتي كه خطوط تعيين كننده جهت ، براي چشم ايجاد مي كنند ، نيز اهميت دارد . اين خطوط مي توانند خيلي نرم و يك نواخت و يا سريع و بريده بريده تماشاگر را به مركز توجه تصويرهدايت كنند . بايد موضوع و يا وضعيتي را انتخاب كنيد كه خطوط آن به همان سرعتي كه مي خواهيد ، توجه بيننده را به مركز توجه جلب كند . البته نبايد خطوط به گونه اي باشند كه خيلي سريع و ناگهاني توجه بيننده را به مركز توجه جلب كنند ، زيرا باعث پراكندگي و الحاق نشدن در كمپوزيسيون مي شوند . چنانكه در تصوير ملاحظه مي كنيد خطوط تعيين كننده جهات هستند ، مثل پله ها كه نگاه ما را به مركز توجه عكس يعني دوشخص تامسون و تا مپسون جلب مي كنند . تعقيب جهت خطوط پله باعث ديده شدن سرتن تن و نيز تامپسون ها در انتهاي ديگر پله مي شود .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برقراري توازن براي خلق جذابيت در كميك
دو شنبه 21 تير 1395 ساعت 11:53 | بازدید : 37 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

تعيين كننده توازن اجسام درزندگي واقعي وزن است ، اما توازن تصويري مربوط به وزن مجازي است كه ناشي از اندازه شكل ، مقدار توناليته يا شدت رنگ ، كنتراست و حركت و جابه جايي و جهت حركت عناصر وعوامل داخل كادر تصويراست . اگر همه نيروها وعوامل تشكيل دهنده تصوير به گونه اي بتوانند بايكديگر برابري كنند، توازن برقرار مي شود . صحنه هاي ثابت بيشتر از صحنه هاي متحرك به توازن احتياج دارند ، زيرا درصحنه هاي متحرك عمل حركت ، خود چشم بيننده را جلب مي كند و ديگر توجه چنداني به وضعيت توازن نخواهد داشت . توازن دراماتيكي در كمپوزيسيون سينمايي يك سلسله قياس هاي تصويري برمبناي حركات بازيگران و عناصر داخل كادر تصويرو همچنين توقف ها و سكون آن ها نسبت به وضع نخستين آن ها ست كه از طريق نيروهاي جبران كننده و قدرت جذب موضوع برقرار مي شود . در اين روند قوانيني وضع شده كه اساس آن ها برپايه همان حواس معمولي زندگي عادي است كه به مفاهيم تصاويرنيز مي توان آن ها را تغميم داد :

الف . يك نما مي تواند مانند يك اتاق خالي و يا شلوغ ، منظم ويا مغشوش باشد . گوشه اي ازآن پراز وسائل و گوشه ديگر ان خالي باشد . خالي بودن فضاي تصويرباعث خستگي بيننده مي شود مگر اينكه فضاي خالي داراي معنا و هدفي ، مانند تك درختي دريك دشت و يا قايقي روي دريا باشد .

ب. محل استقرار يك شي و يا يك بازيگر در كادر مي تواند وزن تصويري او راتحت تاثير قراردهد . هيچ گاه نبايد اشيا و اشخاص ، همگي در مركز و يا در گوشه اي از آن و يا دريك رديف قرار گيرند . تجمع در گوشه اي از كادر باعث نبود توازن و القاي حالت واژگوني مي شود و قرار گرفتن اشيا در امتداد خط عمودي در سمتي ازكادر نيزباعث از بين رفتن توازن و واقع شدن اين خط در وسط موجب تقسيم شدن كادر مي شود .

پ . شخص و يا شي كه در مركز كادراست از آنكه در كنار كادرقرارگرفته وزن كم تري دارد، بدين ترتيب جسم سنگيني كه در وسط كادر قرار گرفته است ، مي تواند با جسم سبكي كه در كنار كادر واقع شده است ، توازن برقرار كند . قرار دادن يك عنصر سنگين در كنار باعث نبود توازن شده و در بيننده يك نوع احساس واژگوني در نما ايجاد مي شود .

ت. يك شي بزرگ در كنارصحنه مي تواند به وسيله يك شي كوچك ولي در حال حركت برابري كند . مثل يك خودروي كوچك كه به طرف تپه اي بزرگ حركت مي كند . در اين حالت هردوي آنها از نظر وزن تصويري يا وزن مجازي باهم مساوي هستند ، زيراشي در حال حركت وزن بيشتري از يك شي در حال سكون دارد حتي اگر كوچك ترباشد .

ث. يك شي نسبتا كوچك متحرك به ويژه اگر از نظر توناليته و يا رنگ روشن باشد و يا در تضاد با زمينه باشد بيشتر ازيك شي ساكن بزرگ تر از خودش جلب توجه مي كند .

ج. يك شي متحرك كه به طرف دوربين حركت مي كند به تدريج بزرگ تر مي شود، بنابراين وزنش سنگين تر مي شود و برعكس هنگام دور شدن از دوربين وزنش كمتر مي شود .

چ . قسمت بالاي يك تصوير از قسمت پايين آن سنگين تر است زيرا شي اي كه دربالا قرار بگيرد سنگين تر از آنكه درپايين قرار گرفته است ، به نظر مي آيد .

ح. معمولا قسمت راست كادر بيشتر از قسمت چپ آن جلب توجه مي كند ، بنابراين جسمي كه سمت راست كادر قرار بگيرد سگين تر به نظر مي ايد .

خ. يك شي مجزا و منفرد چه از نظر وضع استقرار ، چه از نظر نورپردازي و رنگ و چه از نظر ديگر عوامل ، در هر وضعي كه باشد از شي اي كه در ارتباط و متصل به ديگر اشيا است سنگين تر است

د. اشيائي كه داراي شكل منظم هستند ، سنگين تر از اشيائي هستند كه شكل نامنظم دارند .

ذ. اشياي پيچيده يا عجيب و غريب مي توانند سنگين تر به نظر آيند ، چون وجودشان توجه بيشتري را جلب مي كند .

ر. يك شكل توده اي و بسته كه اطراف يك هسته مركزي را احاطه كرده است ، مي تواند وزن بيشتري از يك شكل منبسط را نشان دهد .

ز . يك شي روشن وزن بيشتري را از يك شي تاريك هم وزنش نشان مي دهد .

ژ شي اي كه شكل عمودي دارد وزن بيشتري از يك شي افقي را در تصويرالقا مي كند .

س. شي پرنوري كه شدت رنگ روشن دارد ، در تصوير چنين القا ء مي كند كه به تماشا گر نزديك مي شود ، در حالي كه شي تيره و كدر اين احساس رالقا مي كند كه از تماشاچي دور مي شود .

ش. اگردوسطح يك اندازه درتصوير داشته باشيم كه يكي داراي رنگ روشن وديگري داراي رنگ تيره باشد ، تصويرسطح روشن نسبتا بزرگ تر از سطح تيره به نظر خواهد رسيد ، زيرا سطح روشن نور بيشتري را منعكس مي كند . بنابراين براي ايجاد توزن بايد فضاي سياه بزرگ تر از فضاي سفيد باشد .

ص. رنگ هاي گرم مثل قرمز سنگين تر از رنگ هاي سرد مثل آبي هستند و رنگ هاي روشن ازنظر تصويري سبك تر از رنگ هاي تيره به نظر مي رسند .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرگري در جهان امروز
شنبه 19 تير 1395 ساعت 17:55 | بازدید : 70 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

هنر تصويرگري ، به عنوان فرايندي جدي درزندگي كودكان كه بخش گسترده اي از جامعه ي امروز جهاني را تشكيل مي دهند ، تاريخي نزديك به دو سده را پشت سرگذاشته و امروزه طيف وسيعي از هنرمندان زندگي خود را وقف آن كرده اند . اهداي جوايز بزرگ و ارزنده به تصويرگران و برپايي نمايشگاه ها و بي ينال هايي چون : بولونيا ، براتيسلاواو نوما و اعطاي جوايزي چون هانس كريستين اندرسن ، كالدكات و ازراجك كيتس ، نشانگر اهميت ويژه اي است كه فرهنگ و تمدن امروز در اختيار تصويرگران كتاب هاي كودك قرار مي دهد . جلوه هاي هنر نقاشي در تصويرگري كتاب هاي كودكان ، زيبايي شناسي و ارزش هاي هنري والايي را داراست. بازتاب فرهنگ كهن كشورهاي اروپاي شرقي درآيين ها و باورهاي تصويري با نقش مايه هاي كهن ، رنگ و جلوه اي خاص خود را دارد. پيوند زندگي كودك و كتاب در آثار تصويرگران جهان ، به ويژه در كشورهاي انگليسي زبان ، از پيشرفت هاي شگرفي در زمينه ي توليد كتاب و كيفيت چاپ برخوردار است . تصويرگران ژاپني ، افسانه هاي جادويي روزگاران كهن را در تصويرهايي برگرفته از تومارهاي روايي گذشته به تصوير مي كشند هنرمندان اروپايي همانند بسياري از تصويرگران كشور هاي پيشرفته، به آرامش كودكان و چالش هاي موجود در زندگي جامعه ي ماشيني و صنعتي امروز مي انديشند تصويرگران ايراني ، جدا از تاثيرهاي اندك در پرداختن به نگارگري و هنر كهن ، نمايش انتزاع و تخيل را در گونه ها ي فراوان انتخاب كرده اند ناشران عرب ، هم چنان بخش وسيعي از آثار كارتوني را دست مايه ي توليد تصويرهاي امروز در كتاب هاي خود قرار داده اند با اين وجود ، تاثيرپذيري تصويرگران سراسر جهان ازآثار يكديگر به گونه اي است كه حدو مرز نمي شناسد و شباهت هاي موجود در ميان آثارآنان هرروز بيشتر مي شود . هر چند هنر نقاشي امروز به انتزاع توجه خاص نشان مي دهد ، اما تصويرگري در جهان امروز هنوز از گونه هاي همزمان واقع گرايي و آبستره ، هم سنگ متن هاي ادبي به چاپ رسيده ، برخوردار است و هرروز به شكوفايي تازه اي دست مي يابد ، و اين روندي است كه به نظر مي آيد هنر نقاشي دوران پسا مدرن ، فاقد چنين تحرك و جنب و جوشي است . بااين همه گسترش ، امكان گفت و گو درباره ي همه ي تصويرگران برجسته ي جهان امروز امكان پذير نيست . به ويژه درشرايطي كه در هر  دوره از بي ينال ها و نمايشگاه ها، به آثار جديد و نو برمي خوريم نياز به برزسي هاي تازه ، روندي است پايان ناپذير .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
فرم هاي اغراق شده درتصويرسازي
شنبه 19 تير 1395 ساعت 17:20 | بازدید : 79 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

اغراق درفرم، عمدتا به گونه اي است كه ساختاراصلي و واقعي تصويرتا اندازهي زيادي دست نخورده باقي مي ماند و تنها نسبت هايي از عناصر تصويري به هم مي ريزد . اين ويژگي ، به خصوص در كارتصويرگران حالت گرا اكسپرسيونيست ، كاريكاتوريست ها و طنز گرايان ديده مي شود . فرم اغراق شده ي سايه ي پسرك در كتاب حقيقت و مرد دانا ، اثرمرتضي مميز به گونه اي است كه صفحه ي روبه رو را كاملا دربرگرفته و زمينه ي آن پوشيده از نمادهايي است كه گذشته هاي پسرك راتداعي مي كند . درتصويرهاي كتاب جمشيدشاه ، قهرمان ، پسرك چشم آبي ، قصه هايي از باله و شهر ماران كه توسط فرشيد مثقالي كشيده شده ، از ويژگي اغراق در فرم به فراواني استفاده شده وبه ويژگي بيشتر آثار مثقالي براي كودكان تبديل شده است . محمد علي بني اسدي ، پژمان رحيمي زاده و وحيد نصيريان از جمله تصويرگراني هستند كه به اين فرآيند درفراهم سازي تصويربراي كودكان گرايش نشان داده اند . به هم ريختن نسبت اندازه ي سربه ديگر اعضاي بدن ، از ويژگي هاي معمول پژمان رحيمي زاده در اين شيوه ي تصويرگري به شمار مي رود .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
جايگاه خط در تصويرگري انتزاعي
شنبه 19 تير 1395 ساعت 13:0 | بازدید : 89 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

انتزاع در تصويرگري ، تا پيش از دهه ي 40 ، از نمودهاي اندكي برخوردار بود و نمونه هاي بسيار ساده ي آ ن را تنها مي شد در برخي ازآثارابراهيم بني احمد ، آن هم در كتاب هاي درسي ديد ويژگي اي كه نمونه هاي ساده شده ي آن در آثار خود كودكان به چشم مي خورد . فرشيد مثقالي را به جرات مي توان آغاز كننده ي نگاه انتزاعي در تصويرگري كتاب هاي كودكان ناميد هر چند اين ويژگي پيش ازآن ، در هنر نقاشي ودر آثار جليل ضياپور، محسن وزيري مقدم ، حسين كاظمي و ديگران راه يافته بود .

ساده ترين نمونه ي انتزاع را بايد در چشم وابرو گذاشتن براي اشياء ازجمله درآثار ابراهيم بني احمد و انساني ديدن آن هال يافت . به هم زدن مقياس در اجزاي يك تصوير، قرارداده شدن دو تصويربرروي يكديگر به گونه اي كه هردوي آن ها ديده شوند هم پوشاني ، شناورشدن عناصر تصويري در فضاي اطراف با حذف نيروي جاذبه تعلق ، و تصوير كردن شكل هاي خيالي و غير واقعي ، ساده ترين نمونه هاي گرايش به انتزاع به شمار مي روند . خطوط انتزاعي در برجسته ترين رويكردهاي آن ، شمار مي روند . خطوط انتزاعي در برجسته ترين رويكردهاي آن در خدمت شكل فرم هايي قرار مي گيرد كه تنها در ذهن هنرمن وجود دارد و بازتاب تصويري آن ها نمايشي خيال انگيز و كودكانه از پديده هاي اطاف است . اين ويژگي در آثار نقاشي شده توسط انسان هاي نخستين ، به فراواني ديده مي شود و بازنمايي ان ها ، يادگار تلاش كوبيست ها و نقاشان انمتزاعي پس ازآن است .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي براي گروه سني نوجوانان
چهار شنبه 2 تير 1395 ساعت 8:29 | بازدید : 153 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

اين مقطع سني به كلي بادوران كودكي متفاوت است و نيازهاي روحي - عاطفي نوجوان به كلي با دوره هاي كودكي و جواني متفاوت است . بااين حال ، بهتراست تصويرگردرايجادتصاويرنكاتي چندرا موردتوجه قراردهد :

1- اصولا كتاب هاي داستان نوجوانان تصويرنمي خواهد ، و ترجيحا بايد به تصويرگري طرح جلد بسنده كرد.

2- درصورتي كه استفاده از تصويرلازم است مي توان فواصل تصاويررازيادكرد( بين هر50 تا100 صفحه يك تصوير) .

3- تصويرگري تك رنگ و با غلظت كم ، با استفاده ازشيوه هاي مختلف طراحي ، فراوان به كارمي رود .

4- تصويردركتاب هاي علمي نقش و اهميت خاصي دارد. استفاده از جدول ، نمودارو عكس نمونه هاي راهگشايي است .

5- رعايت اصول و قواعدطراحي ( تناسبات ، نورپردازي ، تركيب بندي ، زاويه ديد) الزامي است و براي خلق اين تصاويرمي توان حتي از هنرعكاسي سود جست .

6- تصاويربايدداراي حركت ، پويايي، و انديشه اي نو باشند تا قوه تخيل نوجوان ارتقا يابد .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي براي كودكان گروه سني ده تادوازده ساله
چهار شنبه 2 تير 1395 ساعت 8:7 | بازدید : 75 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

اين مقطع سني مخاطبان به لحاظ روان شناختي اهميت خاصي دارد، زيرافرددرمرزكودكي وبزرگسالي است: گاه دردنياي تخيلي و سرشارازنشاط كودكانه است و گاه دچارغرورو حس بزرگي .افراددراين مقطع سني ، درعين لذت بردن ازكتاب هاي دوران كودكي و خواندن دوباره آن ها، گاه درظاهرخود را به آن ها بي تمايل مي نمايانند و حتي گاه آن هارا مسخره مي كنند، ولي درباطن ازخواندن آن ها هنوز لذت مي برند . اين تصويرگررادرگيردشواري عظيمي مي كند، زيرا مخاطب او در دنياي دوگانه خاص خودسرگردان است . او، ازسويي بايك كودك و از سوي ديگر، بافردي داراي احساس بزرگي مواجه است .

درهرصورت ، تصويرگرمي تواند آگاهانه ازتمامي امكانات مهياي نقاشي استفاده كند و خودرا به تصويرهاي مطلوب اين سن نزديك كند، و بدين ترتيب ازظرايف و لطافت هاي خاص تصويرگري درخلق تصويربهره گيرد . متاسفانه تصاويرمناسب اين مقطع سني درجامعه ما كمترتوليد شده و بيشتربه وجه كودكانه آن توجه شده است . بااين حال ، برخي خصوصيات تصويري خاص اين سن به شرح زير است :

1- مي توان تصوير راباالهام ازشيوه هاي آثارهنرهاي تجسمي و باابزارخاص آن ها خلق كرد وپيچيدگي بيشتري بدان بخشيد .

2- تصويربايد تفكرو قوه خلاق مخاطب را برانگيزاند.

3- به كارگيري تركيبات مختلف رنگي و تضادهاي هفت گانه جايز است ( حتي به كارگيري رنگ هاي كدر، خاكستري و سياه )

4- استفاده ازتضاد و اغراق درتصاوير الزامي است .

5- حجم تصاويررادرمقايسه با نوشته ها مي توان كاهش داد. ( درهر8تا10 صفحه نوشته يك تصويرآورده شود .)

6- به كارگيري تصاويرتك يا دورنگ توصيه مي شود، ولي دليلي وجودنداردكه رنگ رابراي اين گونه از مخاطبان به كلي حذف كرد .

7- به كارگيري تغييردرنوع علم مناظرو مزايا و نوع نگاه تصويرگراززواياي مختلف براي اين مقطع توصيه مي گردد.

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي براي كودكان گروه سني هفت تا نه ساله
سه شنبه 1 تير 1395 ساعت 8:7 | بازدید : 134 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

درمورداين گروه سني نيز بايد به نكات زيرتوجه كرد:

1- ممكن است تصويردرعين وفاداري به متن از آن فراترباشد.

2- به كارگيري تضاد واغراق چه درطرح و رنگ و چه در معنا بل مانع است .

3- استفاده از تركيبات غني تررنگي و پيچيدگي در تصاويربلا مانع است .

4- مي توان از تصاويرو حجم آن ها كاست ، ولي استفاده ازعناصرريزنقش جايگزين مناسبي براي فضاهاي خالي است .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي براي كودكان گروه سني چهار تاشش ساله
سه شنبه 1 تير 1395 ساعت 7:56 | بازدید : 82 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

هنگام تصويرسازي براي اين گروه سني نيز بايد اهميت نكات زيررادرك كرد :

1- تصويردرعين سادگي بايد ذهن كودك را به خيال پروري و روياهاي شيرين كودكي سوق دهد .

2- به كارگيري رنگ هاي ملايم و شاد و پرهيز از به كارگيري رنگ هاي تند و داراي تضاد زياد .

3- دراين مقطع هنوز بهتراست حجم تصويرنسبت به نوشته ها بيشتر باشد .

4- درتصاويربه بارتربيتي ، آموزشي ، روان شناختي ، و فرهنگي توجه شود .

5- تصاويربه تدريج كودك رادر درك صحيح از اعداد و كلمات ياري دهند .

6- مي توان به تدريج تصويررا باقدري اغراق تلفيق كردو گاه حجمي به اندازه نوشته را به آن اختصاص داد.

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي براي كودكان گروه سني يك تا سه ساله
سه شنبه 1 تير 1395 ساعت 7:42 | بازدید : 103 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

هنگام تصويرسازي براي اين گروه سني بايد توجه ويژه اي به نكات زير كرد:

1- تصويرتا حد ممكن ساده و بزرگ طراحي و از به كاربردن ريزه كاري در آن پرهيز شود . توصيه مي شود براي تمايز اين مقطع سني تصويررا بااستفاده از خطوط محيطي (دسن) محدود كنيم .

2- ازبه كارگيري زاويه هاي ديد پيچيده ( پرسپكتيو پيچيده ) پرهيز شود تا كودك به راحتي با تصويرارتباط برقراركندو بتواند موضوع راسريع درك كند .

3- بهتراست تصويرگر ازاغراق در شخصيت سازي ، رنگ ، موضوع ، و ديگر عناصر تصويري تا حدامكان بپرهيزد .

4- رعايت كردن تناسبات به صورت معمول و رايج .

5- پرهيزازبه كارگيري نورپردازي هاي ترسناك و توهم انگيز و به كارگيري هرعنصري كه موجب ترس و نگراني كودك شود .

6- حضورتصويرنسبت به نوشته ها حجم بيشتري داشته باشد.

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ارتباط بين تصويرسازي و مخاطب
سه شنبه 1 تير 1395 ساعت 7:28 | بازدید : 85 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

در تصويرگري امروز، برخلاف دوره هاي قبل كه تصويربراي تمام مقاطع سني بود، تصويرگرنمي تواند به نيازهاي روحي و رواني مخاطبان مختلف بي اعتنا باشد . توجه به نيازهاي مخاطبان در اين حرفه هنري اهميت خاصي دارد. دراين بحث ، بيشترمخاطبان ماكودكان و نوجوانان اند ، پس لازم است تاحدودي بااين نيازها آشنا باشيم . تصويرگربهتر است درحين خلق اثرتا حد امكان به اين نكات توجه داشته باشد، درغيراين صورت، تصويربه دست آمده ممكن است به لحاظ هنري ارزش والايي داشته باشد ولي آيا مي توان مدعي شد كه با مخاطب خود ارتباطي صحيح و منطقي برقراركرده است؟ آيا توانسته است درذهن او انگيزه اي براي نگريستن به تصاوير به وجودآورد؟ بدين ترتيب ، بهتراست با خصوصيات رواني ، مقطع سني ، وبرخي نيازهاي اوبه شرح زير تا حدودي آشنا شويم تابتوانيم با تصويربا مخاطب خود بهتر ارتباط برقراركنيم و آنان به كمك تصويرمحتواي كتاب را بهتر درك كنند .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
جوردين آيسيپ
چهار شنبه 26 خرداد 1395 ساعت 8:24 | بازدید : 66 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

من بااستفاده ازتخيل ، نمادهاواستعارات دركلام شخصي و تصويري و تحت تاثيرپيشينه ، فرهنگ ، تحصيلات، محيط پيرامون و استعدادهاي دروني خودتصاويرراخلق مي كنم كه بازتابي ازتفكرودرك من ازدنيا هستند . لازم نيست درك بيننده از تصاويرهميشه كامل وواضح باشد، زيرا هنرهميشه به راحتي قابل فهم و ادراك نيست . گاهي موفقيت براي من تنها به اين معناست كه بيننده را مجبور كنم كه توقف كند ، غرق معنا شود و بينديشد . من دو.ست دارم كارهايم متداول و همگاني باشند، يعني درسطوح مختلف و براي هربيننده اي قابل درك و بررسي باشند. محل كاروزندگي : نيويورك - ابزاركار: مايه هاي درهم آميخته - پست الكترونيك: gordin@jordinship.com - www.jordinisip.com

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
جودي هوگيل
چهار شنبه 26 خرداد 1395 ساعت 8:10 | بازدید : 165 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

هدف نهايي من در هركاربه تصويركشيدن اصل و چكيده مطلب است . موضوع طرح مي تواند چهره يك فرد ياماجراي يك داستان باشد . تصاويرمن ممكن است بسيارمفهومي و معنادار و يا صرفا تزييني و خوش ظاهر باشند . من در كارم ازسبك و رنگ و بافت براي بيان حسي خاص بهره مي گيرم و هرگز كارم را به تصاوير ساده و خشك و بي روح محدود نمي كنم . همچنين تا حدي رئاليسم جادويي را دربرخي كارهايم به كارمي گيرم . هنرفريداكالووپاپلوپيكاسو همواره تاثيرعميقي بركارمن داشته اند .محل كار وزندگي : تورنتو، اونتاريو،كانادا- ابزاركار: رنگ اكرليك روي تخته ياچوب بتونه كاري شده - پست الكترونيك : www.jodyhewgill.com- jody@jodyhewgill.com

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برايان كرونين
چهار شنبه 26 خرداد 1395 ساعت 7:48 | بازدید : 88 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

آنچه در هر كارتصويرسازي كه مسئول انجام آن هستم ، مدنظردارم ، اساسا شخصي كردن آن است ، به اين معنا كه تا  جايي كه حدود داستان و سبك آن اجازه دهند تلاش مي كنم عكس العمل شخصي خود را در تصاوير به نمايش درآورم . به عبارت ديگر درتصويرسازي ، ديدگاه شخصي من نسبت به آن قسمت از داستان برجسته مي شود ، نه تعاريفي ساده از آن قطعه يا تصويري مشابه به آن . گاهي تصاوير، ساده و گاهي انتزاعي و مبهم هستند، ولي اين ديدگاه و واكنش شخصي من است كه مي خواهم آزادانه درتصويرسازي به كارگيرم و هربرداشت ودرك شخصي خودرابراي اين كارصحيح مي دانم و براساس آن عمل مي كنم . محل كاروزندگي : نيويورك، ايالات متحده آمريكا - ابزاركار:قلم موو مدادپست الكترونيك : brian@briancronin.com - www.briancronin.com

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ماركوس چين
سه شنبه 25 خرداد 1395 ساعت 7:46 | بازدید : 87 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

به اعتقاد من تصويرسازي مانند حل مسئله است ، به خصوص دراموربازرگاني و تبليغات ، تصويرگر بايد در كنار كارگردان هنري مشتركا تصويري را خلق كنند كه درآن به تعريف و تمجيد بپردازد و يا پيغام متن را به بيننده ها برساند . در مورد من شخصا ، دراغلب آثارم علايق و تجربياتم تجلي مي يابند ، همان طور كه الهاماتي كه از ديگرهنرمندان و طراحان گذشته و حال مي گيرم ، در كارم تاثير گذارند . محل كاروزندگي : تورنتو ، كانادا- ابزاركار:مداد، فتوشاپ - پست الكترونيك: -marcos@marcoschin.com -www.marcoschin.com

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
دانيل چنگ
سه شنبه 25 خرداد 1395 ساعت 7:33 | بازدید : 70 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

تمركزمن دركاربرمحتوا و مراحل طراحي است . دراكثرقسمت ها ابتدا محتوا و ايده كلي را باكنارهم گذاشتن كلمات وعبارات بررسي مي كنم تا بهترين جارابراي شروع پيداكنم . از آن لحظه به گردآوري تكه هايي ازنقاشيها و طراحيها مي پردازم كه در كنار هم تصويري داستاني را شكل دهند . برخلاف آنچه به نظرمي رسد ، اين مرحله از كاروابسته به خطوط و مرز ميان شكلها نيست ، بلكه تا حدي منظم و همواره درحال تغيير است . محل كاروزندگي : اورنج كانتري ، كاليفرنيا، ايالات متحده آمريكا - پست الكترونيك : mail@danielchang.net-www.danielchang.net - ابزار كار: اكريليك و گرافيت

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
فين كمپبل- ناتمن
دو شنبه 24 خرداد 1395 ساعت 9:1 | بازدید : 104 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

من ازهمه چيز در تصويرسازي خودبهره مي گيرم . فيلم ، ادبيات ، تئوري فرهنگي ،  معماري ، شرح زندگي خود، هنرهاي زيبا، تنديس گري و...، هرآنچه كه فردباآن مواجه مي شود واز ديدگاه شخصي وهنري خود به بررسي آن مي پردازد. تمام اينها در نوك قلم من جمع مي شوند . در هر كار، تركيبي ازاحساسات هنري خويش را به كار مي گيرم و هرتصويررابراساس اين تركيب و تجربه خود مي كشم . درنهايت تصويري پديدارمي شود كه الهام گرفته شده ، نگاشته شده و برروي آن كارشده است . اين تصويرسازي است . محل كاروزندگي : لندن ، انگلستان - پست الكترونيك:all@folioart.co.uk -ابزاركار:فتوشاپ

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
چارلزبرنز
دو شنبه 24 خرداد 1395 ساعت 8:53 | بازدید : 75 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

من فكر مي كنم بهترين تصاوير طنزآميز فقط به دست يك نويسنده خلق مي شوند ، كسي كه خود همه چيز را مي نويسد ، طذاحي مي كند و با جوهر رنگ مي زند . هنگامي كه تنها يك نويسنده كار مي كند ، برتمام مراحل كارتسلط كامل دارد و مي تواند هرآنچه مي خواهد انجام دهد . محل كارو زندگي : ايالات متحده آمريكا - پست الكترونيك : burningstudio@earthlink.net ابزاركار: نقاشي سنتي

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
گاي بيلات
یک شنبه 23 خرداد 1395 ساعت 9:30 | بازدید : 75 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

بهترين آثار من كارهايي هستند كه در تصويرسازي آنها آزادي كامل داشته ام مانند مجموعه كارهايي كه براي ماهنامه آتلانتيك (atlanticmonthly) انجام مي دهم و داستانهايي كه براي كودكان مي نويسم و طراحي مي كنم . براي من تحويل كاردرموعدمقررغيرممكن است و تصويرسازي داستانهايم نيز براي كارگردانهاي هنري غير ممكن به نظرمي رسد . محل كار وزندگي :فيرفيلد، سي تي ، ايالات متحده آمريكا- پست الكترونيك: guy@guybillout.com - ابزاركار:آبرنگ و افشانگر، فتوشاپ براي اصلاحات.www.guybillout.com .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
سارابيتسان
شنبه 22 خرداد 1395 ساعت 9:20 | بازدید : 109 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

من درطراحي تنهابادست كارمي كنم و درطراحي خطوط كلفت و پررنگ از بي نهايت سبك و روش متنوع و درهم آميخته استفاده مي كنم . من بيش از هرچيزازمدروز ، لباسهاي قديمي و لوازم شخصي ، فيلمهاي جان واترز،موسيقي راك ، برناردويلهلم ، گلتيرو گاليانو ، نشانها و نمادهاي رستورانهاي قديمي و آرم كافه ها يا هر مكان ديگري درسرتاسردنيا الهام مي گيرم .محل كارو زندگي : لندن ، انگلستان - پست الكترونيك : sarahb@illustrationweb.com-sarahbeets@hotmail.com ابزاركارنقطه هاي چسبنده ، برچسب روي بطريهاي آبجوي كانادايي ، شيريني و كاغذ هاي شيريني ، پولك و منجوق ، كاغذ ، برچسبهاي سيب استرليايي

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مليندابك
جمعه 21 خرداد 1395 ساعت 14:13 | بازدید : 74 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

آثار من دائما در حال تغيير هستند، زيرا دوست ندارم كارم كسالت آور يا خودپسندانه باشد . در اتخاذ هرروش طراحي تا جايي پيش مي روم كه به رضايت كامل برسم ، سپس روشي ديگر را درپيش مي گيرم تا ازتكرار و يكنواختي تصاوير بپرهيزم . از تنوع در كار و كشف و تجربه ي گونه هاي جديد لذت مي برم .محل كار و زندگي : نيويورك ، ايالات متحده ي آمريكا - پست الكترونيك : studio@melindabeck .com- ابزاركار : adobephotoshop.mixedmedia ، قلم و جوهر ، كلاژ -

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
گري بيسمن
جمعه 21 خرداد 1395 ساعت 14:5 | بازدید : 115 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

من در طراحي تصاوير تجسمي هيچ مشكلي ندارم . مفهوم اصلي را كشف و آنچه را كه بايد منتقل مي كنم . به اين ترتيب معني و مقصود در ذهن بيننده فرو مي رود و تمام مغز او تحت تاثير طرح تجسمي من قرارمي گيرد . محل كار و زندگي : لوس آنجلس ، كاليفرنيا ، ايالات متحده آمريكا - پست الكترونيك :basemanart@earthlink.net ابزار كار : استعداد و دل و جرات - www.garybaseman.com

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كريستيان بارتهولد
جمعه 21 خرداد 1395 ساعت 13:54 | بازدید : 95 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

من در تصويرسازي وطراحي گرافيكي از سبكهاي متنوعي استفاده مي كنم و همواره به چيزهايي علاقه مندم كه تاكنون دست به انجام آنها نزده ام . اما آنچه هميشه به دنبال آن هستم ، تركيب تكنيك هاي گوناگون درطراحي است ، از طراحيهاي ساده گرفته تا تصويرسازيهاي فتورئاليست . آخرين كارم تعدادي تصويرسازي سوررئاليستي است كه درآن ازتصاويريك دفترچه نقاشي گرفته تا مد روز به كاررفته است . محل كار وزندگي : كلن ، آلمان - پست الكترونيك : weaverofyourdearms@gmx.de-ابزار كار: فتوشاپ ، كولاژ با دست ، مداد ، اكرليك ، عكاسي - http://christian-barthold.illustration.de

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ايستفان بانياي
جمعه 21 خرداد 1395 ساعت 13:44 | بازدید : 80 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

تركيبي هماهنگ ازتغيير قرن و رتروي وين كه باپاپ آمريكايي و پوچ گرايي اروپايي نيز آميخته و برروي شستي نقاشي كارتون مانندي آماده مي شود . هيچ نشاني از واقع گرايي اجتماعي نيست . محل كاروزندگي : نيويورك ، ايالات متحده آمريكا - پست الكترونيك :ibanyai@sbcglobal.net -ابزار كار: كاغذ و مداد، اسكن ، فتوشاپ ، كارباجوهر و رنگ برروي www.ist-one.com

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
آنابگايان
جمعه 21 خرداد 1395 ساعت 9:45 | بازدید : 112 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

به اعتقاد من سبك طراحي و ايده كلي طرح در كنار هم معنا مي پذيرند و هيچ يك به تنهايي معنايي ندارند . من در طرح خود از طنز ظريف ، پيچ و تابهاي تيره و مبهم و جزئيات ريز بهره مي گيرم تابييننده راغرق اثرهنري خودكنم . www.anabagayan.com محل كاروزندگي : كاليفرنيا ، ايلات متحده آمريكا - پست الكترونيك : anabagayan@aol.com- ابزاركار: رنگ روغن روي بوم نقاشي -

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ژان - مري آنجل
جمعه 21 خرداد 1395 ساعت 9:15 | بازدید : 89 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

من بيش از هرچيز از سينما الهام مي گيرم . من همواره تحت ym تاثير فيلمهاي فليني (fehhini) بوده ام ، به خصوص آنهايي كه ازسبك خاصي برخوردارند ، مانند كازانووا( casanova) ياساتريكن (satyricon) . من سعي دارم فضايي رابه وجود آورم كه درآن تعداد محدودي شخصيت و اندكي عناصرصحنه با پس زمينه اي رنگ آميزي شده وجود داشته باشد ، مانند صحنه كارآگاه در فيلم مينلي (minnelli) به نام باندواگن (bandwagon) . شخصيت هاي داستاني من ازلحاظ تصويري و تجسمي ازسينماي (cine-bis) دهه 60 ، مانند ماريوباوا ( mariobava) ، جيزس فرانكو (jesusfranco) ، امبرتولنزي (lenziumberto) و ... و فيلمهاي دهه 60 باليوود گرفته شده اند . محل كاروزندگي : ليل ، فرانسه - پست الكترونيك : g-m.angles@wandoo.fr- ابزار كار : شخصيت هاي من از plastibo كه ماده اي مصنوعي و ساختگي است . درست شده اند و برروي قابي سيمي شكل مي گيرند.

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ميكي آمانو
پنج شنبه 20 خرداد 1395 ساعت 15:56 | بازدید : 90 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

من به طراحي علاقه دارم ، به طراحي چيزهاي غمگين علاقه دارم ، به طراحي چيزهاي قوي و قدرتمند علاقه دارم . همچنين به طراحي امور جالب و زيركانه علاقه دارم . در حقيقت ، آثار تصويرسازي من پر است از زنهاي زيبا وجذابي كه يكه و تنها و مستقل در تصاوير ظاهر مي شوند . ويژگيهاي دروني يك زن معمولا ناديده گرفته مي شوند و به همين دليل به تصويركشيدن آنها بسيار رضايت بخش است . www.mikiamano.comمحل زندگي توكيو ژاپن - پست الكترونيك :mikiamano@mikimano.com- ابزار كار: قلم و جوهر ، صفحه ابريشمي ، عكاسي ، كولاژ ، مكتب پارسونز در طراحي

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كتاب هاي عددآموز
چهار شنبه 19 خرداد 1395 ساعت 14:55 | بازدید : 107 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

هم چنان كه كتاب هاي الفبا آموز ، فراگيري شكل الفبا و صداهاي آن را دنبال مي كنند ، كتاب هاي عددآموز نيز به فراگيري اعداد ، شكل آن ها و كميت عددي آن ها نزد كودكان مي انجامد . يادگيري روزها ، ماه هاي سال و چهارفصل به همراه رويكردهاي ساده ي رياضي مانند جمع شدن و كم شدن ، موضوع هاي ديگري است كه در كنار عد د آموزها شكل مي گيرد . آنيتالوبل همه ي اين موضوع ها را در كتاب يك فانوس دريايي ، يك ماه دست مايه ي كارخود قرارداده است . تلاش هايي زنجيره اي است كه با تجربه هاي روزانه ي كودك در كنار خانواده و جامعه شكل مي گيرد و ماندگار مي شود . در ميان تصويرگران ايراني ، كمتر با اثري ماندني و خلاق در زمينه ي عددآموز روبه رو مي شويم .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كتاب هاي الفبا آموز
سه شنبه 18 خرداد 1395 ساعت 8:11 | بازدید : 149 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

الفبا آموزها ، كتاب هايي هستند كه فرآيند زبان آموزي ، هدف اصلي درون مايه هاي آن قرار گرفته است . آشنايي باشكل قراردادي نشانه هاي الفبا و صداي آن ها رويكردي است كه فراگيري آن با طنز ، بازي ، جست و جو و مشاركت كودك مي تواند از روند جذابي برخوردار باشد . قراردادي بودن نشانه هاي الفبايي در فراگيري زبان و جابه جايي واژه ها به جاي نمود واقعي پديده ها ، از نخستين امكانات آشنايي كودك با جهان نشانه ها ، دال ها و مدلول هاست . اين ويژگي كه در كتاب هاي عددآموز نيز ديده مي شود ، سبب شده تا تصويرگران از ساده ترين امكانات ديداري براي توضيح يك واژه يا يك صداي الفبايي استفاده كنند . مثلا انتخاب واژه ي آب براي آشنايي كودك با نشانه ي آ و صداي كشيده ي آن ، زمينه ي مناسبي است تا تصويرگر با توجه به آن ، به نمايش گرافيكي شكل آ ورويدادهاي جالب توجه در صداهاي آن روي آورد . شيطنت كودكانه و گرافيك در خور توجه نورالدين زرين كلك در كتاب آ اول الفباست ، زمينه ي خوشيايندي براي كودك فراهم آورده تا در مسير آن ، همزمان با خواندن شعرهاي هيچانه اي هم چون : ط اول طوطيه / يه موش توي قوطيه ، بازي هاي تصويري آن را دنبال كند . در كتاب شهر الفبا اثر استفان تي . جانسون با نگاه در خور توجه تصويرگر براي يافتن پديده هاي پيراموني كودك ، كه ياد آور شكل نشانه اي حروف الفباست ، روبه رو مي شويم . اين رويكرد، ضمن آن كه نگاه جست و جوگر كودك را در يافتن پديده هايي كه تداعي كننده ي چيز هاي ديگري هستند ، تقويت مي كند و به بازشناسي قلمرو تصويري حروف الفبا مي انجامد . آشنايي با الفبا ، تنها يكي از هدف هاي شكل گرفته در كتاب هاي الفبا آموز است كه كودكان 2 تا 4 ساله با ديدن تصويرها دريك كتاب ، نام آن را مي گويند . كودكان پنج ساله مي توانند صداي اول واژه ها را از يكديگر تشخيص دهند و شش ساله ها حرف ها و واژه ها را بازخواني مي كنند .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كتاب هاي مفهومي
دو شنبه 17 خرداد 1395 ساعت 8:34 | بازدید : 100 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

كتاب هاي مفهومي ، به مجموعه كتاب هاي غيرتخيلي ( نان فيكشن ) تعلق دارند و هدف آن فراگيري دانش ها و شناخت هاي نخستين است . اين گونه كتاب ها براي كودكان خردسال و دوران مهد كودك و آمادگي ، كه نخستين دوره هاي تثبيت آموخته هاي خود را مي گذارنند ، بسيار سرگرم كننده و مناسب است . گسترش دانش و زبان كودك ، از راه به كارگيري تصوير ومتن هاي ساده و اندك در كتاب هاي مفهومي كاربردي فراگيردارد. برخي از اين كتاب ها با به كارگيري تصويرهاي فراوان ، شكل ها ، رنگ ها و اندازه ها را به كودكان مي آموزد و يادگيري مفهوم هايي چون : رابطه ها ، ساماندهي و مقياس ها را دنبال مي كند . كتاب هاي مفهومي بسياري از آموزه هاي انتزاعي را به حوزه ي كتاب هاي كودكان مي كشاند و بازتاب انديشه ها و خيال هاي هنرمندرا به دنبال دارد . در كتاب كارخانه همه كاره اثرنورالدين زرين كلك ، كودك با توانايي هاي دست انسان در تغيير شكل وجابه جايي پديده ها آشنا مي شود و در مي يابد كه دست ، به عنوان نخستين ابزار كار انسان ، به تنهايي مي تواند بسياري چيز ها را تغيير شكل دهد و آن ها را در فرآيند ساده سازي شرايط زندگي به كار بگيرد . تصويرهاي ساده و كودكانه ي اين كتاب ، مفهوم ابزار كاررا دراختيار كودك قرار مي دهد . در كتاب اميد اثر مهرنوش معصوميان ، كودك با مفهوم اميد درشكل هاي گوناگون آن آشنا مي شود . نزديك شدن تصويرگر به گزاره هايي چون : اميد مزدي است كه از فروش محصول به دست مي آيد / اميد با آسودگي به خانه رفتن است / اميد چراغي است كه از دورسوسو مي زند ، نيازمند داشتن شناخت كافي از حوزه ي نگاه انتزاعي و تفكر كودك است .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كتاب هاي كاربردي
دو شنبه 17 خرداد 1395 ساعت 8:12 | بازدید : 122 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

كتاب هاي كاربردي ، مجموعه اي از كتاب هاي مشاركتي هستند كه كودكان و نوجوانان را به فعاليت هاي متقابل فرامي خوانند . اين مجموعه كتاب ها كه بيشتر به زمينه ي كتاب هاي علمي و غيرتخيلي اختصاص دارد، روش هايي را براي ساختن شكل هاي گوناگون در برمي گيرند . تصويرهاي اين گونه كتاب ها بيش تر با طراحي ، عكس و نمونه سازي همراه است ، به گونه اي كه كودك و نوجوان باديدن تصويرها و طراحي ها ، به روش ساخت نمونه ها پي مي برد . با اين وجود نگاه تجسمي هنرمند در شكل گيري نمونه هاي ساخته شده از ويژگي هاي گرافيك برخوردار است و پرداختن به نگاه هاي هوشمندانه و خلاق را به كودكان و نوجوانان يادآوري مي كند . در كتاب هايي چون : برگ ها و پارچه ها اثر مرتضي اسماعيلي سهي ، فلز ها اثر بهراد امين سلماسي ، پرها ، سنگ ها ، و دكمه ها اثر ابوالفضل همتي آهويي ، شكل سازي با كاغذ روزنامه اثر نيره تقوي ، تكه كاغذ هاي رنگي اثر علي خدايي ، تخم مرغ ها و ميوه ها اثر حميد ترابلي با رويكردهايي از اين دست آشنا مي شويم .                                                                        

                                                                      

                                                     كاركتر براي كتابهاي كاربردي اثرليلا رخشي قاضياني

 

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كتاب هاي برجسته ي حسي - لمسي
یک شنبه 16 خرداد 1395 ساعت 9:31 | بازدید : 160 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

اين گونه كتاب ها ، هم چون كتاب هاي زبانه اي متحرك ، از مجموعه ي كتاب هاي مشاركتي به شمار مي رود و كودك از طريق امكانات لمسي و ديداري ، به تصويرخواني روي مي آورد. بافت هاي قابل لمس ، اشياء و گل هايي كه مي توان بوي آن ها را حس كرد، ونيز جابه جا كردن قطعات تصويري ، كودك را در موقعيت ارتباط نزديك تر با تصويرقرار مي دهد . كتاب پت خرگوش كوچولو كه كتابي كلاسيك در اين گونه به شمار مي رود ، از كودكان مي خواهد تا در آيينه نگاه كنند ، به بازي داله - موشه بپردازند و احساس دست زدن به يك ريش زبرراتجربه كنند . فريبا كيهاني ، زهرا فرماني و مهين محبوبي از جمله هنرمنداني هستند كه در فراهم سازي كتاب هاي حسي - لمسي و پارچه اي تلاش ورزيده اند و با فراهم سازي كتاب هايي كه در آن ها از بافت پارچه ، كاغذ ، گوني ، و اشياء استفاده شده ، تصويرهايي آفريده اند كه به صورت كتاب هاي دست ساز آماده سازي شده و كودكان كم توان را در فرآيند آشنايي با پديده هاي پيرامون شان ياري مي دهد . كتاب گل ياپوچ كتابي پارچه اي است كه در آن با استفاده از يك بازي ساده ي كودكانه ، مفهوم هاي موردنظر به كودك منتقل مي شود . استفاده از اين گونه آثار به ويژه براي كودكان نابينا و كم توان ، كاربردهاي درخشاني دارد. كتاب هاي تصويري حسي - لمسي با سطوح برجسته ي تصويري ، به كودكان نابينا اين امكان را مي دهد تا از لمس تصويرها لذت ببرند و آن هايي را كه در خواندن حروف چاپي توانا نيستند، براي يادگيري خواندن از راه خط بريل آماده مي سازد . در ك تصوير براي كودكاني كه به طور مادرزاد دچار نابينايي شده اند ، بسيار دشوار است . تبديل پديده ها به شكل ساده شده ي هندسي به كودكان خردسال نابينا اين امكان را مي دهد تا بدون پشت سرگذاردن تجربه هاي ديداري ، شخصيت ها و پديده ها را در شكل هاي هندسي و به گونه ي ساده و مجازي ، بازشناسي كنند . تصويرهاي آماده شده توسط وارژالاواته اين امكان را در سطحي فراگير در اختيار كودكان نابينا قرار مي دهد . كتاب هاي پارچه اي ، براي كودكان نابينا و ديگر كودكان كم توان ، از تجربه هاي متفاوتي برخوردار است . آن ها بالمس كردن

اجزاي پارچه اي كتاب به فرآيند خواندن علاقه مند مي شوند و تجربه هاي نوي دربازشناسي پديده هاي پيرامون خود به دست مي آورند. بافراهم سازي كتاب هاي دست ساز بساوشي ، كودكان از راه حس بساوايي ، تصويرخواني مي كنند . كتاب اين چيه ؟ اثر آلن جنسين وديگران ، از نخستين كتاب هاي حسي - لمسي براي كودكان نابيناست كه درسال 1977 به چاپ رسيده و در آن شخصيت داستاني به شكلي خاص وبافتي ويژه به نابينايان معرفي شده است . كتاب هفت موش كور اثراديانگ كه توسط ميشل گارنيه براي كودكان كم توان به صورت پارچه اي درآمده ، به كودكان كم توان اين امكان را مي دهد تااز راه درك جزييات يك تصويربه كل آن دست يابند و زميينه ي سياه تصويرها ، كودكان بينا را به شناختن دنيايي كه كودكان نابينا دران به سر مي برند ، هدايت مي كند .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كتاب هاي برجسته
شنبه 15 خرداد 1395 ساعت 9:16 | بازدید : 115 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

استفاده از سطوح برجسته با عمق بخشيدن به تصوير ، به كودكان اين امكان را مي بخشد كه از طريق لمس كردن ، بافت ها و برجستگي هاي سطوح تصويري را حس كنند . هرچند بسياري از تصويرها در كتاب هاي كودكان از طريق كلاژ پارچه ، كاغذ و اشياي ديگر فراهم مي شود اما كاربرد مستقيم اين اشياء به ويژه در كتاب هاي دست ساز در روند شكل گيري تصويرها ، امكانات تازه اي به كودك مي بخشد كه افزون برياري جستن از ويژگي هاي ديدن درباورپذيري بافت و سطوح تصويري ، از امكان لمس كردن و دست زدن به تصوير در فرآيند نزديك شدن به ماهيت تصويرها نيزبهره جويد . در كتاب هاي پفكي ، تصويرها با استفاده از مواد شيميايي و صنعتي به صورت نرم و برجسته برروي صفحات مقوايي كتاب ظاهر مي شود و امكان تازه اي براي ارتباط لمسي كودك فراهم مي آورد . هر چند بافت برجسته ي اين تصويرها ، همان بافت واقعي پديده ها نيست اما نوعي جذابيت آفريني است كه كودك را در گرايش به سوي كتاب ياري مي دهد .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كتاب هاي واشو (پاپ آپ)
جمعه 14 خرداد 1395 ساعت 8:12 | بازدید : 76 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

در برخي از كتاب ها ، با گشودن ورق هاي كتاب ، تصويرهاي برش خورده ازسطح افقي كتاب بلند مي شوند وبه صورت برجسته درمي آيند . در اين گونه كتاب ها ، كودكان بافرآيند شگفت انگيز تصويرهاي بيرون زده اي روبه رو مي شوند كه درآن ديواره ي برج ها و قلعه هاازسطح افقي زمين برمي خيزد ، درخت ها به شكل عمودي قرار مي گيرند و عناصر تصويري ، فضاي بالاي صفحات كتاب را اشغال مي كند . باورپذيري رويدادها و فضاسازي واقعي تربه كودكان خردسال اين امكان را مي دهد كه پابه قلمرورويدادهاي داستاني بگذارند و خود رادر رفت و آمدهاي آن شركت دهند . تصويرهاي كتاب واشو ، به محض بسته شدن ورق هاي كتاب ، دوباره درجايگاه خود قرار مي گيرد و حس فضايي آن تا بازخواني دوباره ، به فضاي افقي كتاب ها محدود مي شود . تصويردر كتاب هاي واشو، ازدوبعدطول و عرض برخورداراست و حس معماري ديوارها ، درختان ، انسان ها ، جانوران و پديده ها ، كودكان راباتناسب موجود ميان اجزاي تصويرآشنا مي كند و امكان رديابي قهرمان هاي قصه را در ميان قلعه ها ، جنگل ها و ديگر فضاهاي تصويري ، فراهم مي سازد . كتاب واشو( پاپ آپ) بروكلين يك اثر برجسته ي هنري - مهندسي است كه مناطق مهم شهر بروكلين نيويورك را نشان مي دهد و تصويرهاي سه بعدي و پيچيده ي اين كتاب ، بازارچه ي ارتش بزرگ ، جزيره ي كرني ، موزه ي هنر بروكلين و ديگر چشم اندازهاي زيباي شهر رادرخود گنجانده است . هنرمندان و طراحان فراواني ، از جمله موريس سنداك و رابرت سابورا ، درفراهم سازي تصويرهاي سه بعدي اين كتاب شركت جسته اند . كتاب هاي واشوي خرگوش پيتر براساس داستان شناخته شده ي بئاتريكس پاترفراهم شده است . كتاب هاي اتاق شب بخير ماه و پنگوئن هاي آقاي پاپر از جمله كتاب هاي واشويي هستند كه كودكان به آن عشق مي ورزند . دركتاب خانه ي ارواح ،ژان پينكوسكي بااستفاده از ويژگي كتاب هاي واشوو طرح زبانه هاي متحرك ، اجزاي خانه ي ارواح را براي كودكان بازسازي كرده است .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كتاب هاي تاشو ( آكوردئوني - پلكاني) ، كتاب هاي دريچه اي
جمعه 14 خرداد 1395 ساعت 7:58 | بازدید : 162 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

كتاب هاي تاشو، به صورت صفحات تاخورده پديدارمي شوند و تصويرهاي روايي پي درپي به صورت نمايش پرده اي در كناريكديگر قرار مي گيرد . فراهم سازي كتاب هاي تاشو در شكل هاي كهن و سنتي آ ن نيز از نمونه هاي فراوان در كشورهاي گوناگون برخوردار است . برخي از كتاب هاي اديانگ تصويرگر چيني - امريكايي و وارژالاواته ، تصويرگر سوييسي ، از اين ويژگي برخوردار است . كتاب همسر آينده ي موش با تصويرگري اديانگ ، از ويژگي كتاب هاي تاشو برخوردار است ، به گونه اي كه متن انگليسي آن در يك طرف و متن چيني آن با تصويرهايي ديگر درپشت صفحات آن روايت شده است . كتاب هاي داستاني از نخستين روزهاي زمين با تصويرگري محمد علي بني اسدي و باران با تصويرگري نگارفرجياني از نمونه هاي كتاب تاشو در ايران است .

كتاب هاي دريچه اي نيز كتاب هايي هستند كه مانند دريچه از دو سو باز مي شوند و كودك ، تصويرها و متن كتاب را در هر بخش از آن دنبال مي كند . مجمعه كتاب هاي پريا ، دختراي ننه دريا ، ننه سرما و علي كوچيكه از اين جمله اند .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كتاب - بازي ها ( كتاب هاي اسبا ب بازي )
پنج شنبه 13 خرداد 1395 ساعت 7:52 | بازدید : 81 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

كتاب - بازي ها از گونه هاي متفاوتي برخوردارند و پديده ي بازي ، زمينه اي براي گرايش كودكان به اين گونه كتاب ها به شمارمي رود . دربرخي از اين كتاب ها ، كودك با رويدادي بازي گونه در كتاب آشنا مي شود و فرآيند بازي ، او را به دنبال كردن درون مايه ي كتاب مي كشاند . كتاب مازن اثر فرشيد مثقالي كتاب - بازي مناسبي براي كودكان 3 تا 6 سال است . در كتاب مازن ، كه فرآيند واژ ه سازي و زبان آموزي را نيز براي كودك دنبال مي كند ( واژه ي مازن ازبخش نخست ماهي و بخش دوم واژه ي گوزن تشكيل شده ، ساده ترين گونه هاي شكل گيري خيال را به دنياي كودكان پيش دبستاني مي كشاند و به آن ها اين امكان را مي دهد كه جانوري با بدن ماهي و پاهاي گوزن را ببيند . جابه جا شدن نيمه ي بالايي و پاييني صفحات كتاب ، نه تنها به پيدايش جانوران تازه و عجيب و غريب مي انجامد ، بلكه نام ناآشنا و ساختگي حيوان جديد نيز ازراه تركيب واژه ها امكان پذير مي شود . در كتاب هاي دالي وسلام اثر پرويز كلانتري كوتاه شدن لبه ي صفحات كتاب به شكل يك در ميان به كودك امكاني تازه براي بازي مي دهد . چرخاندن تصويرها براي يافتن مكان زندگي جانوران در كتاب علمي حيوانات و محيط زيست ايران با تصويرگري پرويزايزدپناه ، امكان يك سرگرمي ساده ي علمي را دراختيار كودكان قرار مي دهد . صفحات كتاب هفت كمان هفت رنگ باطراحي هوشنگ محمديان نيز به گونه اي بريده شده كه كودك با ورق زدن صفحات منحني كتاب ، رنگ هاي رنگين كمان را از يكديگر جدا مي كند . در كتاب - بازي جادوي رنگ ها اثر سعيدرضايي ، كودك فرصت مي يابد تابا قراردادن طلق هاي رنگي ضميمه ي كتاب به روي تصويرها ، رنگ هاي تازه اي بيافريند .

برخي از تصويرگران نام آورجهان ، هم چون والتركرين ، كالدكات ، اريك كارل ولئوليوني توجه ويژه اي به كتاب - بازي ها نشان داده اند . والتركرين نزديك به 30 كتاب براي بازي كودكان طراحي كرده و كتاب هاي اريك كارل ، هم چون پينه دوز بداخلاق به گونه اي طراحي شده كه برش ها و حفره هاي ايجاد شده برروي صفحات كتاب ، كودك راباروند بازي گونه ي رويدادهاي كتاب آشنا مي كند . باز كردن يك دريچه در متن تصويرو ديدن جانور يا پديده اي كه پشت دريچه پنهان شده نيزرويداد جالبي است كه دربرخي از كتاب - بازي ها ديده مي شود . كتاب اسپات كجاست؟ اثر اريك هيل نمونه اي از اين آثار به شمار مي رود .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كتاب هاي شكلي
پنج شنبه 13 خرداد 1395 ساعت 7:39 | بازدید : 141 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

برش روي جلد و صفحات كتاب هاي سخت و غيرسخت به صورت هاي گوناگون ، به گونه اي كه به شكل يك گل يا حيوان يا خانه در آمده باشد ، براي كودكان بسيار جالب و ديدني است . در اين كتاب ها شكل به كار گرفته شده براي برش كتاب ، كودك را با درون مايه ي كتاب آشنا مي كند و فرآيند كتاب خواني از همان ديدن شكل نخستين كتاب ، آغاز مي شود . ديدن كتاب هايي به شكل ماهي ، كفش دوزك ، كاميون ، خانه و غيره براي كودكان خردسال جالب و دوست داشني است . در كتاب تولد با طراحي سياوش ذوالفقاربان ، كودك با مراحل گوناگون رشد جوجه درتخم آشنا مي شود .

                                                    

                                  كتاب شكلي داستاني تكنيك ميكس اثرليلا رخشي قاضياني

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 22 صفحه بعد