عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وب سایت من خوش امدید تنها وبلاگ آموزشي اصول تصويرسازي براي هنرجويان گرافيك و تصويرساز اميدوارم مورد استفاده هنرجويان جوان قرارگرفته باشد. ليلا رخشي قاضياني بابيش از بيست سال سابقه هنري در هنرها تجسمي وفعاليت در زمينه گرافيك ، نقاشي ، عكاسي ، تصويرسازي شركت در جشنواره و برپايي نمايشگاه انفرادي و گروهي دررشت ، اراك ، تهران






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
122

آمار مطالب

:: کل مطالب : 110
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 5
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 5
:: بازدید ماه : 17
:: بازدید سال : 88
:: بازدید کلی : 5806

RSS

Powered By
loxblog.Com

اصول تصويرسازي

عوامل ايجاد كننده پرسپكتيو درتصويرسازي
پنج شنبه 24 تير 1395 ساعت 10:40 | بازدید : 74 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

الف . انتخاب زاويه صحيح : چنانكه گفته شد نخستين راه براي به دست آوردن پرسپكتيو همان انتخاب زاويه صحيح دوربين و فاصله كانوني است . اين دو بايد به گونه اي انتخاب شوند كه بيشترين همگرايي خطي را بدون اعوجاج ايجاد كنند . هنگام فيلم برداري از يك نماي درشت صورت ، بهترين تصوير زماني به دست مي آيد كه صورت به اندازه 45 درجه نسبت به دوربين چرخش داشته باشد . اين حالت را زاويه ( سه چهارم نسبت به دوربين) مي گويند . اگر جلو وپهلوي صورت خوب نورپردازي شود ، گردي صورت مشخص شده و چشم ها به خوبي و كاملا نشان داده مي شوند . اين تاكتيك در تصويرسازي و كميك توسط طراح و طرز نگاه او به موضوع ، بسيار راحت تر از دنياي سينما قابل دسترسي است . درنما هاي دور نيز اگر شخصيت داستان در مقابل بيننده به صورت پز سه چهارم قراربگيرد و درخط اريب نسبت به او حركت كند ، مناسب تر است و تصويرداراي پرسپكتيو خواهد بود . تصاويرطراحي شده در خصوص كميك بنا به تشخيص طراح مي توانند جهت به دست آوردن فضاهاي مورد نياز آن گونه خلق شوند كه بيننده حضور يك لنز به طور مثال وايد را حس كند و اعوجاج و دفرماسيون حاصل از آن را نيز ببيند .

ب. زاويه به علاوه زاويه : مي توان با نگاه كردن به موضوع از ارتفاع بالا به ايجاد پرسپكتيو كمك كرد، زيرا بااستفاده از اين نوع ديد، خطوط عمودي لريب ديده شده و ايجاد بعد در مسافت را تشديد كرده وعناصر و اسيا در محل استقرار خود برجسته تر به نظر خواهند رسيد و بين شخصيت ها و زمينه تفكيك بيشتري ايجاد مي شود و باعث مي شود سطوح بيشتري از موضوع قابل نمايش بوده و سه بعدي به نظر برسد . زاويه به علاوه زاويه ، حالت مسطح بودن رااز بين مي برد . در اين حالت خطوطي كه پرسپكتيو كمپوزيسيون را تشكيل مي دهد ، مشخص تر مي شوند و خطوط موازي دردوردست همگرانشان داده شده و بعد مسافت را مشخص مي كنند . اگر نقطه ديد درارتفاع زيادي قرارداشته باشد واز آنجا خيابان و يا جاده و يا مجتمع هاي صنعتي و مكان هاي وسيع ديده شوند، پرسپكتيو خطي بيشتر و خطوط همگرا جالب تر به نظر خواهند رسيد وعمق تصوير افزايش مي يابد .  توجه داشته باشيد كه بالا بردن و يا پايين آوردن زاويه ديد طراح بايد به مقدار جزئي انجام گيرد . بااين عمل مي توان زمينه پشت نما رانيز اصلاح كرد . وقتي كه جابه جايي و تغيير دادن اشيا و مناظر پشت موضوع امكان نداشته باشد ، براي حذف آن ها مي توانيد با پايين آوردن مختصر زاويه ديد طراح ، عناصر پشت موضوع را حذف كنيد .

پ. خطوط متقارب : دو خط موازي در بعد مسافت حالت همگرا دارند و در دوردست آن قدر به يكديگر نزديك به نظر مي رسند كه بيننده آن دورا به صورت يك خط مي بيند . براي مثال مي توان از خط آهن نام برد كه دو خط آهن افقي در دوردست به صورت يك خط به نظر مي رسند . يكي از طرق نشان دادن عمق در تصوير ، استفاده از همين خطوط متقارب ، است زيرا خطوط همگرا ايجاد پرسپكتيو مي كنند و تما شاگر متوجه مسافت مي شود .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاثير احساسي و دراماتيكي خطوط در تصويرسازي
چهار شنبه 23 تير 1395 ساعت 17:27 | بازدید : 80 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

خطوط موجود در كمپوزيسيون نه هنها چشم بيننده را هدايت مي كنند ، بلكه روي احساس او نيز تاثير مي گذارند . خطوط عمودي يا افقي و يا اريب و منحني هريك احساس هاي متفاوتي را القا مي كنند . احساس هايي كه از مشاهدات روزمره و تداعي آن ها ناشي مي شود . درك كيفيت هاي احساسي خطوط مي تواند كمك موثري براي تركيب تصويرباشد . در اينجا كيفيت هاي خطوط واقعي را متذكر مي شويم :

خطوط افقي نشان دهنده آرامش وآسايش هستند ، مثل انساني كه خوابيده است و يا سطح افقي آرام دريا . در تصويرزيرصحنه اي از سكون و آرامش را مشاهده مي كنيد . خطوط عمودي نشان دهنده قدرت و وقار هستند مثل ساختمان هاي بلند ، مناره هاي مساجد و برج هاي كليسا و درختان بلند كه بيانگر و تداعي كننده عظمت و شكوه هستند . درتصويرصفحه بعد خطوط عمودي بربلندي و عظمت سازه تاكيد كرده و نگاه ما رابه بالا هدايت مي كنند .

نشان ندادن انتهاي ساختمان ، اين امكان را به بيننده مي دهد كه ارتفاع ساختمان رابه هر اندازه كه مي خواهد و ه چه بالاتر ، تصور كند . منطقه وسيع و باز جلوي سازه ، پايه استواري براي نشان دادن بهتر اين بناست . هنگام نشان دادن يك ساختمان بزرگ كه ستون هاي عمودي بلند دارد ، مثل بناي جلوي دادگاه ، بهتر است براي حفظ عظمت آن از كمپوزيسيون قرينه استفاه شود .

خطوط مورب احساسي از حركت يا هيجان و انبساط و كشش در بيننده ايجاد مي كند . در مقايسه با سكون خطوط افقي و عمودي ، خطوط مورب فعال و مهيج هستند و مي توانند كيفيت هاي شتابزدگي و سقوط را نيز به بيننده القا كنند . خطوط موازي مورب نشان دهنده فعاليت ، انرژي ، خشونت و سختي و غضب هستند . خطوط مورب كه در خلاف جهت يكديگر باشند نشان دهنده تضاد و كشمكش و مبارزه وزور و فشار هستند . خطوط مورب تيز، پررنگ و ضخيم ، نشان دهنده روشنايي ، شادي و هيجان و خطوط مورب ملايم نشان دهنده وقار و آرامش هستند . حتي حركت مورب دوربين نيز خود مي تواند حالتي از هيجان و حركت رابيان كند . استفاده از پرسپكتيو هاي تند و ايجاد خطوط كاملا اريب در كادرهاي كميك به ايجاد حس هيجان و حركت كمك مي كند .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
خطوط و اشكال هندسي در تصويرسازي سبك كميك
سه شنبه 22 تير 1395 ساعت 11:13 | بازدید : 88 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

اشكال و خطوط واقعي و مجازي موجود در صحنه تاثير زيادي در كمپوزيسيون نما دارند و حالت ها و كيفيت ها و يا احساسات خاصي به بيننده القا كرده و مي توانند نگاه او را به نقطه و يا به جهتي خاص معطوف كنند .

انواع خطوط شكل دهنده تصوير

خطوط شكل دهنده تصوير را مي توان به سه دسته تقسيم كرد :

الف . خطوط واقعي

اين خطوط عينا قابل روئت هستند، مثل لبه ساختمان ها ، سيم هاي تلفن يا برق ، لبه ميز يا ديوار ، پايه ها ، نرده ها و ستون ها و يا حد فاصل بين رنگ ها و تاريكي و روشنايي هاي موجود در تصويرو كليه چيزهايي كه داراي خطوط عمودي ، افقي و مورب هستند

ب. خطوط مجازي

خطوطي هستند كه به خودي خود وجود خارجي ندارند ، بلكه از حركت ، فرم و يا سمت تمايل اشيا موجود در تصوير شكل مي گيرند ، مثل جهت حركت خودرو و يا جهت گنبد و گلدسته مسجد كه سربه آسمان دارد و به دنياي بالا اشاره مي كند .

ج. خطوط تخيلي و يا فرضي

اين خطوط نيز جزو خطوط مجازي هستد و مي توانند تعيين كننده جهت ديد بييننده باشند . خطوط تخيلي ، خطوطي هستند كه براي ربط دادن اشيا و يا موضوع هاي مربوط به هم در فكر ما نقش مي گيرند ، براي مثال مي توان به خط نگاه مردمي كه با هم صحبت مي كنند و يا خط نگاه شخص و يا اشخاصي را كه به طرفي و يا شي ء اي نگاه مي كنند ، اشاره كرد. اين دو خط از خطوز تخيلي شناخته شده هستند . اين سه نوع خط كه تعيين كننده جهت ديد بيننده هستند ، در كمپوزيسيون اهميت دارند . به هنگام تشكيل كمپوزيسيون صحنه ، ابتدا بايد خطوط اصلي صحنه را پيدا كنيد و ببينيد آيا به مركز توجه منتهي مي شوند يا ازآن دور مي شوند . بايد از خطوط قوي اي كه به قسمت هاي كم اهميت تصوير منتهي مي شوند اجتناب كنيد و تا حد امكان آن ها را از كادر خارج كنيد . آگاهي داشتن از سرعت حركتي كه خطوط تعيين كننده جهت ، براي چشم ايجاد مي كنند ، نيز اهميت دارد . اين خطوط مي توانند خيلي نرم و يك نواخت و يا سريع و بريده بريده تماشاگر را به مركز توجه تصويرهدايت كنند . بايد موضوع و يا وضعيتي را انتخاب كنيد كه خطوط آن به همان سرعتي كه مي خواهيد ، توجه بيننده را به مركز توجه جلب كند . البته نبايد خطوط به گونه اي باشند كه خيلي سريع و ناگهاني توجه بيننده را به مركز توجه جلب كنند ، زيرا باعث پراكندگي و الحاق نشدن در كمپوزيسيون مي شوند . چنانكه در تصوير ملاحظه مي كنيد خطوط تعيين كننده جهات هستند ، مثل پله ها كه نگاه ما را به مركز توجه عكس يعني دوشخص تامسون و تا مپسون جلب مي كنند . تعقيب جهت خطوط پله باعث ديده شدن سرتن تن و نيز تامپسون ها در انتهاي ديگر پله مي شود .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برقراري توازن براي خلق جذابيت در كميك
دو شنبه 21 تير 1395 ساعت 11:53 | بازدید : 37 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

تعيين كننده توازن اجسام درزندگي واقعي وزن است ، اما توازن تصويري مربوط به وزن مجازي است كه ناشي از اندازه شكل ، مقدار توناليته يا شدت رنگ ، كنتراست و حركت و جابه جايي و جهت حركت عناصر وعوامل داخل كادر تصويراست . اگر همه نيروها وعوامل تشكيل دهنده تصوير به گونه اي بتوانند بايكديگر برابري كنند، توازن برقرار مي شود . صحنه هاي ثابت بيشتر از صحنه هاي متحرك به توازن احتياج دارند ، زيرا درصحنه هاي متحرك عمل حركت ، خود چشم بيننده را جلب مي كند و ديگر توجه چنداني به وضعيت توازن نخواهد داشت . توازن دراماتيكي در كمپوزيسيون سينمايي يك سلسله قياس هاي تصويري برمبناي حركات بازيگران و عناصر داخل كادر تصويرو همچنين توقف ها و سكون آن ها نسبت به وضع نخستين آن ها ست كه از طريق نيروهاي جبران كننده و قدرت جذب موضوع برقرار مي شود . در اين روند قوانيني وضع شده كه اساس آن ها برپايه همان حواس معمولي زندگي عادي است كه به مفاهيم تصاويرنيز مي توان آن ها را تغميم داد :

الف . يك نما مي تواند مانند يك اتاق خالي و يا شلوغ ، منظم ويا مغشوش باشد . گوشه اي ازآن پراز وسائل و گوشه ديگر ان خالي باشد . خالي بودن فضاي تصويرباعث خستگي بيننده مي شود مگر اينكه فضاي خالي داراي معنا و هدفي ، مانند تك درختي دريك دشت و يا قايقي روي دريا باشد .

ب. محل استقرار يك شي و يا يك بازيگر در كادر مي تواند وزن تصويري او راتحت تاثير قراردهد . هيچ گاه نبايد اشيا و اشخاص ، همگي در مركز و يا در گوشه اي از آن و يا دريك رديف قرار گيرند . تجمع در گوشه اي از كادر باعث نبود توازن و القاي حالت واژگوني مي شود و قرار گرفتن اشيا در امتداد خط عمودي در سمتي ازكادر نيزباعث از بين رفتن توازن و واقع شدن اين خط در وسط موجب تقسيم شدن كادر مي شود .

پ . شخص و يا شي كه در مركز كادراست از آنكه در كنار كادرقرارگرفته وزن كم تري دارد، بدين ترتيب جسم سنگيني كه در وسط كادر قرار گرفته است ، مي تواند با جسم سبكي كه در كنار كادر واقع شده است ، توازن برقرار كند . قرار دادن يك عنصر سنگين در كنار باعث نبود توازن شده و در بيننده يك نوع احساس واژگوني در نما ايجاد مي شود .

ت. يك شي بزرگ در كنارصحنه مي تواند به وسيله يك شي كوچك ولي در حال حركت برابري كند . مثل يك خودروي كوچك كه به طرف تپه اي بزرگ حركت مي كند . در اين حالت هردوي آنها از نظر وزن تصويري يا وزن مجازي باهم مساوي هستند ، زيراشي در حال حركت وزن بيشتري از يك شي در حال سكون دارد حتي اگر كوچك ترباشد .

ث. يك شي نسبتا كوچك متحرك به ويژه اگر از نظر توناليته و يا رنگ روشن باشد و يا در تضاد با زمينه باشد بيشتر ازيك شي ساكن بزرگ تر از خودش جلب توجه مي كند .

ج. يك شي متحرك كه به طرف دوربين حركت مي كند به تدريج بزرگ تر مي شود، بنابراين وزنش سنگين تر مي شود و برعكس هنگام دور شدن از دوربين وزنش كمتر مي شود .

چ . قسمت بالاي يك تصوير از قسمت پايين آن سنگين تر است زيرا شي اي كه دربالا قرار بگيرد سنگين تر از آنكه درپايين قرار گرفته است ، به نظر مي آيد .

ح. معمولا قسمت راست كادر بيشتر از قسمت چپ آن جلب توجه مي كند ، بنابراين جسمي كه سمت راست كادر قرار بگيرد سگين تر به نظر مي ايد .

خ. يك شي مجزا و منفرد چه از نظر وضع استقرار ، چه از نظر نورپردازي و رنگ و چه از نظر ديگر عوامل ، در هر وضعي كه باشد از شي اي كه در ارتباط و متصل به ديگر اشيا است سنگين تر است

د. اشيائي كه داراي شكل منظم هستند ، سنگين تر از اشيائي هستند كه شكل نامنظم دارند .

ذ. اشياي پيچيده يا عجيب و غريب مي توانند سنگين تر به نظر آيند ، چون وجودشان توجه بيشتري را جلب مي كند .

ر. يك شكل توده اي و بسته كه اطراف يك هسته مركزي را احاطه كرده است ، مي تواند وزن بيشتري از يك شكل منبسط را نشان دهد .

ز . يك شي روشن وزن بيشتري را از يك شي تاريك هم وزنش نشان مي دهد .

ژ شي اي كه شكل عمودي دارد وزن بيشتري از يك شي افقي را در تصويرالقا مي كند .

س. شي پرنوري كه شدت رنگ روشن دارد ، در تصوير چنين القا ء مي كند كه به تماشا گر نزديك مي شود ، در حالي كه شي تيره و كدر اين احساس رالقا مي كند كه از تماشاچي دور مي شود .

ش. اگردوسطح يك اندازه درتصوير داشته باشيم كه يكي داراي رنگ روشن وديگري داراي رنگ تيره باشد ، تصويرسطح روشن نسبتا بزرگ تر از سطح تيره به نظر خواهد رسيد ، زيرا سطح روشن نور بيشتري را منعكس مي كند . بنابراين براي ايجاد توزن بايد فضاي سياه بزرگ تر از فضاي سفيد باشد .

ص. رنگ هاي گرم مثل قرمز سنگين تر از رنگ هاي سرد مثل آبي هستند و رنگ هاي روشن ازنظر تصويري سبك تر از رنگ هاي تيره به نظر مي رسند .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرگري در جهان امروز
شنبه 19 تير 1395 ساعت 17:55 | بازدید : 70 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

هنر تصويرگري ، به عنوان فرايندي جدي درزندگي كودكان كه بخش گسترده اي از جامعه ي امروز جهاني را تشكيل مي دهند ، تاريخي نزديك به دو سده را پشت سرگذاشته و امروزه طيف وسيعي از هنرمندان زندگي خود را وقف آن كرده اند . اهداي جوايز بزرگ و ارزنده به تصويرگران و برپايي نمايشگاه ها و بي ينال هايي چون : بولونيا ، براتيسلاواو نوما و اعطاي جوايزي چون هانس كريستين اندرسن ، كالدكات و ازراجك كيتس ، نشانگر اهميت ويژه اي است كه فرهنگ و تمدن امروز در اختيار تصويرگران كتاب هاي كودك قرار مي دهد . جلوه هاي هنر نقاشي در تصويرگري كتاب هاي كودكان ، زيبايي شناسي و ارزش هاي هنري والايي را داراست. بازتاب فرهنگ كهن كشورهاي اروپاي شرقي درآيين ها و باورهاي تصويري با نقش مايه هاي كهن ، رنگ و جلوه اي خاص خود را دارد. پيوند زندگي كودك و كتاب در آثار تصويرگران جهان ، به ويژه در كشورهاي انگليسي زبان ، از پيشرفت هاي شگرفي در زمينه ي توليد كتاب و كيفيت چاپ برخوردار است . تصويرگران ژاپني ، افسانه هاي جادويي روزگاران كهن را در تصويرهايي برگرفته از تومارهاي روايي گذشته به تصوير مي كشند هنرمندان اروپايي همانند بسياري از تصويرگران كشور هاي پيشرفته، به آرامش كودكان و چالش هاي موجود در زندگي جامعه ي ماشيني و صنعتي امروز مي انديشند تصويرگران ايراني ، جدا از تاثيرهاي اندك در پرداختن به نگارگري و هنر كهن ، نمايش انتزاع و تخيل را در گونه ها ي فراوان انتخاب كرده اند ناشران عرب ، هم چنان بخش وسيعي از آثار كارتوني را دست مايه ي توليد تصويرهاي امروز در كتاب هاي خود قرار داده اند با اين وجود ، تاثيرپذيري تصويرگران سراسر جهان ازآثار يكديگر به گونه اي است كه حدو مرز نمي شناسد و شباهت هاي موجود در ميان آثارآنان هرروز بيشتر مي شود . هر چند هنر نقاشي امروز به انتزاع توجه خاص نشان مي دهد ، اما تصويرگري در جهان امروز هنوز از گونه هاي همزمان واقع گرايي و آبستره ، هم سنگ متن هاي ادبي به چاپ رسيده ، برخوردار است و هرروز به شكوفايي تازه اي دست مي يابد ، و اين روندي است كه به نظر مي آيد هنر نقاشي دوران پسا مدرن ، فاقد چنين تحرك و جنب و جوشي است . بااين همه گسترش ، امكان گفت و گو درباره ي همه ي تصويرگران برجسته ي جهان امروز امكان پذير نيست . به ويژه درشرايطي كه در هر  دوره از بي ينال ها و نمايشگاه ها، به آثار جديد و نو برمي خوريم نياز به برزسي هاي تازه ، روندي است پايان ناپذير .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
فرم هاي اغراق شده درتصويرسازي
شنبه 19 تير 1395 ساعت 17:20 | بازدید : 80 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

اغراق درفرم، عمدتا به گونه اي است كه ساختاراصلي و واقعي تصويرتا اندازهي زيادي دست نخورده باقي مي ماند و تنها نسبت هايي از عناصر تصويري به هم مي ريزد . اين ويژگي ، به خصوص در كارتصويرگران حالت گرا اكسپرسيونيست ، كاريكاتوريست ها و طنز گرايان ديده مي شود . فرم اغراق شده ي سايه ي پسرك در كتاب حقيقت و مرد دانا ، اثرمرتضي مميز به گونه اي است كه صفحه ي روبه رو را كاملا دربرگرفته و زمينه ي آن پوشيده از نمادهايي است كه گذشته هاي پسرك راتداعي مي كند . درتصويرهاي كتاب جمشيدشاه ، قهرمان ، پسرك چشم آبي ، قصه هايي از باله و شهر ماران كه توسط فرشيد مثقالي كشيده شده ، از ويژگي اغراق در فرم به فراواني استفاده شده وبه ويژگي بيشتر آثار مثقالي براي كودكان تبديل شده است . محمد علي بني اسدي ، پژمان رحيمي زاده و وحيد نصيريان از جمله تصويرگراني هستند كه به اين فرآيند درفراهم سازي تصويربراي كودكان گرايش نشان داده اند . به هم ريختن نسبت اندازه ي سربه ديگر اعضاي بدن ، از ويژگي هاي معمول پژمان رحيمي زاده در اين شيوه ي تصويرگري به شمار مي رود .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
جايگاه خط در تصويرگري انتزاعي
شنبه 19 تير 1395 ساعت 13:0 | بازدید : 89 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

انتزاع در تصويرگري ، تا پيش از دهه ي 40 ، از نمودهاي اندكي برخوردار بود و نمونه هاي بسيار ساده ي آ ن را تنها مي شد در برخي ازآثارابراهيم بني احمد ، آن هم در كتاب هاي درسي ديد ويژگي اي كه نمونه هاي ساده شده ي آن در آثار خود كودكان به چشم مي خورد . فرشيد مثقالي را به جرات مي توان آغاز كننده ي نگاه انتزاعي در تصويرگري كتاب هاي كودكان ناميد هر چند اين ويژگي پيش ازآن ، در هنر نقاشي ودر آثار جليل ضياپور، محسن وزيري مقدم ، حسين كاظمي و ديگران راه يافته بود .

ساده ترين نمونه ي انتزاع را بايد در چشم وابرو گذاشتن براي اشياء ازجمله درآثار ابراهيم بني احمد و انساني ديدن آن هال يافت . به هم زدن مقياس در اجزاي يك تصوير، قرارداده شدن دو تصويربرروي يكديگر به گونه اي كه هردوي آن ها ديده شوند هم پوشاني ، شناورشدن عناصر تصويري در فضاي اطراف با حذف نيروي جاذبه تعلق ، و تصوير كردن شكل هاي خيالي و غير واقعي ، ساده ترين نمونه هاي گرايش به انتزاع به شمار مي روند . خطوط انتزاعي در برجسته ترين رويكردهاي آن ، شمار مي روند . خطوط انتزاعي در برجسته ترين رويكردهاي آن در خدمت شكل فرم هايي قرار مي گيرد كه تنها در ذهن هنرمن وجود دارد و بازتاب تصويري آن ها نمايشي خيال انگيز و كودكانه از پديده هاي اطاف است . اين ويژگي در آثار نقاشي شده توسط انسان هاي نخستين ، به فراواني ديده مي شود و بازنمايي ان ها ، يادگار تلاش كوبيست ها و نقاشان انمتزاعي پس ازآن است .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي براي گروه سني نوجوانان
چهار شنبه 2 تير 1395 ساعت 8:29 | بازدید : 154 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

اين مقطع سني به كلي بادوران كودكي متفاوت است و نيازهاي روحي - عاطفي نوجوان به كلي با دوره هاي كودكي و جواني متفاوت است . بااين حال ، بهتراست تصويرگردرايجادتصاويرنكاتي چندرا موردتوجه قراردهد :

1- اصولا كتاب هاي داستان نوجوانان تصويرنمي خواهد ، و ترجيحا بايد به تصويرگري طرح جلد بسنده كرد.

2- درصورتي كه استفاده از تصويرلازم است مي توان فواصل تصاويررازيادكرد( بين هر50 تا100 صفحه يك تصوير) .

3- تصويرگري تك رنگ و با غلظت كم ، با استفاده ازشيوه هاي مختلف طراحي ، فراوان به كارمي رود .

4- تصويردركتاب هاي علمي نقش و اهميت خاصي دارد. استفاده از جدول ، نمودارو عكس نمونه هاي راهگشايي است .

5- رعايت اصول و قواعدطراحي ( تناسبات ، نورپردازي ، تركيب بندي ، زاويه ديد) الزامي است و براي خلق اين تصاويرمي توان حتي از هنرعكاسي سود جست .

6- تصاويربايدداراي حركت ، پويايي، و انديشه اي نو باشند تا قوه تخيل نوجوان ارتقا يابد .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي براي كودكان گروه سني ده تادوازده ساله
چهار شنبه 2 تير 1395 ساعت 8:7 | بازدید : 75 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

اين مقطع سني مخاطبان به لحاظ روان شناختي اهميت خاصي دارد، زيرافرددرمرزكودكي وبزرگسالي است: گاه دردنياي تخيلي و سرشارازنشاط كودكانه است و گاه دچارغرورو حس بزرگي .افراددراين مقطع سني ، درعين لذت بردن ازكتاب هاي دوران كودكي و خواندن دوباره آن ها، گاه درظاهرخود را به آن ها بي تمايل مي نمايانند و حتي گاه آن هارا مسخره مي كنند، ولي درباطن ازخواندن آن ها هنوز لذت مي برند . اين تصويرگررادرگيردشواري عظيمي مي كند، زيرا مخاطب او در دنياي دوگانه خاص خودسرگردان است . او، ازسويي بايك كودك و از سوي ديگر، بافردي داراي احساس بزرگي مواجه است .

درهرصورت ، تصويرگرمي تواند آگاهانه ازتمامي امكانات مهياي نقاشي استفاده كند و خودرا به تصويرهاي مطلوب اين سن نزديك كند، و بدين ترتيب ازظرايف و لطافت هاي خاص تصويرگري درخلق تصويربهره گيرد . متاسفانه تصاويرمناسب اين مقطع سني درجامعه ما كمترتوليد شده و بيشتربه وجه كودكانه آن توجه شده است . بااين حال ، برخي خصوصيات تصويري خاص اين سن به شرح زير است :

1- مي توان تصوير راباالهام ازشيوه هاي آثارهنرهاي تجسمي و باابزارخاص آن ها خلق كرد وپيچيدگي بيشتري بدان بخشيد .

2- تصويربايد تفكرو قوه خلاق مخاطب را برانگيزاند.

3- به كارگيري تركيبات مختلف رنگي و تضادهاي هفت گانه جايز است ( حتي به كارگيري رنگ هاي كدر، خاكستري و سياه )

4- استفاده ازتضاد و اغراق درتصاوير الزامي است .

5- حجم تصاويررادرمقايسه با نوشته ها مي توان كاهش داد. ( درهر8تا10 صفحه نوشته يك تصويرآورده شود .)

6- به كارگيري تصاويرتك يا دورنگ توصيه مي شود، ولي دليلي وجودنداردكه رنگ رابراي اين گونه از مخاطبان به كلي حذف كرد .

7- به كارگيري تغييردرنوع علم مناظرو مزايا و نوع نگاه تصويرگراززواياي مختلف براي اين مقطع توصيه مي گردد.

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي براي كودكان گروه سني هفت تا نه ساله
سه شنبه 1 تير 1395 ساعت 8:7 | بازدید : 135 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

درمورداين گروه سني نيز بايد به نكات زيرتوجه كرد:

1- ممكن است تصويردرعين وفاداري به متن از آن فراترباشد.

2- به كارگيري تضاد واغراق چه درطرح و رنگ و چه در معنا بل مانع است .

3- استفاده از تركيبات غني تررنگي و پيچيدگي در تصاويربلا مانع است .

4- مي توان از تصاويرو حجم آن ها كاست ، ولي استفاده ازعناصرريزنقش جايگزين مناسبي براي فضاهاي خالي است .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي براي كودكان گروه سني چهار تاشش ساله
سه شنبه 1 تير 1395 ساعت 7:56 | بازدید : 82 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

هنگام تصويرسازي براي اين گروه سني نيز بايد اهميت نكات زيررادرك كرد :

1- تصويردرعين سادگي بايد ذهن كودك را به خيال پروري و روياهاي شيرين كودكي سوق دهد .

2- به كارگيري رنگ هاي ملايم و شاد و پرهيز از به كارگيري رنگ هاي تند و داراي تضاد زياد .

3- دراين مقطع هنوز بهتراست حجم تصويرنسبت به نوشته ها بيشتر باشد .

4- درتصاويربه بارتربيتي ، آموزشي ، روان شناختي ، و فرهنگي توجه شود .

5- تصاويربه تدريج كودك رادر درك صحيح از اعداد و كلمات ياري دهند .

6- مي توان به تدريج تصويررا باقدري اغراق تلفيق كردو گاه حجمي به اندازه نوشته را به آن اختصاص داد.

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي براي كودكان گروه سني يك تا سه ساله
سه شنبه 1 تير 1395 ساعت 7:42 | بازدید : 103 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

هنگام تصويرسازي براي اين گروه سني بايد توجه ويژه اي به نكات زير كرد:

1- تصويرتا حد ممكن ساده و بزرگ طراحي و از به كاربردن ريزه كاري در آن پرهيز شود . توصيه مي شود براي تمايز اين مقطع سني تصويررا بااستفاده از خطوط محيطي (دسن) محدود كنيم .

2- ازبه كارگيري زاويه هاي ديد پيچيده ( پرسپكتيو پيچيده ) پرهيز شود تا كودك به راحتي با تصويرارتباط برقراركندو بتواند موضوع راسريع درك كند .

3- بهتراست تصويرگر ازاغراق در شخصيت سازي ، رنگ ، موضوع ، و ديگر عناصر تصويري تا حدامكان بپرهيزد .

4- رعايت كردن تناسبات به صورت معمول و رايج .

5- پرهيزازبه كارگيري نورپردازي هاي ترسناك و توهم انگيز و به كارگيري هرعنصري كه موجب ترس و نگراني كودك شود .

6- حضورتصويرنسبت به نوشته ها حجم بيشتري داشته باشد.

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ارتباط بين تصويرسازي و مخاطب
سه شنبه 1 تير 1395 ساعت 7:28 | بازدید : 86 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

در تصويرگري امروز، برخلاف دوره هاي قبل كه تصويربراي تمام مقاطع سني بود، تصويرگرنمي تواند به نيازهاي روحي و رواني مخاطبان مختلف بي اعتنا باشد . توجه به نيازهاي مخاطبان در اين حرفه هنري اهميت خاصي دارد. دراين بحث ، بيشترمخاطبان ماكودكان و نوجوانان اند ، پس لازم است تاحدودي بااين نيازها آشنا باشيم . تصويرگربهتر است درحين خلق اثرتا حد امكان به اين نكات توجه داشته باشد، درغيراين صورت، تصويربه دست آمده ممكن است به لحاظ هنري ارزش والايي داشته باشد ولي آيا مي توان مدعي شد كه با مخاطب خود ارتباطي صحيح و منطقي برقراركرده است؟ آيا توانسته است درذهن او انگيزه اي براي نگريستن به تصاوير به وجودآورد؟ بدين ترتيب ، بهتراست با خصوصيات رواني ، مقطع سني ، وبرخي نيازهاي اوبه شرح زير تا حدودي آشنا شويم تابتوانيم با تصويربا مخاطب خود بهتر ارتباط برقراركنيم و آنان به كمك تصويرمحتواي كتاب را بهتر درك كنند .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0