عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وب سایت من خوش امدید تنها وبلاگ آموزشي اصول تصويرسازي براي هنرجويان گرافيك و تصويرساز اميدوارم مورد استفاده هنرجويان جوان قرارگرفته باشد. ليلا رخشي قاضياني بابيش از بيست سال سابقه هنري در هنرها تجسمي وفعاليت در زمينه گرافيك ، نقاشي ، عكاسي ، تصويرسازي شركت در جشنواره و برپايي نمايشگاه انفرادي و گروهي دررشت ، اراك ، تهران






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
122

آمار مطالب

:: کل مطالب : 110
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 3
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 3
:: بازدید ماه : 15
:: بازدید سال : 86
:: بازدید کلی : 5804

RSS

Powered By
loxblog.Com

اصول تصويرسازي

واقع گرايي (رئاليسم)
جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت 9:23 | بازدید : 1444 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

در اين سبك از هنرنقاشي و تصويرگري ، عناصر تصويري ، فضاهاي تصوير شده ، و تركيب بندي اجزاي تصوير ، تقريبا به همان گونه اي است كه در طبيعت هست . در تاريخ هنر نقاشي نيز جلوه هاي واقع گرايي را در آثار هنرمندان پيش و پس از دوران كلاسيك ، هم چون ميكلانژ ، داوينچي و رافائل مي توان ديد ، اما سبك واقع گرايي ( رئاليسم ) در هنر نقاشي با تلاش هاي دوميه و ميله ، نقاشان فرانسوي ، به وجود آمده است . موضوع نقاشي هاي اين دو هنرمند زندگي عادي و روزانه ي مردم است و عناصر تصويري در آثار آن ها نمود واقعي يافته است . در تصويرگري ، تكنيك هاي رئاليسم بيشتر در كتاب هاي تصويري نوجوانان و نيز كتاب هاي علمي و اطلاعاتي به كارگرفته مي شود . در كتاب هاي اين را مي گويند شجاعت اثر آرمسترانگ اسپري ، پسر توفان و زندگي ، آغاز ، پايان اثر رابرت اينگپن ، تصويرگر استراليايي ، حيوانات عزيز بخوابيد ! اثر سوزان ريها ، تصويرگر اتريشي ، جاده ي ابريشم سرشار ازتصويرهاي واقعي هستند كه بيشتر براي خوانندگان نوجوان فراهم آمده و برخي از آن ها به پديده هاي علمي در زندگي انسان ، جانوران و طبعت پرداخته اند . كاربرد تصويرهاي واقع گرا( رئاليستس) در كتاب هاي علمي و دانش اجتماعي دقيق تر و بجاتر است و تصويرگران اين گون كتاب ها با دقت تمام ، تصويرهايي پرساخت و ساز براي كودكان و نوجوانان پديد آورده اند تا امكان آشنايي آن ها با شخصيت هاي تاريخي ، محيط زندگي انسان و پديده هاي طبعي ، با توجه و شناخت كامل تري صورت گيرد . دردوره ي نوين شكل گيري كتاب كودك در ايران درسال هاي دهه ي 40 در كتاب هاي گيلان وهفا ايستوس اثرتصويرگرهنرمند ، بهمن دادخواه امروزي ترين ويژگي هاي تصويرگري واقع گرايانه را مي بينيم .

سبك واقع گرايي (رئاليسم) در ميان تصويرگران ايراني ، به طور حرفه اي درآثار خطي پرويز حيدرزاده و در كتاب هايي چون افطار ، يك دانه زيتون - يك دانه خرما و مسافردريا به كار گرفته شده است . پرويز حيدرزاده با روي آوردن به تمركز شخصيت هاي انساني و ويژگي هاي بومي در تصويرهاي خود در حوزه ي كتاب هاي نوجوانان بسيار واقع گرايانه عمل كرده است .

                                                   

                                   يك فريم از داستان سبك واقع گرايي (رئاليسم)

 

133
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
سبك هاي واقع نما (باز نما)
پنج شنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت 7:20 | بازدید : 102 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

هنر بازنما كه گاه واقع گرا ناميده مي شود ، موضوع ها را به همان گونه كه در زندگي روزانه هستند ، تصويرمي كند . هنرمندان واقع گرا نيازي نمي بينند كه تصويرهاي خود را درست مانند عكس بازآفريني كنند . آن ها تركيب بندي ها يي مي آفرينند كه طرح هاي انساني ، اجسام يا پديده هاي طبيعي را به گونه اي واقعي نشان دهند . شمار فراواني از نقاشي ها و مجسمه هاي بسيار مشهور ، مانند موناليزاي داوينچي و متفكر آگوست رودن در سبك واقع گرا هستند . درهنر واقع نما، خيال پردازي و آشنا ساختن كودك باساختار قهرمانان قصه ، فضاي زندگي آن ها و روند رويدادهاي قصه اهميت مي يابد و آشنايي كودك باشرايط تاريخ ، جغرافيايي ،فرهنگي و اجتماعي عناصر تصويري داستان با بهره جويي از  ويژگي هاي بومي و منطقه اي رويداد داستان صورت مي گيرد . تصويرگر در شخصيت پردازي ، پوشش و شكل ظاهري قهرمان ها به خوبي مي تواند از ويژگي واقع گرايي در تصوير سود جويد و همپاي روايت داستان ، آن ها را به كودك باز نماياند .

در هنر واقع نما (بازنما) كه عنصر تصوير در آن كم وبيش در شكل و ابعاد واقعي نشان داده شده ، سبك هايي چون واقع گرايي (رئاليسم)، واقع گرايي كودكانه (رئاليسم كودكانه)،امپرسيونيسم ، اكسپرسيونيسم ، سوررئاليسم ، تصويرهاي كارتوني و سبك هاي سنت گرا (تصويرهاي كهن الگو) به كار مي رود . هر چند ابعاد عناصر تصويري ، تركيب بندي و باز نمايي اين عناصر در برخي از سبك هاي گفته شده از شكل واقعي فاصله مي گيرد ، اما بازشناسي شخصيت ها، و روايت هاي داستاني درآن ها براي كودك به سادگي امكان پذير است و خيال راه يافته درتصوير، هر چند گاهي تصويررا از ويژگي هاي طبيعي آن دور مي كند ، اما به هر حال تصويررابطه ي خود را باشكل واقعي عناصر تصويري حفظ مي كند .

                                       

                                   تك فريم داستاني براي گروه سني نوجوان واقع نما اثر ليلا رخشي قاضياني

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
سبك هاي هنري در تصويرگري
چهار شنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت 15:26 | بازدید : 110 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

سبك هنري تصويرگر ، هم چون تكنيك ، از ويژگي هاي خاص او به شمار مي رود و بخشي از هويت و انديشه هاي او را بيان مي كند . تصويرگري ، هم چنان كه برخواسته از نقاشي است ، نه تنها از نظر تكنيك ، بلكه به لحاظ سبك نيز با هنر نقاشي در پيوند است . تصويرگران به فراخور سليقه ي شخصي و نيز درون مايه هاي حسي متن ، به سبك هاي گوناگون نقاشي در تصويرگري توجه مي كنند . پاتريشيان سيان سيولو منتقد ادبيات كودكان درباره ي به كارگيري سبك هنري و ميزان درك كودك در كتاب هاي كودكان براين باور است كه سبك و سياق هنر تصويرگري ، مانند سبك نوشتن ، كيفيتي پيچيده و غير قابل بيان دارد و تحت تاثير موضوع و حالت داستان ، سن خواننده و تصور تصويرگر از وضعيت و شرايط او قرار مي گيرد . هر چه سن كودك كم تر باشد ، سبك هنري بايد گويا تر و واضح تر شود و هنرمند در استفاده از فضا ها ، تركيب بندي ، رنگ ها و به كارگيري خط ها و شكل ها محتاط تر عمل كند . علاوه بر اين ، عوامل ديگري هم برسبك كار تصويرگر اثر مي گذارد كه از ميان آن ها مي توان به شخصيت ، استعداد و خلاقيت هنرمند ، ابزار مورد استفاده اش و مهارت او در به كارگيري ابزارها و تكنيك ها ، اشاره كرد .

سبك هاي به كار رفته در تصويرگري ، نخست به دو گونه ي اصلي واقع نما يي (باز نمايي ) و انتزاعي ( آبستره ) تقسيم مي شود .  در گذشته ، واقع گرايي شيوه ي مسلط در هنر تصويرگري به شمار مي رفت و بسياري از افسانه هاي كهن ، هم چون افسانه هاي پريان و حكايت هاي جانوري ، كه ريشه در خيال ها و باورهاي ديرين دارد، به واقعي ترين شكل خود تصوير مي شد و تصويرهاي گوناگون از پري هاي افسانه اي ، ديو ها و غول هاي ناديده با توجه به شكل و چهره هاي انساني به تصوير در مي آمد . اما در تصويرگري امروز ، گرايش به شكستن فرم ها و نگاه انتزاعي به گونه اي است كه گاه واقعي ترين رويدادها و شخصيت هاي داستاني به خيالي ترين گونه و انتزاعي ترين شكل آن به تصويردر مي آيد . امروزه در تصويرگري كتاب هاي كودكان ، عناصر ديداري از واقعي ترين نمادهاي آن به صورت كاربرد عكس ، هم چون كتاب پرنده اي به نام آذرباد تا خيالي ترين تصويرها ، هم چون آثار سوررئاليستي آلبين برونفسكي ، تصويرگر اسلواكيايي ، متغير است .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ايربراش ( رنگ افشان )
چهار شنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت 8:32 | بازدید : 68 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

شيو ه ي رنگ گذاري با نقطه هاي ريز كه امروزه عمدتا با كمك رنگ افشان ( ايربراش ) امكان پذير است ، تصويرهايي با سايه - روشن هاي خيال انگيز و دل پذير براي كودكان فراهم مي آورد . در تاريخ هنر ، امپرسيونيست ها با كنار هم قرار دادن نقطه هاي رنگي شفاف در كنار يكديگر سعي در نمايش جلوه هاي ديداري رنگ داشتند . اين روش بعد ها در آثار نقاشان پوانتي ليست ( نقطه گذار ) هم چون ژرژ سورا ، نقاشي فرانسوي ، نمودي مشخص يافت . بعدها با استفاده از فوتك و سپس رنگ افشان ، اين شيوه گسترش پيدا كرد ، هر چند از ويژگي ها و هدف هاي نخستين خودبه دور بود . امروزه از رنگ افشان براي دست يابي به لذت هاي ديداري و ايجاد ارزش هاي رنگي ( تناليته ) استفاده مي شود . در استفاده از رنگ افشان ، رنگ هاي محلول در آب ، هم چون جوهر رنگي ، آبرنگ ، گواش و آكريليك به كار مي رود . در ترفندهاي رايانه اي از ويژگي فيلتر ها و گراديانت به جاي ايربراش استفاده مي شود و تصويرها باامكانات يك دست و جديدي به سايه - روشن هاي رنگي دست مي يابند . واشوپساراكي تصويرگر يوناني در كتاب تصويري بدون كلام و جيلس تيبو تصويرگر كانادايي در كتاب گرد صحر آميز به شيوه ي رنگ افشان كتاب هايشان را تصويرگري كرده اند . در ميان تصويرگران ايراني محمد رضا دادگر در كتاب يك حرف و دوحرف با استفاده از ويژگي هاي رنگ افشان ، فضايي خيال انگيز و فراواقعي (سوررئال) پديدآورده است . هوشنگ محديان در تصويرگري كتاب چرا زمين گرد است ؟ از ايربراش دستي (فوتك ) استفاده كرده و علي گروسي در كتاب دور ، نزديك ، نزديك تر و رويا مشعوف و پري سيما طاهباز نيز در تصويرگري كتاب به ملخ نگاه كن با روش رنگ افشاني ، تصويرهايي واقعي و نزديك به عكس پديد آورده اند .

 

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تكنيك تركيب پاستل روغني با جوهر
سه شنبه 28 ارديبهشت 1395 ساعت 17:4 | بازدید : 402 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

چرب بودن پاستل روغني ، اين ويژگي را به آن مي دهد كه در تركيب با رنگ هاي آبي مانند جوهرهاي رنگي ، بافت هاي رنگي زيبايي را در اختيار ما بگذارد. در صورتي كه روي مقواي گلاسه ويا غير گلاسه و يا روي بوم نقاشي از پهناي پاستل با رنگ هاي روشن ، تاش هايي رنگي ايجاد كنيم ، سپس جوهر رنگي تيره رنگ و به ويژه رنگ هاي مكمل را روي سطوح پاستل خورده رها كنيم ، شاهد ظهور بافت هاي رنگي بسيار زيبايي خواهيم بود . هنرمندان از اين جلوه ويژه پاستل و جوهر رنگي براي ساخت پرتره ها و يا تصاوير مختلف بهره مي برند . پر كردن بخش هاي روشن يك پرتره با پاستل روغني و رها كردن جوهر رنگي تيره ( يك يا چند رنگ) موجب خواهد شد پرتره مورد نظر شما نمايان گردد . نحوه اجراي تاش هاي پاستل روي صفحه كار و شيوه رها كردن جوهر رنگي روي آن ، جلوه هاي مختلفي را ظاهر خواهد ساخت . هنرمند اجراگر مي تواند پس از به كار بردن پاستل ، جوهر رنگي را روي صفحه شيشه اي رها كرده صفحه كار پاستل خورده را روي آن بخواباند ( همانند كار در بداهه سازي ) ، در اين صورت شاهد كارهاي رنگي بسيار زيبايي خواهيم بود . در اجراي تكنيك پاستل و جوهر رنگي در مواردي مي توان پس از اتمام كار با استفاده از يك دستگاه حرارتي مانند سشوار و پنبه بخش هايي از پاستل را حرارت داده پاك نماييم .در اين شيوه نيز جلوه جديدي از اين تكنيك نمايان خواهد شد .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
فتومونتاژ
سه شنبه 28 ارديبهشت 1395 ساعت 8:54 | بازدید : 996 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

عكاسان هنرمند و هنرمندان طراح گرافيك و تصويرساز از اين پديده نوظهور ارزشمند در كارهاي تخصصي خود بهرمند شدند . ايجاد تصاوير واقع گرا ، سورئال و تركيبي به كمك عكاسي و تكنيك هاي آن ميسر شده بود . طراحان گرافيك در طراحي پوسترها ، بيلبردها وآثار تصويري تبليغاتي خود از عكس بيشترين بهره را برده اند . باظهور فن آوري ديجيتال در اواخر قرن بيستم ، به كارگيري عكس هاي تركيبي براي پيام رساني درآثار گرافيك نه تنها گستردگي قابل توجهي يافت بلكه كيفيت اجرائي آثار به صورت شگفت انگيزي افزايش پيدا كرد و امروزه طراحان گرافيك كمتري را پيدا مي كنيم كه از اين روش پيشرفته در طراحي خود استفاده نكنند . به كمك فتومونتاژ مي توان بسياري از دغدغه هاي سياسي ، اجتماعي ، فرهنگي ويا هنري را با به هم زدن مفاهيم عادي كه در ذهن ما شكل گرفته ، به صورت پيامي محكم و تاثير گذار مطرح كرد . پيامي كه چه بسا نتوان در ساعت ها سخنراني و يانوشتن كتاب و مقالات مختلف مطرح نمود .  فتومونتاژ براي توليد محصولي سوررئال و فرا واقع گرايانه بسيار مناسب است و تمام حد و مرزها و محدوديت ها را مي شكند وبي نهايت محصول جديد و خلاقانه مي توان از آن توليد كرد، چرا كه نه پايبند قانون خاصي است و نه مرز و انتهايي دارد .

شيوه اجرا

فتومونتاژ همانگونه كه از نامش پيداست به معناي تركيب تصاوير و ايجاد مفهومي جديد و يا خلق تصاويري فراواقعي است . ايجاد مفهومي غير واقعي و يا اصطلاحا غلط و غير ممكن براي ميخكوب كردن مخاطب و به فكر واداشتن او از شگردهايي است كه به كمك فتومونتاژ ممكن شده است . براساس آنچه بيان شد ، ايده خلاق ،آشنايي زدايي و نوآوري در اين تكنيك حرفه اي نقش اصلي را بازي مي كند .

                                                     

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
اسكراچ بورد روي پاستل روغني
یک شنبه 26 ارديبهشت 1395 ساعت 17:18 | بازدید : 331 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

پاستل روغني دربين ويژگي هاي مختلف قابليت بالايي براي ارائه اثر به شيوه اسكراچ برد دارد. در اين تكنيك هنرمند مي تواند از پاستل تك رنگ يا چند رنگ به صورت تمپلات روي مقواي گلاسه گرم بالا (ضخيم) سطح تيره رنگي را ايجاد نمايد . صفحه كار پاستل خورده آماده است تابا كمك شيئي نوك تيز مانند تيغ كاتر يا جراحي يا سوزن اسكراچ شود . اجراي تكنيك اسكراچ روي پاستل روغني بسيار ساده ، روان و شيوه بسيار موثر در كارهاي سريع است ، هنرمندان تصويرساز ، كارتونيست و راندو كارهاي طراحي صنعتي و معماري به خوبي مي توانند از اين تكنيك بهره مند شوند .

هنرمندان مي توانند پيش از كشيدن يك لايه نازك پاستل روغني ، روي صفحه كار را با جوهر رنگي رنگا رنگ نمايند . در اين صورت پس از اجراي اسكراچ ، كارارائه شده و به ويژه بخش هايي كه اسكراچ شده ، رنگارنگ ظاهر خواهند شد . از ويژگي هاي اسكراچ روي پاستل ، قابليت اصلاح دوباره طرح است . در اين مورد درصورتي كه هنرمند نياز پيدا كند تا بخشي از طرح را بازسازي نمايد ، مي تواند عمليات اجرايي را با پاستل روغني و اسكراچ روي آن تكرار نمايد .

نقاشان قرن بيستم اغلب به جاي رنگ وروغن از اكريليك روي بوم بهره برده اند . برخي از اين هنرمندان پس از كاربااكريليك با تاش هاي پاستل روغني روي تابلو هنري خود ، تركيب زيباتري را در عرصه نقاشي به نمايش گذاشتند .

 

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي با كلاژ
یک شنبه 26 ارديبهشت 1395 ساعت 8:57 | بازدید : 143 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

ارزش ها و كاربردها

چسباندن تكه هاي بريده شده مجلات ،روزنامه ها ، مقواهاي رنگي ، صفحات نازك مسي يا برنجي و ... روي صفحه كار و ساخت تصوير و يا اشكال هنري انتزاعي را كلاژ مي نامند. اين شيوه اجرايي از قرن 19 م كاربرد فراواني يافت . نقاشان و تصويرسازان تاكنون از اين تكنيك اجرايي بهره فراواني برده اند و آثار ماندگار زيادي با اين شيوه به تاريخ هنر سپرده شده است . طراحان گرافيك ، نقاشان ، معماران و طراحان صنعتي از اين تكنيك اجرايي به روش هاي متفاوتي بهره مي برند . نرم افزارهاي ديجيتال نيز تاثير مثبتي در ارتقا كيفيت اجراي آثار گذاشته است كه به نمونه هايي از آن اشاره خواهد شد .

شيوه اجرا

استفاده از بريده هاي صفحات مجلات ايراني و لاتين كه از كاغذ نازك و مرغوب استفاده شده در بين طراحان گرافيك و تصويرسازان براي اجراي تكنيك كلاژ بيشتر مشاهده مي شود . در اين روش اشكال به ويژه پرتره ها بازيبايي خاصي جلوه گر مي شوند . انتخاب هنرمندانه بريده هاي صفحات كه با انگشتان دست بريده شده و لبه هاي آن رنجه رنجه شده اند جلوه خوبي به كار هنري ما مي دهند . قرار گيري مناسب تكه هاي بزرگ و كوچك ، استفاده از رنگ هاي مناسب به همراه بخش هايي از نوشته ها و رعايت ريتم قرار گيري قطعات بريده شده در كنارهم ، به كارهنري ما جلوه ويژه اي مي دهد . پس از اين مرحله مي توان با اسكن كار انجام شده و اصلاح برخي نواقص احتمالي ، خروجي كامل و آماده چاپ را ارائه كنيم .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تكنيك چاپ در تصويرسازي
شنبه 25 ارديبهشت 1395 ساعت 16:27 | بازدید : 157 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

منو پرينت

براي دستيابي به تكنيك منوپرنيت به سطح صافي مانند شيشه و رنگ هاي روغني نيازمنديم در اين روش ابتدا سطح شيشه را از رنگ هاي روغني مختلفي پر مي كنيم و سپس شيشه اي ديگر با حركت آرام برسطح رنگ ها مي غلطانيم . رنگ ها به آرامي حركت كرده و در هم مخلوط مي شوند و بافت و نقش زيبايي را به وجود مي آورند . باقرار دادن يك صفحه برروي آن مي توان نقش به دست آمده را بر صفحه ي كاغذ منتقل نمود . همچنين مي توان برسطح صاف شيشه ، رنگ هاي روغني گوناگوني را بريزيم . با قطره چكان يك قطره نفت يا تينر برروي رنگ ها بچكانيم . در اينصورت رنگ ها به آساني دراثر حل شدن با نفت يا تينر روغني درهم دويده مي شوند. سپس يك صفحه كاغذ مات يا براق انتخاب كرده ان را برروي رنگ ها مي گذاريم و نقوش درهم آميخته شده ي رنگ ها را برسطح كاغذ منتقل مي كنيم وسپس با استفاده از قلمو و هر ابزار مناسب ديگر شكل هاي تصادفي به دست آمده را به صورت واضح تري بازسازي مي نمائيم.

منوپرينت و تصويرسازي ديجيتال

نرم افزارهاي ويرايشگر تصاوير به خوبي مي توانند در خدمت تكنيك هاي اجرايي دستي درآيند و در نهايت خروجي هاي فوق العاده اي در اختيار هنرمندان قرار دهند . اسكن آثار اجرا شده با تكنيك منوپرينت و به كارگيري فيلتر ها و برنامه هاي مختلف ديجيتال روي آن آثار ارزنده و قابل توجهي را ارائه خواهد كرد . طراحان گرافيك در طراحي پوستر ها بيل بردها و روي جلد كتب و مجلات تصويرگران در اجراي نهايي آثار تصويرسازي خود ورشته هاي ديگر هنري نيز به خوبي مي توانند از تركيب شيوه منوپرينت و نرم افزارهاي ديجيتال بهره مند شوند .

شيوه اجرايي تك چاپ

در اين روش ابتدا هنرمند اثر مورد نظر خود را با قلم مو و يا كاردك نقاشي روي شيشه اجرا مي كند . پيشنهاد مي گردد شيوه رنگ گذاري با تاش هاي نسبتا درشت وبه سبك هنرمندان امپرسيونيسم و با غلظت رنگ بيشتري كارشود. از آنجا كه رنگ و روغن هنگام كار به سرعت خشك نمي شود ، هنرمند مي تواند با آرامش و در مدت زمان لازم به كار خود ادامه دهد . پس از پايان اين مرحله كار آماده چاپ است . براي يك يا دوبار چاپ گرفتن از كار مورد نظر از صفحه مناسبي مانند مقوا ، بوم و يا هر صفحه كارديگري مي توان استفاده نمود . با قرار دادن صفحه مورد نظر روي شيشه كار شده و اندكي فشار روي صفحه عمل چاپ صورت گرفته است . پس از اين مرحله با برداشتن صفحه ملاحظه مي شود كه اثر اجرا شده روي شيشه به صفحه كار منتقل شده است . كار چاپ شده با اين تكنيك از نظر شكل ظاهري كاملا با روشهاي متداول نقاشي و تصويرسازي با رنگ و روغن متفاوت خواهد بود

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب ...
تصويرسازي با اكولين
شنبه 25 ارديبهشت 1395 ساعت 7:46 | بازدید : 88 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

جوهرهاي رنگي از رنگ هاي حلال در آب مي باشد كه به عبارتي (آبرنگ مايع) است كه بااضافه كردن آب به آن مي توان آن رابه هر مقدار كه مايل باشيم رقيق كرد. اين گونه رنگ ها ازشفافيت و درخشندگي بالايي برخوردار مي باشند كه به دليل جذب بالاي آن بر كاغذ و ايجاد بافت هاي تصادفي و زيبا كه از تركيب رنگ ها با يكديگر به دست مي آيد و هم چنين سهولت نسبي آن نسبت به آبرنگ ، تصويرگران از آن استفاده مي كنند . شيوه ي استفاده از رنگ هاي جوهري درست مشابه آبرنگ است و براي آميزي از رنگ هاي روشن به تيره رنگ آميزي مي نمائيم .

ايجاد تصويرسازي هاي زيبا به وسيله ي اين ابزار به تصويرگر اين امكان را مي دهد تا كارخود رارنگين و شاد و تاثير گذار ارائه كند . يكي از روشهاي اجرايي رنگ آميزي يك دستمال خيس است . در اين روش مي توان تاثيرات زيبايي از ابزار دريافت نمود براي مثال يك دستمال كاغذي را با آب مرطوب كنيد ، سپس با استفاده از قطره چكان چند قطره از رنگ دلخواه را برروي دستمال مرطوب كه چند تا خورده است بكانيد . باتوجه به خيس بودن سطح دستمال ، رنگ به راحتي وبه صورت اتفاقي برسطح دستمال پخش مي شود . باهمين شيوه رنگ هاي ديگر را به آن اضافه كنيد . نتيجه حاصله رنگ هايي با شكل هاي غير منظره و زيبا مي باشد . سپس تاي دستمال را به دقت باز نموده و صبر مي كنيم تا كاملا خشك شود وسپس با پاك كننده ( وايتكس) برروي آن طرح مورد نظر خود را اجرا مي كنيم و طرح به صورت خطوط نگاتيو برسطح دستمال كاغذي به وجود مي آيد و پاك كننده به خوبي رنگ راپاك مي كند .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي با آكواش
جمعه 24 ارديبهشت 1395 ساعت 18:46 | بازدید : 250 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

نوعي رنگ كه كيفيتي بين گواش و آكريليك دارد، (آكواش ) ناميده مي شود . اين رنگ نوعي گواش است كه بست مايه ي آن به جاي صمغ  عربي ، امولسيون پوليمري ، آكريليك و پوشاننده و درخشان است و پس از خشك شدن ، سطح رنگي مانند آكريليك به وجود مي آورد. برخلاف گواش انعطاف پذيراست و مانند آكريليك به كاربرده مي شود . بيشتر هنرمندان ، اين ابزار را براي ضد آب بودن آن مصرف مي كنند . اين رنگ براي پس زمينه هاي كاربا گواش استفاده مي شود . اكريليك و آكواش را مي توان به جاي هم استفاده كرد. ولي همواره بايد درلايه هاي آخر استفاده شود . در صورتي كه كار رنگي روي فيلم شفاف اجراشده باشد، با رنگ كردن پشت آن مي توان پس زمينه ي كار را رنگي كرد ويا سايه ي موضوع را درپشت فيلم اجرا كرد .

گواش واكريليك به همراه آبرنگ مهم ترين موادي هستند كه در تصويرسازي رنگي به كارمي روند و امكانات خوبي را براي تصوير سازي فراهم مي آورند .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي با گواش
پنج شنبه 23 ارديبهشت 1395 ساعت 15:10 | بازدید : 899 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

اين ماده جزء رنگ هايي است كه حلال آن آب مي باشد و در واقع نوعي آبرنگ غليظ است كه در تركيب آن صمغ عربي با خاصيت چسبندگي بيش تري به كار رفته است . غلظت گواش بيشتر به خاطر افزودني هايي مانند رنگدانه سفيد مي باشد . گواش را مي توان به دو روش آبرنگ نما و پوششي كار كرد . در شيوه اول ( آبرنگ نما ) ميزان غلظت رنگ بوسيله آب كاهش مي يابد و همانند آبرنگ ، از آن جهت در تصوير سازي استفاده مي شود و تنها تفاوت آن با آبرنگ ، ميزان بيشتر كدري و مات شدن رنگ است . با كم و زياد كردن غلظت رنگ مي توان از شيوه ي آبرنگ نما به شيوه پوششي رسيد و از تلفيق اين دو شيوه به روش هاي جديد دست يافت . شفافيت گواش برخلاف آبرنگ به انعكاس نور از كاغذ بستگي ندارد و به وسيله ي اضافه نمودن رنگدانه هاي سفيد خالص ، در خشندگي لازم در اثر بوجود مي آيد و چون داراي قدرت پوشش رنگ است مي توان آن را برسطح كاغذ هاي رنگي نيز به كار برد و يا رنگ هاي زيرين را به راحتي با رنگ جديد و غلظت بيشتر ، پوشش داد . در شيوه پوششي استفاده از مقوا ياكاغذ با ضخامت بيش تر مناسب تر است و براي پرهيز از موج دار شدن كاغذ بهتر است ابتدا كاغذ را از سطح پشت كاملا خيس كنيم و سپس روي كلاف چوبي و يا شاسي بوسيله ي پونز يا نوار چسب محكم كنيم . لازم به ذكر است كه پس از پايان كار تا خشك شدن كامل رنگ ، مقوا (كاغذ ) را روي كلاف چوبي (شاسي ) جدا نكنيد .

اغلب از گواش سفيد براي مشخص و برجسته كردن قسمت هاي روشن تصوير نقاشي استفاده مي شود . رنگ گواش حالت شيري و گچ مانندي دارد ، زود خشك مي شود و اگر از آن به صورت لايه لايه روي هم استفاده شود ، كاملا ترد و شكننده است . به نظر مي رسد به عنوان يكي از ابزارهاي تصويرگري كتاب كاملا متداول است .

               

      تكنيك گواش آبرنگ نما اثر ليلا رخشي قاضياني 

                

   تكنيك گواش پوششي اثر ليلا رخشي قاضياني

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
اسكراچ بورد يا خراش
چهار شنبه 22 ارديبهشت 1395 ساعت 18:19 | بازدید : 361 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

اسكراچ بورد، مقواي مخصوصي است كه از اوايل قرن بيستم اختراع شده و به جاي سنگ هاي ليتوگرافي كه قبلا براي چاپ سنگي استفاده مي شد ، به كارگرفته شده است . اين مقوا شامل يك لايه گچ سفيد است كه با چسب مخصوصي در هم آميخته شده و روي مقوا پرس شده است . ضخامت گچ خيلي كم است كه پس از خشك شدن به سرعت صاف و محكم مي شود . پس از آغشته شدن اين مقوا با مركب مشكي يا رنگي و ايجاد خراش با ابزار نوك تيز برروي آن مي توان طرح هاي جالبي را با هاشور و سايه روشن هاي دقيق و ظريف مثبت و منفي به وجود آورد . در گذشته ازاين شيوه به علت خصوصيت ذاتي اش ( سياه و سفيد) در چاپ روزنامه و كتاب استفاده مي كردند . تكنيك كار روي اسكراچ بورد ، مستلزم استفاده از يك ابزار حكاكي تيز براي ايجاد خراش است . تصوير سازان علمي بيش تر از اسكراچ بورد سفيد استفاده مي كنند و ناحيه هاي بزرگتر را با رنگ ، مشكي مي كنند . براي انتقال طرح روي سطح سفيد ، با مدادآبي روشن و براي سطح سياه با مداد قرمز كنته ، پشت خط هاي طرح را رنگي مي كنند و آن را روي سطح برمي گردانند .

براي كار روي اسكراچ بورد سفيد ، نخست محدوده ي كلي سايه ها و ناحيه ها تيره تصوير را برروي سطح مشخص كنيد . اين ناحيه را با مركب رقيق شده به صورت يك لايه ي نازك رنگ كنيد . اين رنگ دو عملكرد برساختن يك شكل منسجم دارد :

1- كم كردن غلظت ذرات

2- امكان ايجاد خط هاي ظريف تر

خط دور ناهموار طرح را باقي بگذاريد تا خط هاي مركبي و خراش به طور اتفاقي در هم آميزند و لبه هاي طرح بعد از اضافه كردن هاشور ، حرفه اي به نظر برسد . وقتي مركب خشك شد ، خط دور و بقيه طرح را با قلم يا قلمو كامل كنيد و بگذاريد خشك شود . سپس ، با يك ابزار حكاكي خط هاي سفيد طراحي را با ايجاد خراش روي قسمت هاي سياه كامل كنيد . ايجاد بافت اجسام نتيجه ي نحوه خراشي است كه صورت گرفته است علاوه برآن احساس فرم و حجم در نتيجه نور و سايه بستگي ، به نحوه ي خراشيدن خطوط و سطوح دارد. ساده ترين راه براي ايجاد حالت سايه روشن ، كاركردن از طرفي به طرف ديگر است . از قسمت سفيد يا روشن ترين قسمت به طرف تيره ترين بخش كاركم كم خراش دهيد تا به قسمت كامل سياه برسيد . يادگيري اين شيوه و خراشيدن سايه روشن ها با هاشور توانايي هنرمند را هنگامي كه با ساير وسايل از قبيل مداد، خودكار ، قلم فلزي يا راپيد و گراف اقدام به هاشور مي نمايد ، افزايش مي دهد و نحوه ي سايه زدن با خطوط سياه و سفيد را به وي مي آموزد . براي ايجاد برخي از بافت هاي ظريف كه با دست به طور يكنواخت و منظم امكان پذيرد نمي باشد مي توان ورقه هاي نازك چسب دار كه حاوي نقش است و به زيپاتون معروف است ، استفاده نمود . اين ورقه ها كه با طرح ها و بافت هاي مختلف است از حيث شيوه ( سياهي و سفيدي خالص ) با شيوه اسكراچ بورد شباهت دارد تهيه ي اين ورقه ها با هزينه كم قابل دسترسي مي باشد . در روش خراش جهت خط ، نزديكي خطوط و انحناي آن بستگي به مدل طرح دارد . با گذاشتن نقطه هاي سياه در بعضي قسمت ها مي توانيد يك سطح خاكستري ايجاد كنيد . خط ها و نقطه هاي ايجاد شده به وسيله ي مركب روي سطح سفيد بايد با سياهي هاي ايجاد شده به وسيله ي خراش ، يكسان به نظر برسند و از هم قابل تشخيص نباشند . در آخر كار سفيدي هاي ريز داخل ناحيه سياه تراشيده مي شود . اصلاحات لازم را مي توان با گواش سفيد نيز ايجاد كرد . بعضي از قسمت هاي طرح كه داراي يك سايه روشن با بافت منظم است را مي توانيد خالي بگذاريد و بعد از اسكن طرح تمام شده در رايانه ، بافت را به آن محل اضافه كنيد .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرگري با آبرنگ 2
سه شنبه 21 ارديبهشت 1395 ساعت 18:16 | بازدید : 137 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

جهت و سرعت حركت قلمو در تماس با كاغذ ، ذرات رنگ را توزيع مي كند . خيسي كاغذ نبايد آن قدر باشد كه آب راه بيفتد و در عين حال همه سطحي كه قرار است رنگ بگيرد بايد نمناك باشد . ميزان خيس شدن كاغذ و شيب شاسي كار در پخش شدن رنگ موثر است. زماني كه آب سطح تبخير شود ، ذرات مركب يا رنگ در جاي خود ثابت مي مانند . حالت هايي كه مي توان با اين روش ايجاد كرد، عبارتند از : سطح نرم ، هموار، خاكستري هاي ثابت ، درجه هاي گوناگون سايه روشن ، لبه هاي نرم و سخت و بافت هاي مختلف . براي ايجاد يك سطح همواره با لبه هاي سخت ، مقداري آب را با قلمو در سطح مورد نظر به طور يكنواخت پخش كنيد و مراقب باشيد لبه ي خيس از طرح جلوتر نرود . مي توان تخته شاسي رابلند كرد وبه جهت مختلف شيب داد تا رطوبت در همه سطح به طور يكنواخت و يكسانپخش شود . ميزان رطوبت لازم براي هموار شدن رنگ در سطح بايد به قدري باشد كه رنگ به همه ي بخش ها برسد و در برخي جاها خشك نشود .

معمولا كاغذ هاي آبرنگ در سه سطح و وزن مختلف وجود دارد . اين سطوح مختلف را سطح زبر سطح نرم و سطح پرس داغ مي نامند . سطح زير بيشترين برجستگي را در بافت كاغذ دارد . سطح نرم يعني نه زبر و نه كاغذي با سطح پرس داغ ، سطحي صاف دارد . كاغذ هاي صاف به خوبي دو نوع ديگر آبرنگ را جذب نمي كند، اما براي ترسيم جزئيات و ريزه كاري ها مناسب هستند . كيفيت كاغذ براي كار با آبرنگ از جمله نكات مهم كار است.

كاغذها ي درشت بافت به دليل منفذ هاي درشت ، حالت خاصي به آبرنگ مي دهند و محو شدگي خاص نقاشي باآبرنگ را بهتر نمايان مي كنند . كثرت منفذهاي سطح اين نوع كاغذ باعث مي شود كه جذب آبرنگ در كاغذ به نحوي صورت گيرد كه حالتمحوشدگي ايجاد كند . كاغذهاي با بافت متوسط باويژگي بينايي بيش تر از اين دو كاربرد دارد ، چون نقاشي روي اين نوع كاغذ آسان تر است و تبخير چنداني نياز ندارد . كاغذ آبرنگ را بايد روي مقواي ضخيم تر يا بوم ، باچسب كاغذي بهطور كامل چسباند تا از لوله شدن وموج برداشتن كاغذ جلوگيري شود ، چرا كه هر نوع كاغذ ، حتي كاغذ ضخيم در تماس باآبرنگ و آب ، تاب برمي دارد . در آبرنگ مواقعي كه بخواهيم سطوحي سفيد بمانند مي توانيم از چسب ميس كيت استفاده نمائيم و آن سطوح را بپوشانيم بعد از اين كه چسب خشك شد، با آبرنگ رنگ آميزي راانجام مي دهيم . بعد از رنگ زدن و خشك شدن رنگ با استفاده از دست و با فشار كم پاكن ، لايه چسب را از سطح كاغذ برمي داريم . عملكرد اصلي چسب در آبرنگ خاصيت پوشانندگي و ايجاد بافت است و به سادگي مي توان از اين چسب به ايجاد بافت هاي متنوع نيز پرداخت .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرگري با آبرنگ 1
سه شنبه 21 ارديبهشت 1395 ساعت 11:29 | بازدید : 65 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

اين ابزار بيشتر از هر وسيله اي در مصور سازي استفاده مي شود چرا كه عموما چگالي بالايي نشان نمي دهد ، غلظت ، ضخامت و كدورتي را تلقين نمي كند . روش كار با آبرنگ ، در صورتي كه رنگ ها در تصويرداراي مرزبندي هاي مشخصي نباشد و تداخل ماهرانه اي رخ دهد ، روشي است كه غالبا به درد موضوع هاي خيال انگيز مي خورد . در هم دويدگي ملايم رنگ ها ، آن هم رنگ هاي روشن و زنده خود به خود فضاهاي رويايي پديد مي آورد . آبرنگ در انواع عادي و معمولي آن ، در مصورسازي قصه هايي كه فضاي وقوع حوادث آن ها طبعت است ، كاربرد موثر تر و دلنشين دارد . براي آثاري كه كاملا واقع گرا يا مستند گونه مي نمايد ، روش كار با آبرنگ ، روشي مناسب نيست مگر به صورت تك رنگ در نواهاي مختلف . وبراي مصور ساختن نمايشنامه ها ، آبرنگ به هيچ حال مناسب و القاء كننده نبوده است . اولين نكته اي كه بايد بخاطر سپرد اين است كه آبرنگ يك ابزار شفاف است و بسته به اينكه سفيدي كاغذ تا چه حدي خودش را از پس رنگ مورد نظر نشان مي دهد ، غلظت آن رنگ مشخص مي شود . بنابراين نمي توان رنگ مايه ( تن ) روشن را روي رنگ مايه اي سير كار كرد. به عبارت ديگر زماني كه از آبرنگ به همان روش سنتي و قديمي استفاده مي كنيم بايد از رنگ روشن شروع و به رنگ سير برسيم ، و درست به همين دليل لازم است براي كار ، از پيش برنامه ريزي كنيم . تكنيك آبرنگ قابليت هاي بسيار گوناگوني دارد. بااين روش مي توان جزئيات دقيق تصويرسازي هاي علمي را ايجاد كرد . اين مواد در طراحي هاي في البداهه و حركت هاي آزاد قلمو نيز نتيجه هاي مطلوبي فراهم مي آورد .

در به كارگيري تكنيك آبرنگ روش خيس در خشك و خيس در خيس بيشترين كاربرد را براي تصويرگر دارند . در روش خيس در خشك لايه هاي رنگي يكي پس از ديگري برروي لايه هاي خشك شده ي رنگ قرار مي گيرند . هر لايه رنگ خيس ، سايه روشن كار را سيرتر مي كند و حتي مي تواند رنگ هاي تازه اي پديد بياورد به عنوان مثال اگر لايه اي آبرنگ زرد را برروي لايه اي از آبي بكشيد ، رنگ سبز را به وجود مي آورد . آبرنگ و آب مركب را مي توان به صورت غليظ و يا رقيق برروي كاغذ استفاده نمود و با هدايت ذرات رنگ به تصوير حجم داد .

روش خيس در خيس روش ديگري است كه براي تصوير سازي موضوعات بيولوژيك ، كاربرد دارد . ايجاد بافت و حجم با آبرنگ و آب مركب به راحتي امكان پذير است ، رنگ هاي تميز ، درخشان و پر طراوتي كه بااين روش به دست مي آيند براي تصويرسازي طبيعي نيز مناسب هستند . از روش خيس در خيس براي ايجاد تيرگي هاي دقيق در اجزاي تصوير استفاده مي شود . دراين روش تخست سطح كار را خيس كنيد و سپس رنگ آميزي نمائيد . سه عامل ، حركت ذرات رنگ را كنترل مي كند : لايه هاي آب ، قلم مو و قدرت جذب .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي با ماژيك
سه شنبه 21 ارديبهشت 1395 ساعت 11:9 | بازدید : 554 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

ماژيك ها ابزاري ساده و سريع و مناسب براي طراحي (مد ، طراحي صنعتي و معماري ) ، تصويرسازي و حتي طراحي ها و نقاشي هاي سريع مي باشند . ماژيك ها آن جايي كه سريع خشك مي شوند براي كشيدن طرح هاي اوليه و يا همچنين برآورد رنگ ها بسيار مفيد مي باشند و در اندازه ها و انواع مختلف از جمله تينري ، الكلي ، آبرنگي و.... يافت مي شوند . ماژيك ها با كيفيت مرغوب داراي اثرات رنگي بسيارخوب هستند و روي اكثر سطوح كاغذي اثرجالبي دارند . ماژيك انواع مختلفي دارد . براي اين منظور بايد از ماژيك هايي استفاده كرد كه داراي نوك نازكي باشند و جنس نوك آن ها نيز سخت باشد تا جايي كه به راحتي خم نشده و نشكند. در اجراي اين شيوه از رنگ هاي روشن شروع نموده و به رنگ هاي تيره مي رسيم بعد از اتمام رنگ آميزي مي توان به وسيله كاتر يا ابزاري تيز ، برخي نقاط مورد نظر را براي ايجاد نور يا تيزي هاي خاص خراشيد. ساده ترين اين روش به شرح زير مي باشد . طرح را برسطح كار آماده و سپس ازنقاط روشن طرح شروع به رنگ آميزي مي نمائيم . رنگ ها در درجه تيره تر را تا تيره ترين رنگ يعني رنگ مشكي به كار مي گيريم . در اين شيوه به راحتي مي توان لكه هاي روشن و تيره را در هم محو كرد و سايه روشن دقيق ايجاد نمود . براي محو كردن رنگ ها در هم مي توان از يك ماژيك خشك شده كه فاقد رنگ باشد نيز استفاده نمود . براي اين كه طرح حالت جالبي بگيرد بايد متناسب با وضعيت موضوع رنگ ها را به كاربرد و هر جا كه لازم است سايه روشن ايجاد نمود .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرگري با گرد ذغال
دو شنبه 20 ارديبهشت 1395 ساعت 12:8 | بازدید : 133 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

 اگر چه امروزه اكثر دانشجويان رشته ي تصويرگري از همان اوايل تمايل دارند به صورت رنگي كار كنند و ديگر نقاشي سياه قلم همچون گذشته متداول نيست اما هنوز هم براي كتاب هايي كه براي گروه سني بالاتر از خردسالان منتشر مي شود تقاضاي زيادي براي تصويرگري سياه و سفيد وجود دارد شايد اين مسئله در خصوص آثاري كه فقط با طراحي خط خطي خلق مي شود ، بيشتر صدق مي كند تا كارهايي كه بصورت سياه قلم آب مركبي يا با مواد كشيده مي شود . نقاشي هايي كه در قالب طراحي خط صرف هستند ، بايد به صورت چاپ ترام دار تكثير شوند و امكان دارد روي صفحه ، بي رنگ و يكنواخت ديده شوند . براي دست يابي به اين روش مي توان برپايه طراحي با مداد ذغالي عمل نمود كه در نهايت براي ايجاد حجم در سايه هاي تصويراز گرد ذغال با يك قلم موي خشك استفاده مي شود . قسمت هاي روشن و نورهاي تصويربه صورت خراش روي كار و يا اضافه كردن رنگ سفيد به آن به دست مي آيد . كار با ذغال انعطاف زيادي دارد طيف گسترده اي از خاكستر ها را براي شرح موضوعات (علمي ) فراهم مي كند . البته با گرد مدادهم مي توان اين روش را اجرا نمود . گرد گرافيت (مداد) براي تصويرهاي كم رنگ مناسب تر است .

گرد ذغال را مي توان برروي كاغذ نرم و بافت دار و نيز فيلم طراحي به كاربرد . نقاشي با مواد قديمي سنتي مانند ذغال نياز به مهارت زيادي دارد. اگر چه در فتوشاپ تصاوير مي توانند باابزار پاك كن با روش بهداشتي تري نسبت به پاكن هاي پلاستيكي ، پاك شوند اما طراحي به تكنيك ها و توانايي هاي هنرمند متكي است . تغيير ضخامت خط ها و نقطه ها براي براي القا ء حس طبيعي بسيار سودمند است . خط هاي ظريف و نازك دورتر و خط هاي ضخيم و خشن ، نزديكتر به نظر مي رسند و حجم شكل را القاء مي كنند . سايه زدن و پردازش به جزئيات نيز بايد از كل به جزء و از بزرگ به كوچك انجام شود . براي استفاده از گرد ذغال ، نخست بايد طرح را روي كاغذ منتقل نمود و سپس خط هاي طرح را با مداد تقويت كرد . باقلم فلزي و مركب و با خط هاي نازك مي توان طرح را تقويت نمود . در زمان سايه روشن زدن با گرد ذغال و قلمو بايد دقت كنيد خط هاي مدادي طرح محو نشود ، ضمن اينكه خط هاي تيره تصويررا نبايد از ابتدا تيره كار كنيد . براي رنگ آميزي سطوح بزرگ از قلم موي گرد از جنس موي شتر و ياسنجاب استفاده كنيد . به كارگيري مقدار زيادي از گرد ذغال ، سطح تيره و ناهمواري را به وجود مي آورد و قابل اصلاح نيست لذا بايست دقت كرد . سعي كنيد قلمو را با فشار ملايم و بادقت روي كاغذ بكشيد . براي تيره تر شدن سطح موردنظر، اين كار چندين با تكرار كنيد تاذغال جذب كاغذ شود . هربار قلم مو را در گرد ذغال فرو مي بريد ، باانگشت به آن ضربه بزنيد تا ذرات درشت ذغال بريزد . در صورتي كه باتكار لايه هاي ذغال ، سياهي مورد نظر به دست نيامد ، بايك فيكساتيو، مقداري زمينه ي مورد نظر را اسپري كنيد و پس از خشك شدن ، بارديگر يك لايه گرد ذغال اضافه كنيد توجه كنيد پيرامون محل مورد نظر بايد ماسكه و با پاك كن تميز گردد و گرنه لكه ها ثابت مي شوند . اين تكنيك در تصوير سازي علمي بسيار مناسب و قابل اجرا است .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي باآب مركب
دو شنبه 20 ارديبهشت 1395 ساعت 11:15 | بازدید : 131 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

آب مركب از زمان هاي گذشته براي تصويرسازي پزشكي و علمي استفاده شده است و تصويرسازان بزرگي در دنيا با اين روش كار مي كنند . براي كار با آب مركب ، ابتدا خاكستري ها رااز روشن ترين بخش شروع و به تدريج به سراغ بخش هاي تيره برويد . تنها با خشك شدن كامل رنگ هربخش ، مي توانيد كار را درشطح هاي هم جوارش ادامه دهيد. پس از اينكه همه ي سطح ها پوشيده شد ، تيرگي ها را از مركز سايه ها گسترش دهيد . بخش هاي جزئي مانند رگ ها ، مو ، لبه هاي شكل و خط ها را بايد به روش خيس در خشك با قلموي ريز اجرا كرد . براي جزئيات مي توان از آكريليك سفيد استفاده نمود .

روش هاي نورپردازي موضوع

1- خيس نكردن بخش هاي روشن در كار خيس در خيس

2- ماسكه كردن بخش هاي روشن در هر دو روش

3- اضافه كردن رنگ مات برروي بخش هاي روشن

4- استفاده از درجه هاي روشن رنگ براي بخش هاي روشن

5- پاك كردن بخش هاي روشن با جوهر پاكن

درتكنيك استفاده از مركب شيوه هاي اجرايي گوناگوني وجود دارد كه به اختصار به آنها اشاره مي نمائيم. شيوه ي نقطه چين يا نقطه پردازي اين شيوه مشابه نقطه پردازي در نگارگري سنتي ماايرانيان است و تنها تفاوت آن در نوع ابزار . خلق تصاوير با نقطه پردازي امري سخت و طاقت فرسا است . در اين روش براي قسمت هايي كه بايد تيره ترشوند از تمركز نقاط و تكرار زياد آن ها با فاصله ي كم تر استفاده مي كنيم و اگر بخواهيم قسمت هاي روشن تر را نشان دهيم از نقاطي بافاصله ي بيش تر و ضخامت كمتر استفاده مي كنيم . مناسب ترين ابزار براي اين شيوه ي قلم راپيدو گراف مي باشد. شيوه هاشور آزاد شما درطراحي بااستفاده از هاشور آزاد تجربيات فراواني كسب كرده ايد به كارگيري هاشور ها بدون جهت و سوي خاص شكل مي گيرد . براي اين شيوه مناسب ترين ابزار قلم فلزي ، روان نويس و خود نويس مي باشند .

شيوه ي هاشور يك سو يا هم جهت در اين شيوه تمامي خطوط كه جهت ترسيم به كاربرده مشوند كاملا هم سو و هم جهت مي باشند و در جهات عمودي ، افقي و يا مورب خطوط ترسيم مي شوند و با استفاده از ابزار گوناگون مي توان به بافت هاي متفاوتي دست يافت . دراين شيو ه براي تيره كردن تصوير، فواصل خطوط كم تر و يا خطوط ضخيم تر مي شوند و اغلب از تكرار خطوط در يك سو جهت تيره كردن تصوير استفاده مي شود . شيوه ي هاشور متقاطع هاشور متقاطع ، مجموعه اي از خطوط موازي چند سويه است كه براي افزايش نسبت بزرگي زمينه و ترسيم تصويربرهم منطبق شده اند . در اين شيوه براي تيره تر كردن سطوح از تكرار خطوط در جهات مختلف استفاده مي كنيم و ابتدا خطوطي هم سو و در يك جهت را ترسيم مي كنيم سپس در جهت خلاف آن خطوط متقاطع را رسم مي كيم . در اين شيوه براي كسب مهارت بيش تر بايد به حد كافي تمرين كرد تا در حين تصويرسازي كم تر دچار خطا گرديد .

 

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
به كارگيري عناصر تصوير
یک شنبه 19 ارديبهشت 1395 ساعت 10:46 | بازدید : 116 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

زماني كه در انديشه ي خلق كتابي هستيد بايد فكر كنيد و ببينيد كه چگونه مي خواهيد در صفحاتي كه از پي هم مي آيند تصاوير ي راخلق كنيد . براي اين كار شايد ساده ترين ، روش تهيه ي فرم داستان تصويري باشد . درمورد كتاب ، اين طرح دو بعدي است و صفحات به نحوي كنار هم قرار مي گيرند كه تمام آن ها همزمان قابل ديدن است ، بهترين شيوه براي درست كردن داستان تصويري ، رسم كردن تعدادي صفحه ي كوچك است كه مي توانيد از آن تعداد زيادي كپي بگيريد . به اين ترتيب مي توانيد روي طرح و ساختار يك كتاب بااسكيس و متن اوليه كار كنيد . اكثر كتاب هاي مصوردر فرمت 32 صفحه اي هستند كه از اين تعداد ، حدود 12 صفحه ي دوتايي مخصوص متن و تصوير است ، ضمن اين كه صفحه ي اول در سمت راست و صفحه ي آخر در سمت چپ كتاب قرار مي گيرد . خواندن تصوير هاي دنباله دار ، مهارت پيچيده اي است كه البته بخش اعظم آن به صورت ناخود آگاه در اوايل دوره ي كودكي آموخته مي شود . تصويرهاي دنباله دار كتاب به تدريج و همراه با افزايش طرح هاي خط خطي و طرح هاي آزمايشي شخصيت ها ، مشخص تر مي شود . باطراحي خطي ساده و مشخص ، تصاويرمناسب صفحه ها پديد مي آيند . در اين ميان هميشه حواستان به صفحه ي مياني كتاب هم باشد . دربيشتر مواقع دشوارترين بخش كار حك و اصلاح و حذف بخش زيادي از متن و تصويراست ، به طوري كه درنهايت به تصويرهاي دنباله دار مرتب ، مناسب و خوش ساختاري برسيم شما براي طرح و ايده اوليه تان فقط به سردستي ترين و خام ترين نقاشي نياز داريد و در اين مرحله اصلا لازم نيست به طراحي شكل ها برروي صفحه يا حتي به فورمت خود صفحه توجهي داشته باشيد . در اين مرحله از كار ، اولويت اول قرار گرفتن هر عنصر در جاي خود است ، مولفه هاي كليدي داستان چه هستند و چگونه در صفحه ي كتاب مي گنجد ، تصويرهاي اصيل كدامند در حين پيشرفت كارها ، فورمت مناسب صفحه برايتان آشكار مي شود ، به تدريج طرح تصويرهاي هر دو صفحه ي مقابل روبه روي هم ، باتوجه به فورمت صفحه و كليت كتاب ، تفكيك و مشخص مي شود . صرف نظراز اندازه ي تصويرها - چه تصاوير كل فضاي دو صفحه ي مقابل هم را بگيرند و چه نگيرند - حتما بايد توجه داشته باشيم كه هر دو صفحه را از لحاظ بصري به طور هم زمان تجربه كنيم . به اين ترتيب لازم است كه شكل ها و رنگ بندي ها درصفه ي مياني كتاب باهم هماهنگ باشند . بعيد است تصاويري كه جدا از يكديگر پديد آمده اند و بعد در كنار هم جاي گرفته اند ، به خوبي كنارهم بنشيند .

چنانچه تصويرها يا صفحات مقابل هم از جنبه ي شكل ، رنگ بندي يا تناسب و اندازه تكراري به نظر برسند ، علاقه و اشتياق مخاطب براي ورق زدن صفحه كم مي شود . هر دو صفحه كتاب را بايد با توجه به نوع ارتباطش با صفحات قبل و بعد آن طراحي كرد، علاوه براين كه رابطه ي آن با روند كلي كتاب هم حائز اهميت است . در اصطلاح فيلم سازي ، اين امر به معني فكر كردن درباره ي زواياي دوربين است يعني توجه به چيزهايي مانند چرخش ، تمركز روي چيزي و نماهاي نزديك ، شايد گاهي در مقاطع خاصي در روند بيشتر داستان ، افزايش سرعت حركت ضروري باشد، ياشايد هم بتوان رويداد يا مجموعه كاملي از رويدادها را در فورمت فشرده ي كميك استريپ نشان داد . به اين دليل كه براي رفتن به صفحه ي بعد بايد سفري طولاني يا تجربه اي پيچيده را به سرعت توصيف نمود .

نقاشي كشيدن از يك شي صحنه يا رويداد از ارتفاعي هم سطح چشم وبا فاصله اي استاندارد از موضوع مورد نظر ، خود بخود بسيار راحت است . اگر در تصويرهاي دنباله دار يك كتاب مصور استفاده از اين رويكرد بدون دليل مشخص باشد ، خيلي زود براي خواننده ملال آور مي شود از اين رو مهم است كه در حين برنامه ريزي و فكر درباره ي اين تصوير هاي دنباله دار ، به نكات مورد نظر توجه بيشتري نمود .

حس غريزيمان به طور طبيعي به ما مي گويد كه شخصيت يا شخصيت ها را در چارچوب يك قاب بگذاريم اما وقتي شخصيتي به چارچوپ وارد يا از آن خارج مي شود ، حس زمان پديد مي آيد ضمن اين كه روشن و آشكار با صفحه ي قبل يل بعد كتاب هم رابطه ايجاد مي كند . براي آن كه بخواهيد به تصويرهاي دنباله دار مسير تاثير گذاري بدهيد، بايد از تركيب بندي هاي تكراري بپرهيزيد .

در شيوه ي خوانش تصويرهاي دنباله دار، چيدمان شكل ها در دو صفحه رو به روي هم نقش كليدي ايفا مي كند هم از جنبه جهت دادن به چشم و هم از لحاظ توازن  زيبايي شناسي . به ندرت ديده مي شود كه كسي با رويكرد اساسا سنتي و واقعي ، با مقوله تصويرگري برخورد وحتي آن را به كمك گرافيك روي صفحه اجرا كند .

     

يك فريم داستان تصويري براي گروخ

سني 6 سال اثرليلا رخشي قاضياني            

 

 يك فريم داستان  براي گروه سني نوجوان اثرليلا رخشي قاصياني

 

                

 

    يك فريم داستان براي گروه سني نوجوان اثرليلارخشي قاضياني

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
شخصيت پردازي 2
شنبه 18 ارديبهشت 1395 ساعت 20:0 | بازدید : 120 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

لازمه شكل گيري موفق شخصيت ، دو چيز است : اول علاقه اي شديد و به نسبت بي طرف به تنوع و ويژگي هاي غير عادي و خاص فطرت بشري ، و دوم توانائي نشان دادن همين وجوه عجيب و غريب از طريق خطوط طراحي ، حالت و زبان تن هم مي تواند درست به اندازه اجزاء صورت با اهميت باشد . همه با فرمول اصلي مربوط به نشان دادن ، همين وجوه عجيب و غريب از طريق خطوط طراحي ، حالت و زبان تن هم مي تواند درست به اندازه اجزاء صورت بااهميت باشد . همه با فزمول اصلي مربوط به نشان دادن ، حالت چهره آشنا هستيم دهان روبه بالا : شادي ، دهان آويزان روبه پايين ، غم رانشان مي دهد . بيشتر ما حتي مي دانيم جزئي ترين تغيير در شكل و وضعيت چشم ها و ابروان مي تواند برداشت ما را نسبت به احساس و اخلاق يك شخصيت تغيير دهد. شما با همين نقطه شروع معمولي كليشه اي مي توانيد مجموعه اي وسيع از نقاشي هاي واقع گرايانه عاطفي را پديد بياورد . تلقين اين دانش با مشاهده ي مستمر دنياي اطراف و ميل به قصه گوئي توامان ، مولفه هاي اصلي شكل گيري شخصيت را مي سازد . براي آنكه دستتان راه بيفتد ، مناسب ترين كار اين است كه براي خودتان شخصيتي خلق كنيد و ازاو در حالات و موقعيت هاي مختلف مجموعه اي اتود بكشيد . در صورت اول سلسله رويدادهايي را در ذهنتان تجسم كنيد و تصور كنيد كه شخصيت شما چه رفتاري خواهد داشت . مجسم كنيد وقتي به اين شخصيت خبرهاي خوب و بد را مي دهند ، چه واكنشي نشان مي دهد . يادتان باشد كه همين واكنش ها و خلق و خوها خودش را در زبان تن شخصيت و هم چنين نماي نزديك چهره ي او نشان خواهد داد . بهترين روش براي يكي شدن با ويژگي هاي اخلاقي و هويت اين شخصيت ها پديد آوردن طرح دو صفحه مقابل هم كتاب است . اگر بتوانيد خود را به دست اين روند بسپاريد به احتمال زياد نيمي از مسير راپشت سر مي گذاريد . چه شما از همان اول كار ايده اي مشخص و روشني در ذهن داشته باشيد و چه نداشته باشيد ، طراحي دو صفحه رو به روي هم كتاب و دفتر طراحي در اولين مراحل روند كار نقش مهمي ايفا مي كنند . امكان دارد يك نقاشي ( تك طرح ) به تنهايي حس شخصيت را به صورتي پر رنگ نشان بدهد . اما در واقع شما زماني مي توانيد بفهميد كه آيا يك شخصيت سه بعدي زنده و حقيقي و تمام و كمال در حال متولد شدن است كه همان شخصيت را از زواياي بي شمار در حالات گوناگون بكشيد . حفظ حس حركت در نقاشي هاي نهايي سرا پارنگي ، ازانجام همين كاربا طراحي خطي دشوارتر است. برقراري ارتباط ميان آنچه از نظر هنري رضايت بخش است وآنچه به خوبي براي كودك قابل در است ، اهميت دارد كه البته بايد در خصوص مورد دوم - آنچه به وضوح براي كودك قابل درك است - تحقيقات بيشتري انجام داد . مشخص نيست كه براي تعيين نوع واكنش كودكان در خصوص ارائه شخصيت ها با نقاشي واقع گرايانه در سبك هاي مختلف ، تحقيقي اساسي صورت گرفته است يا نه ؟ مي توان آثار نوجوانان را با رويكردي واقع نمايانه تر و با تخيل كمتر به تصوير كشيد .

                                                              

                                                  كاركترمشت غضنفر اثرليلا رخشي قاضياني

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
شخصيت پردازي 1
شنبه 18 ارديبهشت 1395 ساعت 11:22 | بازدید : 286 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

خلق شخصيت هاي باورپذير براي موفقيت قصه هاي مصور امري كليدي است . هرقدر هم كه سايرجنبه ها و بخش هاي كتاب خوب شكل گرفته باشد ، اگر خواننده نتواند شخصيت هاي قصه را باور كند، هيچ گونه ارزشي ندارد و اين مهم ، زماني حاصل مي شود كه خود تصويرگر آن شخصيت ها را كاملا باور داشته باشد . شيوه تولد يك شخصيت در ميان تصويرگران بسيار متفاوت است . زماني كه مي خواهيم متني را تصويرگري كنيم ، شايد توجه به توصيفات مكتوب جزء به جزء و مفصل درباره ي عادت ها ، حركت ها ، ويژگي هاي ظاهري ، لباس و ديگر موارد مشابه شخصيت ها ، نقطه شروع مناسبي باشد. امكان دارد تصويرگر به صورتي خودآگاه يا ناخود آگاه ، برداشت خود رااز شخصيت برمبناي فردي آشنا و حقيقي قرار بدهد . در مواردي كه تصويرگر همان مولف اثر است به خصوص در مورد كتاب هاي مصور ، ظهور و سير تكاملي شخصيت و خط سير داستان ، روند تفكيك ناپذيري به خود مي گيرد . مثلا امكان دارد شيوه ي پديدار شدن و رشد يك شخصيت در همان مرحله ي ابتدايي طراحي به شدت برسمت وسوي روايت قصه اثربگذارد يا حتي خود را به روايت تحميل كند . آشنايي و شناخت بصري شخصيت مي تواند نقطه ي شروع طراحي هاي عيني تر باشد . درطراحي عيني مي توانيد همان شخصيت را با واكنش ، رفتار ، حركت و حالت هاي مناسب و به جا درموقعيت هاي مختلف قرار بدهيد . به تصوير كشيدن يك شخصيت در سلسله حركاتي كه با ضرب آهنگ خاصي انجام مي دهد ، به مهارت بسيار بالايي نياز دارد، كاري كه جان هريس در اين مجموعه اتودهايش انجام داده است . بااين كه جزئيات چندان زياد نيست اما تك به تك حالات و حركات ، گيرا و باور پذير است وبه طور مشخص ، همگي از آن يك شخصيت ثابت مي باشد . همين طور كه در اين اتودهاي اوليه ، جودي برهام مي بيند ، اغلب اوقات حالت ها ، شخصيت مورد نظر را زنده مي سازد . اغلب باور پذيري واقعي شخصيتي كه نشان داده مي شود ، به توانايي تصويرگر بستگي دارد، و اين كه او بتواند روي كاغذ به زير پوست شخصيت هايش نفوذ كند ، حتي اگر آن ها بسيار دور از ذهن باشند . تصويرگر براي آشنايي و شناخت بهتر رفتار و شخصيت مي تواند از كشيدن اتودهاي مدادي حين انجام حركت مختلف كمك بگيرد . امكان دارد اين روند نمايش دادن حركت ها و ادا و اطوارهاي شخصيت تان كاملا ذهني ، دروني يا كاملا خشك و بي روح باشد . در سراسر جهان ، مورد آخر ، كارهاي تصويرگراني را به ذهن مي آورد كه در خلوت كارگاهشان به حركاتي مصنوعي و اغراق آميز دست مي زنند . ( و به عنوان افرادي كمرو ومنزوي شناخته شده اند ) . حركت براي شخصيت اهميت زيادي دارد . ادوارد آرديزون مي گويد : رويكرد تجربي تصويرگر برمبناي كشيدن و دوباره كشيدن هاي يك چيز است ، تا جايي كه طرح نهايي درست به نظر بيايد . كليد اصلي كار ، انسجام است . خيلي وقت ها از تصويرگران آثار داستاني مي پرسند كه چطور مي توانند در تك به تك تصاوير ، به نحوي نقاشي بكشند كه انگار همان شخص همه جا حضور دارد اين يكي از مواردي است كه اجرايش در عمل بسيار دشوار است . اما بارديگر در جواب بايد به تلفيق استعداد و مهارت تصويرگر و باور داشتن راسخ شخصيت اشاره كرد . يكي از نكات مهمي كه بايد به آن توجه داشت ، رفتار و ارتباط متقابل ميان شخصيت ها است . اين امر در طرح هاي آزمايشي فوق العاده زنده و شفاف جان لارنس به چشم مي خورد .

                                                     

                                         طراحي كاركتر با ابزار ساده خانه تكنيك عكاسي   

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
چگونه مسكات ها به وجود مي آيند ؟
جمعه 17 ارديبهشت 1395 ساعت 11:29 | بازدید : 168 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

مشاوران تبليغات شركت هاي تجاري همواره به اين مي انديشند كه چگونه مي توان كاركردمسكات طراحي شده را افزايش و گسترش داد. آن ها از مسكات ها در آگهي هاي بازرگاني و انواع تبليغات ديگر استفاده مي كنند و گاه در اين تبليغات يك خط داستاني براي مسكات در نظرمي گيرند و به اين وسيله پيام هاي خود را به مخاطب انتقال مي دهند و نتايج دلخواه را كسب مي كنند . حضورمسكات در كنار يك ديگر ، برنامه ريزي تجاري مناسب و علاقه مند كردن بچه ها و بزرگ ترها به اين مسكات موجب وسعت بخشيدن به نشانه شركتي و شناخته شدن هر بيشتر مسكات مي شود .درطراحي و خلق شبه عروسك مسكات ها به نكات بسياري توجه مي شود از جمله طراحي مسكات ها كاركرد و كاربردآن ها ، چگونگي ساختمان شبه عروسك ها ، چگونگي بازي گرداني شبه عروسك مسكات ها و ...

درابتداي كار، همواره به اين فكر مي شود كه شبه عروسك مسكات دركجا ، براي چه كساني وبراي چه كاري مورد استفاده قرار خواهند گرفت . درطراحي وساخت اين شبه عروسك ها ، موضوعاتي از قبيل اين كه مسكات در فضاي باز ، تفرجگاه و اماكن عمومي و براي جلب توجه عموم ظاهر مي شود ياتنه در همايش ها و جلسات و كنفرانس هاي داخلي از آن استفاده مي شود يا در تبليغات رسانه اي مانند تلويزيون كاربد دارد و حتي اين نكته كه مخاطبان مسكات چه كساني واز چه گروه سني هستند نيز حائز اهميت است . در برخي مواقع مخاطبان نامحدود و گوناگون واز هر گروه سني هستند. دراين حالت مسكات بايد طوري طراحي شود كه براي هرگروه سني جذاب باشد . بچه ها از آن نترسند وبه آن علاقمند شوند و بزرگ ترها آن رابراي بچه ها نبينند . نحوه طراحي مسكات بايد گونه اي باشد كه اجرا را آسان تر كند و محبويت بيشتري بين مخاطبان به دست آورد. توجه به اين نكات قبل از طراحي وساخت شبه عروسك مسكات موجب مي شود كه عروسك كارهايي را كه مد نظر است به خوبي انجام دهد . شركت هاي سازنده شبه عروسك مسكات براي راحتي بازيگر نكاتي رابايد در نظر بگيرندتاامكان ارائه رابهترنمايد ،از جمله :

1- پوشش عروسكي مسكات تا آن جا كه امكان دارد سبك باشد .

2- ايجاد فضاي آزاددرزيرپوشش سرمسكات

3- ايجاد جريان هوا داخل پوشش سرمسكات كه به وسيله ي كارگذاشتن دريچه هاي هوا يا استفاده از فن ها صورت مي گيرد .

4- استفاده از جليقه هاي خنك كننده درفصل هاي گرم سال

5- پوشش عروسكي مسكات ها بايد فاقد هرگونه لبه ي تيز و برنده باشد تا آسيبي به بازيگرواردنشود .

6- ايجادحداكثرميدان ديدبراي بازيگر

7- همچنين مراقبت و محافظت از بازيگردرحين اجراي نمايش براي تامين وراحتي وامنيت اوصورت گيرد.

اجراي موفق يك برنامه ي مسكاتي به سه موردبستگي دارداز جمله :

1- پوشش عروسكي خوبي بايد توجه شود كه مسكات از انسان ها بزرگ ترباشد .

2- بازيگرخوب وي بايد نقش رابه خوبي بشناسد و در هرنمايش شيوه هاي جديدي براي ايجاد طنز بيابد . اوبايد براي شخصيت پردازي و گستراندن شخصيت مسكات وايجاد حركات جذاب مدام تمرين كند و مهارت بدني وهنري خود راافزايش دهد . ضمن آن كه ، شخصيتي كه بازيگر از مسكات ارائه مي دهد بايد باكاركردو اهداف مكاني كه مسكات متعلق به آن جا است دريك راستا باشد .

3- برگزاركننده خوب برگزاركنندگان و مشاوران برنامه هاي مسكاتي همواره بايد براي ترويج و معرفي مسكات راه هاي جديدي بيابند . نقش تاثير گذار مسكات در تجارت روزانه رابشناسد و آن رابا بازار روز وفق بدهند . براي مطرح كردن مسكات و نماد شركت ها از راه هاي ظريف استفاده كنند و تا حد ممكن ابعاد تجاري و فرهنگي مسكات را گسترش دهند .

درسطح بين المللي ، باافزايش استقبال مخاطبان و گسترش زمينه هاي كاربردي مسكات ها ، روز به روز شاهد حضور خلاقانه ترو نوآورانه تر مسكات ها در عرصه هاي مختلف هستيم . دنياي رقابت امروزه خواهان نوآوري و پيشرفت است و مسكات ها اين خواسته ي همگاني را اجابت مي كنند .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مسكات هاي ملي
پنج شنبه 16 ارديبهشت 1395 ساعت 13:5 | بازدید : 140 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

توتم نمادي بود كه انسان ها در گذشته هاي دور براي خود بر مي گزيدند وبراي آن معنايي عميق قائل بودند . در طول تاريخ ، توتم ها به تدريج دگرگون شده و برپرچم يا نشان كشورها جاي گرفته اند . در كتاب تاريخ پرچم ايران در اين باره آمده است : دانش اجتماعي به ما مي گويد كه جامعه آغازين به گونه ي كلان با آن كه ساده ترين گردهمايي است ، همين طور همكاري ، هماهنگي و همزيستي مردمي كه گرد آمده اند برپايه همگوني و نياز يكسان آن ها مي باشد . در كلان ، همه خويش يكديگرند ، زيرا كه همه در توتم كه نماد ويژه ي كلان است انبازند. توتم موجودي جاندار يا بي جان است وبيشتر جانور ياگياهي است كه مردم گردآمده در كلان ، خود را باز مانده ي آن مي پندارند و خويش را به نام آن مي خوانند و آن را نماد خود مي سازند و ستايش مي كنند . كوتاه سخن آن كه ، كلان اجتماعي است كه افراد آن ، داراي يك توتم ويك نشانه هستند و جون داراي گوهر و نشانه ي يكسان هستند خود را پيرو آيين و تردادهاي ويژه و خويش كار به انجام دادن كارهايي به سود كلان و توتم خود مي دانند و از سوي ديگر كارهايي را ناروا مي دانند و از آن دوري مي جويند . توتم در آغاز رنگ ديني داشت و چه بسا پرستش مي شده و نيز شناسه ي خويشاوندي ، يگانگي و دربردارنده ي سرنوشت يكسان و فراگيربراي كلان به شمار مي رفته است. رفته رفته با ايجاد دگرگوني هاي ژرف و پيشرفت انديشه و دانش انسان و پيدايش دبستان هاي فكري نونشانه هاي آئيني ، ترادادي و ملي گروه ها گردئيده و به روي درفش ها آمده يا به گونه هاي ديگري درزندگي اجتماعي اثر گذارده است . علل پيدايش توتم ها درگذشته هاي دور با علل حضور مسكات در عصر جديد شباهت دارد، به طوري كه مي توان گفت ، مسكات ها نيز شكل تغييريافته ي توتم ها هستند . بدين ترتيب ، نشان ها و مسكات ها وجوه اشتراك بسياري با يك ديگر دارند ، چندان كه شايد بتوان بعضي از نشان هاي مملكتي را كه به گونه اي شخصيت پردازي شده اند ، مسكات محسوب كرد . با مطالعه اساطير ايران به شخصيت هايي برمي خوريم كه مي توان آن ها را مسكات ناميد .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مسكات تجاري
پنج شنبه 16 ارديبهشت 1395 ساعت 12:31 | بازدید : 495 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

شركت ها ، كارخانه هاي توليدي ، رستوران ها ... از اين نوع نمادها استفاده مي كنند . به وسيله اين مسكات ها نام اين نهادهاي تجاري مطرح و محصولاتشان در بين عموم متداول مي شود . هرشركت توليد كننده اي با صدها و شايد هزاران رقيب مواجه است كه محصولاتي مشابه ، با قيمت هاي مشابه قيمت محصولات اين شركت توليد مي كنند . در حالي كه مصرف كنندگان آن ها ثابت است . در اين رقابت شديد برسر جلب مشتريان تازه ، مسكات مشتريان شركت را حفظ مي كند . مصرف كنندگان همواره كيفيت محصولات وقيمت آن ها را باهم مقايسه مي كنند . معرفي اسم شركت يا كارخانه توليد كننده هر محصول ، اولين قدم براي شناخت محصولات است . اما اين احتمال وجود دارد كه شناختن اسم كارخانه و محصول از بين محصولات مشابه براي مصرف كننده دشوار باشد. در اين زمان است كه مسكات ها جدا كردن و تفكيك محصولات هر شركت از ساير محصولات مشابه راامكان پذير مي كنند . به وسيله مسكات به خاطر آوردن نام هر شركت ومحصول براي مصرف كنندگان آسان تر مي شود . بدين ترتيب حضور مسكات هاي تجاري در جامعه از سياست هاي تبليغاتي شركت هاي تجاري وابسته است .

                                                           

                                                                  مسكات تجاري براي محصولات لبني

                                                                          اثرليلا رخشي قاضياني

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مسكات آموزشي
چهار شنبه 15 ارديبهشت 1395 ساعت 19:42 | بازدید : 563 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

اين نوع مسكات ها نماد هايي هستند كه مدارس ، دانشگاها و دانشكده ها در اختيار مي گيرند . از اين مسكات ها در مراسم رسمي و وقايع ورزشي براي معرفي نهادهاي آموزشي استفاده مي شود . كاربرد ورزشي اين مسكات ها به مسابقات ورزشي دانشگاها و مدارس محدود مي شود و خاص گروه هاي دانش آموزي و دانشجويي هستند . در حال حاضر تقريبا هر مدرسه ، دانشكده يا دانشگاه در آمريكا و كانادا ، يك مسكات دارد . مسكات دانشگاه كانزاس جي هاك يك پرنده افسانه اي جذاب است كه در طراحي از كشمكش تاريخي مهاجران كانزاس الهام گرفته شده است . اين نماد احتمالا در حدود 1848 به و جود آمده است . نام او از نام دو پرنده مشتق شده است . يك زاغي كه يك پرنده پر سر و صدا است ، ستيزه جو و مشهور به دزدي از آشيانه پرندگان ، ديگر نوعي شاهين كوچك كه يك شكارچي دزد است . اين مسكات در طي گذر دوران و بنابر شرايط حاكم بر منطقه دچار تغييرات شد. در سال 1920 يك پرنده محزون تر برروي منوگرام دانشگاه كانزاس نقش شد . درسال 1923 جيمي ابريان و جورج هولينك بري يك شبه اردك از جي هاك طراحي كردند . در سال 1929 فوست .ا. كالوين پرنده اي عبوس طراحي نمود كه با پنجه هاي خاردار كفش ورزشي اش مي توانست به ديگران آسيب زند . در دهه 1960 انجمن دانشگاه كانزاس عروسكي از اين مسكات تهيه كرد . بدين ترتيب جي هاك سه بعدي شد . برسي تاريخ شكل گيري اين مسكات و تغييرات آن نمونه اي است براي اثبات اين مطلب كه حوادث مختلف در گذر زمان ، برطراحي مسكات ها تاثير مي گذارند . چنان كه مسكات دانشگاه كانزاس برحسب شرايط زماني هم چنان حالت جنگجويي و مبارزه طلبي خود را حفظ كرده بود .

                                                           

                       مسكات اموزشي براي كتابهاي كمك درسي گروه سني مقطع ابتدايي

                                                     اثرليلا رخشي قاضياني

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مسكات نظامي
چهار شنبه 15 ارديبهشت 1395 ساعت 11:37 | بازدید : 138 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

مسكات هاي نظامي يك حيوان اهلي است كه ارتشي از آن نگهداري مي كند تا در مراسم تشريفاتي به عنوان نماد از آن نگهداري مي كند تا در مراسم تشريفاتي به عنوان نماد از آن استفاده شود . يكي از اين نمونه مسكات ها قاطر ، مربوط به دانشكده افسري ايالت متحده آمريكا در وست پوينت نيويورك است . انتخاب قاطر به عنوان مسكات اين دانشكده به سال 1899 باز مي گردد. در اين زمان يك افسر متصدي انبار مهمات در فيلاد لفيا ، به اين نتيجه رسيد كه تيم دانشكده افسري در زمين فوتبال براي مقابله با بز تيم دانشكده نيروي دريابي به يك مسكات نياز دارد . يك قاطر سفيد بزرگ كه از او براي كشيدن ارابه ي حمل يخ استفاده مي شد. قاطر حيواني قوي ، پايدار و سر سخت است به همين دليل نمادي كاملا مناسب براي رسته ي دانشجويان دانشكده افسري به شمار مي آمد . اولين قاطري كه به عنوان مسكات رسمي به كار گرفته شد، مسترجكسون نام داشت كه در سال 1948 بازنشسته شد . از آن زمان تا به حال 13 قاطر ديگر براي اين منظور به خدمت گرفته شدند .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مسكات ورزشي
چهار شنبه 15 ارديبهشت 1395 ساعت 11:13 | بازدید : 151 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

درهريك از مسابقات المپيك ورزشي ، مسكات ها ضمن تبين و گسترش تاريخ و فرهنگ شهر ميزبان براي برگزاري بازي ها فضايي شاد و جشنواره اي فراهم مي كنند . هر المپيكي با پيامي آغاز مي شود ، مسكات رسانه اي مهم براي نقل و انتقال و تبادل روح و پيام المپيك به جوامع انساني به خصوص به كودكان و نوجوانان ، محسوب مي شوند . آن ها دريك زمان هم تعليم مي دهند و هم شور و هيجان ايجاد مي كنند. درآغاز دوره ي شكل گيري هنري مسكات ها ، يعني تا قبل از برگزاري مسابقات المپيك بارسلونا در سال 1992 ، مسكات هاي المپيك اغلب براساس حيوانات منحصر به فرد كشور ميزبان ( و معمولا فقط يك گونه حيوان ) طراحي مي شد . از سال 1992 ، مسكات هاي حيواني با موجودات ذهني طراحي شد. ازآن پس براي هر المپيك گاه چند مسكات طراحي و تهيه مي شد . مهمترين ويژگي مسكات هاي المپيك اين است كه آن ها بايد بيان كننده ي فلسفه و روح بازي هاي المپيك باشند و درعين حال ، ويژگي هاي منحصر به فرد شهر ميزبان را نمايش دهند . براي مثال مي توان به المپيك تابستاني پكن beijing چين سال 2008 اشاره نمود . اين مسكات ها گروه دوستانه ها نام دارند كه شامل پنج عضو است ، آ ن ها به ترتيب با ماهي ، پانداي غول پيكر، آتش ، بزكوهي تبت و پرستو تركيب شده اند و هر كدام نماد يكي از پنج حلقه المپيك مي باشند . قرار گيري پنج نام آن ها كنار يكديگر عبارتي تشكيل مي دهد كه به زبان چيني پكن به شما خوش آمد مي گويد معني مي دهد .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مسكات
سه شنبه 14 ارديبهشت 1395 ساعت 18:48 | بازدید : 187 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

گرافيك نوين در حوزه تبليغات با رويكردي كاربردي و متفاوت سعي برگسترش راه ها ي تاثير گذار با ارائه ي گونه هاي خلاق در حيطه صنعت با حفظ اصالت سنت دارد . تكنولوژي و صنعت با جلو ه اي نو پديدار گشته است . در واقع سنت و صنعت دو قالب تعريف شده براي پديده اي نو در طراحي گرافيك امروز است . يكي از ارزش هاي سنتي و صنعتي كه زائيده ي اصالت بوده و در صنعت و تكنولوژي ظهور يافته است (مسكات) مي باشد . مسكات ، يك شخص ، حيوان ، و ياشي است كه براين باور بودند شانس مي آورد . يك مسكات ، يك حيوان و يا يك شخصيت است كه براي نشان دادن يك گروه با هويت مشترك استفاده مي شود ، يك مدرسه ، تيم ورزشي حرفه اي ، انجمن يا شركت و يا موسسه .... اغلب به وسيله مسكات هايشان شناخته مي شوند . از گذشته هاي بسيار دور ، آدمي از شمايل حيوانات و اشياء و حتي انسان ها نشانه هايي براي خود برمي گزيد و تصوير آن ها را برمهرها ، سكه ها ، ظروف و بيرق ها و .... نقش مي كرد . هركدام ازآن نشانه ها معاني خاص براي اعضاء يك گروه ، قبيله يا طايفه داشت اين شمايل ها كه نمودار دليري ، نيرومني ، بلند پروازي ، زيبايي و سرافرازي به شمار مي آمد در طول تاريخ دچار دگرگوني شدند و امروز با عنوان ( مسكات) شناخته مي شوند. اما تفاوت اصلي مسكات با ساير نمادها اين است كه براي آن ، شخصيت پردازي شده است . اين پردازش شخصيت نماد رااز حالت تك بعدي و تك شكلي بيرون مي آورد و با فعاليت ها و ويژگي هاي انساني عجين مي كند . كلمه مسكات در انگليس از كلمه فرانسوي مسكاتي به معني شگون آور، سحر و افسون ، اقتباس شده است . اين اقتباس در سال 1881 اندكي بعد از پيدايش لغت فرانسوي صورت گرفته است . بدين سان عليرغم تفاوت هاي آشكار جادوگران ديروز و مسكات هاي دوست داشتني امروز ، مي توان كاركردي يكسان براي آن ها قائل شد . بدين ترتيب در جوامع امروز ، مسكات كاربرهاي شگرف و گسترده و تاثير گذار مي يابد . مسكات از جمله ابراز پيوند دادن گروه يا سازمان يا اجتماع هستند . آن ها به آساني قابل شناسايي مي باشند و به محض ديده شدن جايي را كه به آن تعلق دارند در ذهن مخاطب تداعي مي كنند . در طراحي مسكات ارزش هاي انساني ، حيواني و ابزاري قابل دسترس مورد برسي قرار مي گيرد و به رفتارها ونيازهاي انسان امروز مدد مي رساند . گاه ممكن است قالب اجرايي آن رمز گونه و حاوي شوك خوشايند و يا ناخوشايند باشد و گاه ممكن است به صورت نمادين در قالب انساني ، حيواني و يا ابزاري راهنماي يك انديشه شود و با باور انسان آميخته شده در هاله اي از تخيل خود خود را نشان دهد . همان گونه كه قبلا هم اشاره شد مسكات نمادي است كه به محض ديده شدن سازمان ياشركتي خاص را در ذهن بيننده تداعي مي كند و اثري دراز مدت باقي مي گذارد. مسكات نمادي به ياد ماندني است كه تجارت مالي ايجاد مي كند . مسكات ها كاركردي چند گانه دارند ، آن ها علاوه براين كه ابزار منحصر به فرد تبليغات سيار در گستره اي وسيع محسوب مي شوند، آموزش نيز مي دهند و تفريح ، يرگرمي و رقابت كاري ايجاد مي كنند . حضور مسكات در كنار يك برنامه ريزي تجاري مناسب و علاقه مند كردن كودكان و بزرگسالان به اين شخصيت ها ، موجب وسعت بخشيدن به نشانه هاي شركتي و شناخته شدن هر چه بيشتر مسكات مي شود . مسكات ها عملكرد شركت را تعريف و معني مي كنند و نقش مثبتي در پيشرفت آن دارند . آن ها در بسياري از كارناوال ها ، جشن ها و مسابقات شركت كرده و به راحتي موجب تحريك مردم مي شوند مسكات در مواقع حساس و كليدي بارز نمايان شده و اعمال نقش مي نمايند . مسكات ها به چند دسته ورزشي ، آموزشي ، تجاري ، نظامي و ملي تقسيم مي شوند كه در اين بخش به اختصار هريك را مورد بررسي قرار خواهيم داد .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي تمبر (اوراق ملي )
سه شنبه 14 ارديبهشت 1395 ساعت 12:22 | بازدید : 89 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

تمبر از گونه هاي گرافيكي اي است كه به دليل امكان كاربرد در جوامع گوناگون و استفاده بين الملي آن بايد داراي ويژگي هاي فرهنگي جامعه توليد كننده آن باشد. تصاوير موجود برروي تمبرها ، جدا از مواردي كه بيانگر مناسبت خاصي هستند ، داراي گستردگي و تنوع بسيار زياد است تصاوير گل ها ، پرندگان ، حشرات ، شخصيت هاي سياسي ، هنري ، فرهنگي آثار نقاشي و مصنوعات هنري گوناگون ، همگي مي توانند دستمايه كار طراح قرار گيرند . ضمن آنكه امكان تصويرسازي با تكنيك هاي خاص از اين موارد كاملا متداول و ميسر است . تمبر ، معمول ترين سفير تصويري يك فرهنگ در ميان ديگر فرهنگ هاست ، از جمله روش هاي رايج در طراحي تمبر ، استفاده از تصويرسازي است .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي براي بسته بندي
دو شنبه 13 ارديبهشت 1395 ساعت 10:53 | بازدید : 93 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

طرح ، نقش و يا عكس روي بسته بندي از عوامل مهم طراحي هستند ، تمام عوامل موثر در طراحي ، مانند خطوط ، نقوش ، تصاوير اعم از عكس يا تصويرسازي و سبك طراحي بطور مجزا و در كنار هم در ساختن تشخص مورد نظر موثرند . استفاده از طرح هاي مختلف ، عكس يا انواع شيوه هاي تصويرسازي ، روش هايي براي نماياندن محتوي است و يا ممكن است براي اين كار از ساختارهايي استفاده كرده كه همه يا بخش هاي از محصول به نحوي در معرض ديد خريداران باشد. طرح تصويرسازي شده اي كه محتوي را نشان مي دهد ، هرقدر هم كه دقيق و كامل باشد ، ممكن است در مورد كيفيت و جزئيات ظاهري آن ترديدهايي ايجاد كند . به نظر مي رسد دربسته بندي خوراكي ها و مواد غذايي ، عكس طبيعي كالا بيش از يك طرح تصويرسازي شده  نظر خريداران را جلب كند . با بسياري از روش هاي ابتكاري و به كارگيري نقوش و عناصر قديمي يا جديد مي توان تصاوير كامل و جذابي كشيد . حتي با سطوح و خطوط ساده ، طرح هاي قابل توجهي مي توان خلق كرد . در يك تصويرسازي حرفه اي مي توان جزئيات يا امتيازات محصول را بهتر از عكس نشان داد، در برخي موارد حتي ممكن است از طبعت پردازي دور شويم وبا استفاده از تكنيك ها و روش هاي مختلف به ارائه تصويري نه چندان طبعي از كالا يا مواد استفاده آن بپردازيم ، كه خود مي توان عامل ارتقاي طراحي شود . امروزه به ياري كامپيوتر و تكنولوژي ديجيتال مي توان به تصاوير مطلوب تري دست يافت . به وسيله نرم افزارهاي كار آمد و فراگير، روش هاي اصلاح و بهينه كردن تصاوير ديجيتالي چنان رشد كرده كه مرز بين عكاسي و تصويرسازي محو و درهم ادغام شده است . تهيه عكس مطلوب يا يك تصويرسازي حرفه اي يا خلق نقوش و عناصر تزئيني هنري ، بخشي از روند طراحي و توليد و بسته بندي است . تصويرسازان حرفه اي و عكاسان صنعتي از اعضاء يك تيم طراحي بسته بندي به شمار مي روند . چاپ تصوير رنگي با كيفيت مطلوب ، برروي بسياري از مواد و مصالح بزرگ و بافت دار ميسر نيست و حتي برخي از روش هاي چاپ مانند سيلك يا تامپو توان چنين كاري را ندارند ، از اين رو به جاي عكس از تصويرسازي استفاده مي شود. با توسعه عكاسي و بهبود روش هاي چاپ ، كاربرد بسته بندي ها تا حدي كاهش يافته است ، اما هنوز به دليل بيان هنري و كاملي كه تصويرسازي دارد و حسي كه از محصولات دست ساز و ارزشمند ارائه مي كند ، جايگا ه ويژه خود را حفظ كرده است .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي روي پارچه
یک شنبه 12 ارديبهشت 1395 ساعت 11:51 | بازدید : 167 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

طراحان مستقل پارچه ، نقش مشخصا پايين تري در صنعت مد دارند ، تصويرسازاني كه در كل گستره كاربرد پارچه كار مي كنند، به تازگي شاهد علاقه زياد نسبت به كارشان شده اند هماهنگونه كه تصويرسازي در اين بخش بيشتر شناخته مي شود ، دامنه پروژ ه ها نيز افزايش مي يابد . تصويرسازان با ايجاد طرح هاي پارچه براي رويه كيف و پرده و كاغذ ديواري و حوله و ... به پول و سرمايه رسيدند . همانگونه كه طراحي مد از لباس به خانه تغيير مسير داد . از انعطاف پذيري و خلاقيت و تصويرسازان مد امروزي نيز بهره دارد . طرح هاي ملهم از مد ترسناك و خيالي براي مارك هاي مد نماد تنيس جورن برگ ساخته شد . تصاوير روي پارچه به جاي اين كه در كل طراحي ديده شود ، به عنوان تصوير ديده مي شود ، اين تقاضا به جاي آنكه بخشي از نگاه كلي را تشكيل دهد ، براي خوانده شدن است .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي موسيقي
شنبه 11 ارديبهشت 1395 ساعت 10:54 | بازدید : 186 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

گرافيك موسيقي نقش تعيين كننده اي در شكل دهي روشي دارد كه ما را به موسيقي اي كه گوش مي دهيم مرتبط مي كند و براي محصول ، يك هويت و شخصيت در حالت تصويري آن ايجاد مي كند ، مدتي طولاني از آن ، روزهايي كه شركت هاي ضبط موسيقي مي توانستند جلد يك آلبوم را با استفاده از تنها يك عكس هنرمند برروي جلد ايجاد كنند ، روش هاي بي نظير و ماهرانه اي كه در آن تصوير گرافيكي هنرمند برروي جلد طراحي مي شود به افزايش فروش كمك مي كند .كوستاساكسي مي گويد من اغلب سعي مي كنم تا احساسات و حالات موسيقي را تصويرسازي كنم ، البته فقط اين ديدگاه شخصي من است ولي اميدوارم كه اين كار ، موسيقي را برروي مردم ديگر بگشايد . آلبوم آبشارهاي دشت ، مناظر سورئال و تخيلي متعلق به گوستاساكسي تصويرساز فنلاندي است . بسياري از مارك هاي مستقل موسيقي و كلوپ ها نياز به كالاهاي تبليغاتي دارند كه اگر مفيد نباشد ، براي رسيدن به تجارت با ارزش ، زمينه اي بسيار جالب ايجاد مي كنند . هر تصويرساز در دوره نوجواني تصويرسازي را از طريق علاقه به موسيقي هاي متداول درك مي كند .

                                               

                                   ترانه بوي عيدي فرهاد اثر ليلا رخشي قاضياني تكنيك ميكس

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي تبليغاتي
پنج شنبه 9 ارديبهشت 1395 ساعت 21:8 | بازدید : 143 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

با گسترش رو رشد تكنولوژي و نياز به تبليغات شيوه هاي متفاوتي جهت كاربرد در امر تبليغات براي رقابت بازار محصولات به كارگرفته مي شوند و تصويرسازي يكي از شيوه هايي است كه مديران هنري در آژانس هاي تبليغاتي به آن روي آورده اند . در نظر بسياري از افراد ، تصويرسازي رشته اي است كه متن را به تصوير مي كشد اما چشم انداز كار تصويرسازي در طراحي و تبليغات و نشريات در طول چند دهه ي اخير دستخوش تغييرات چشم گيري شده است . نقشي كه ارتباط گرافيكي در اين زمان يعني در آغاز قرن 21 در زندگي ما ايفا مي كند ، هرگز تا اين حد پيچيده و شديد و ضروري نبوده است . در اين عصر رو به روشد ديجيتال ، ارتباط بصري به شدت براي جلب نظر ما رقابت مي كند و ما در نقطه اي حساس قرار گرفته ايم . در هر گوشه از خيابان هاي شهر به ما آگهي مي دهند ودر 24 ساعت شبانه روز و در 365 روز كانال هاي بي شمار تلويزيوني در حال پخش برنامه هستند . ما به واسطه تلويزيون و تبليغات و اطلاعات ، حرارت ايجاد مي كنيم . ارتباط تصويري آنلاين برروي صفحه تصوير، قابل دانلو و ارتقاء است و ما هرگز پيش از اين با تصاوير زياد و نيز فروش ديوانه وار و كارهاي رسانه اي از همه جهات مورد حمله قرار نگرفته بوديم ... براي رقابت در اين جنگ ارتباطي بي رحمانه ، شركت هاي كه در پي متمايز نمودن محصولات و نشريات خود هستند به تدريج شروع به درك اين مطب نمودن كه به جاي آنكه در فروشگاه هاي شلوغ و بزرگ به شكل جزئي ، برخي از محصولات خود را در مقياس كوچك ارائه دهند ، آگاهانه يك برند ايجاد كنند كه ديدگاه يا تصويري خاص ارائه دهد . بنابراين در اينجا تصويرسازي طرفدار پيدا كرد، نه تنها به اين دليل كه جالب است بلكه به اين خاطر كه راه گشاي ايجاد تصاويري است كه از شواهد عكاسي تاثير بيشتر ي دارد. تصويرسازي قدرت ثبت يك هويت يا يك ديدگاه را داراست . تصويرسازي مي تواند يك حالت يا يك لحظه را ثبت كند و مي تواند داستاني را تعريف كند تا به تاريخچه محصول عمق و معنا ببخشد . شركت هاي تبلغاتي معمولا به تصويرسازان خاص ماموريت كاري مي دهند تا مخاطباني با اهداف به خصوص را جذب نمايند . اصولا به اين خاطر كه آن ها از خصوصيات ، اجتماعي فرهنگي مخاطبان و چگونگي واكنش ها به روش تجسمي هنرمند ، آگاهي دارند ، بيشتر فشار براي تعريف مخاطب در اين مرحله ماموريت اوج مي گيرد . هدف يك فعاليت تبليغاتي خوب ، اين است كه خود و محصول مورد نظر را به عموم بشناساند . فعاليت تبليغاتي در جستجوي آن است تا يك ايده و يك تصويربراي محصول ارائه دهد كه كاملا مشخص باشد و به شكل آگاهانه يك برند و يك هويت براي محصول ايجاد مي كند . تبليغات از گستره اي از ابزار مانند پوسترهاي تبليغاتي روي تخته اعلان ها و بدنه اتوبوس ها كه به رسانه شهري منسوب هستند و نيز تلويزيون و سينما كه به شكل تجاري به عنوان رسانه شناخته مي شوند ، براي شناساندن محصول يا برند استفاده مي كند . در سال هاي اخيرفعاليت هاي تبليغات بيشتر بين المللي بوده و كمتر جنبه منطقه اي داشته است ، باگسترش بازار تبليغات ، شناخت عمومي نسبت به اين فعاليت ها و محصولات مربوط به آن ها بيشتر شده است . در كنار اين شناخت ، پيوندهايي با شيوه تصويرسازي و ماهيت بصري فعاليت تبليغاتي نيز ايجاد مي شود ، بسيار سود آور است اگر محصول ، جالب به نظر برسد يا وارد فرهنگ روز شود ، به طوري كه شركت هاي ديگر را تشويق كند كه به همان تصويرساز سفارش دهند .

                                                                   

                                                   طرح كاركتر براي انتشارات كتاب كمك درسي براي

                                                      سنين كودك و نوجوان اثرليلا رخشي قاضياني

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي كتاب كودك 3
چهار شنبه 8 ارديبهشت 1395 ساعت 19:47 | بازدید : 94 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

در آخرين مرحله از تحول هنر تصويرپردازي براي كودكان ، ضمن حفظ سادگي كار ، هنرمندان تلاش كردند كه روح مطلب را در تصوير ، به كمك تكنيك هاي كم و بيش لازم و رنگ هاي زنده ، منعكس كنند . در عين حال ، يك نظريه به عنوان انتقاد و اعتراض به اين نوع تصويرپردازي به حيات خود ادامه داد . واضعان اين نظريه معتقد بودند كه تصويرمي بايد در كنار پيام رساني ، ذوق هنري كودكان را نيز پرورش دهد . و اين نوع تصوپردازي اگر چه با عامل سرعت و انتقال سريع پيام در زندگي ماشيني هماهنگي دارد، ولي ممكن است رشد ذوق هنري در كودكان را دچار اختلال كند . مهم تر اينكه ، هر هنرمندي اول بايد سبك هاي كلاسيك نقاشي را تجربه كرده باشد تا بتواند به ارزيابي توانايي ها و ابتكارهاي هنري خود بپردازد و گرنه ، كودكان رانسبت به سبك هاي نقاشي بيگانه مي كند .

بايد خاطرنشان كرد كه تصويرگري كتاب كودك حرفه اي است كه بيش از حرفه هاي ديگر ، با اظهار نظرهاي ناعادلانه ، شايستگي اش خدشه دار مي شود ، اظهارنظرهايي مانند من هم مي توانستم اين كاررا بكنم ، البته احتمال زياد شما هم مي توانستيد آن كار را بكنيد ، اما براي انجام درست اين كارپيش از آنچه ابتدا تصور كرديد ، به موضوع عميق تر و جدي تر بنگريد ، شايد آنچه خودجوش و راحت به نظر مي آيد ، فقط ظاهر قضيه باشد وبه هيچ وجه با كارطراحي ، نقاشي و مفهوم سازي كه بايد براي آن صورت بگيرد، برابري نكند . بچه ها شنيده هاي قصه ها را روي كاغذ با حس رنگ و فرم و زاويه نگاه و گستره ي تخيلشان براي انتقال به پدر و مادر خود به تصوير تبديل مي كنند . آن ها با تمام وجودشان در باور تصويرشان غرق مي شوند ، پس بنابراين بچه ها صادق ترين تصويرگرانند . آنها هستند كه از هر حادثه اي تصوير مي سازند . تصويرگري كتاب كودك در بهترين حالتش ، هنري ظريف ، دقيق و پيچيده است كه مي تواند در سطح هاي بسيار متفاوتي ارتباط برقرار كند و تاثير ژرفي برآگاهي و ضمير كودك به جا گذارد.

اولين نمونه ي كتاب كودك مصور در اروپا به نام كتاب آموزش هنر است . در صفحه ي عنوان اين كتاب كه در سال 1580 در فرانكفورت چاپ شده آمده است : كتابي از جنس هنر و آموزش براي قشر كم سن وسال ، كه انواع نقاشي ها ي شاد و دوست داشتني اي در آن پيدا مي شود . يوست آمان تصاوير چاپ چوبي بسيار زيباي اين كتاب راخلق كرده است . دومين نمونه كليدي ، كتاب جهان در تصوير است . اين اثر در سال 1658 منتشر شد و توسط يك روحاني آينده نگر موراويايي كه چندي بعد در لهستان اسقف لشنو شد - طراحي و كارشده . اسقف كومينوس قاطعانه معتقد بود كه بايد روند يادگيري را براي كودكان جذاب تر كرد . او اظهار نمود : براي كودكان نقاشي ها راحت ترين قالب براي درك و يادگيري است . كتاب او بطوري طراحي شده كه از يكنواختي مطالعه ي درس زبان لاتين بكاهد . اگر تصويرگر بتواند ضمن آموزش ، موجب سرگرمي و شيفتگي و نشاط كودك هم بشود ، امكان يادگيري او را بيشتر مي سازد . در فرهنگ مصور پايه آكسفورد كه اندرو دلانتي تدوين كرده است . در فرهنگ مصور پايه آكسفورد كه اندرو دلانتي تدوين كرده است ، ايما چيچستر توانايي و اياقت خود را كارش بخوبي نشان مي دهد . او براي كلمات داخل صفحه كتاب چارچوب منسجمي را طراحي كرده است كه همين ، متن مربوط به هر كلمه را از جنبه بصري تكميل مي كند . اين تصويرها بسيار متفاوتند . از اشياء مختلف جدا از هم گرفته تا صحنه هاي شلوغ پراز شي ء و با ويژگي هاي گوناگون كه تعريف مربوط به هر يك كنارش آمده است . در كل كتاب شش شخصيت ظاهر مي شوند تا به خواننده در در ك و برقراري ارتباط عميق تر با كلمه ها ياري كند .

همان قدر كه كتابهاي آموزش الفبا در شكوفايي دانش نقش تعيين كننده اي دارند ، كتاب هاي آموزشي اعداد نيز در رشد و استعداد رياضي موثرند . همين كه براي برقراري ارتباط با اعداد ، چيزي را در اختيار كودك قرار مي دهيد كه از لحاظ بصري جذاب و مهيج است ، توجه و علاقه اش را معطوف مفهوم شمارش مي كنيد .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي كتاب كودك 2
چهار شنبه 8 ارديبهشت 1395 ساعت 10:27 | بازدید : 91 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

دو شيوه تصويرپردازي كه از نظر گذشت شيوه سوم تصويرپردازي به روي كار آمد كه گروه سوم از مصوران مطالب كودكان را پديد آورد و يا بهتر بگوئيم مرحله سوم تصويرپردازي مطالب كودكان را باعث شد. تغيير جديدي كه اين گروه از تصويرگران مطالب كودكان مطرح كردند، كاملا با دو نظريه قبلي تفاوت داشت در تعبير اين هنرمندان ، نگاه واقع بينانه هنرمند به دنياي اطراف حفظ مي شد ، ولي تلاش براين بود كه سبك پيچيده و غامض تصويرپردازي كه از تلفيق سبك هاي مختلف به وجود آمده بود ، تاحدود يك فرمول ساده تخفيف يابد . اين ساده كردن تصوير ، به معناي پايين آوردن كيفيت پرداخت هنري تصوير، تا حد توان هنري كودكان بود .  به عبارت ديگر ، اين گروه از هنرمندان معتقد بودند ، هنر تصويرپردازي براي كودكان به اين معنا نيست كه آنچه كودكان مي بينند و مي خواهند ، ترسيم كنيم ، بلكه بايد تصويرپردازي مطالب كودكان به نقاشي هاي خود كودك نزديك تر باشد . سبك جديد ، در واقع گرايش به سادگي درهنري كاملا پيچيده بود . چرا كه در اين شيوه ، حتي با چند خط ساده هم مي شد پيام تصويري را به مخاطب رسانيد . در اين سبك ، سايه روشن ها حتي گاه پرسپكتيو ، نقش مهمي ايفا نمي كردند و تفكر هنرمند ، يك ديد فوق العاده ساده و بي آلا يش بود . نوعي هنر كه وقتي قلم در دستان كوچك و ظريف كودك قرار مي گرفت ، انتظار مي رفت چنين اثري خلق كند . هنرمند در اين سبك دنيا را آن طور ترسيم مي كرد كه كودك مي پنداشت .

تعبير ديگر اين سبك هنري رد قاطعانه ي اين نظريه بود كه واقعيتها بايد از ديد بزرگسالان براي كودكان ترسيم شوند تصويرپرداز در اين سبك هنري ، به دنبال تصاوير و نقاشي هايي بود كه دنياي ظاهري و صوري را منعكس كنند و فارغ از جزئيات محيط اطرف ، از سماجتها و دقت هاي و سواس گونه در جزء جزء دنياي واقعي به كنارباشند. اين ساده انديشي هنري بازتاب منفي و مثبت به دنبال داشت . بازتاب مثبت آن ، اين بود كه چارچوب سنگين و پيچيده و غامض تصويرپردازي براي كودكان را درهم شكست و نوعي تازگي وپويايي هنري را وارد عرصه ي تصويرپردازي مطالب كودكان كرد ، اما اين آزادي بي حد و مرز مااثري منفي داشت . چرا كه در اين سبك ديگر ملاك فني و تكنيكي مطرح نبود كه ارزش كار هنري برمبناي آن سنجيده شود و هنرمندان ، به ظاهر اين ملاك و معيار را به كنار گذاشته بودند و به اعتقاد خود ، تصويري ارائه مي دادند كه به ذوق و پذيرش كودك نزديكتر بود . برچيده شدن اين ملاك هاي فني براي آن گروه از هنرمندان كه هميشه به هر هنر تازه و نويي باآغوش باز خير مقدم مي گفتند ، دامي شد و آنان ، با طيب خاطر ، به سوي طرح هاي پيش پا افتاده هنري كشانده شدند . طرح هايي كه ارزش آثار دقيق و زيباي كلاسيك رانداشت و رنگ ها به راحتي ، تازگي وحيات خود را از دست مي دادند .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي كتاب كودك
سه شنبه 7 ارديبهشت 1395 ساعت 12:3 | بازدید : 83 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

بديهي است كه تاريخچه تصويرگري كتاب كودك با پيشرفت هاي فني هنر گرافيك ارتباطي تنگاتنگ دارد ، با اين حال شكي نيست كه سال ها پيش از ظهور نخستين فرايند ابتدايي چاپ ، كودكان از اشتياق وسوسه ي بزرگترها براي انتقال داستان ها به ايشان از راه چشم ، هم لذت برده و هم چيزهايي ياد گرفته اند . در بهترين شكل آن ، اين فرضيه قابل ذكر است كه هنرمند به دنياي كودكان توجه داشته باشد ، آن را به خوبي بشناسد و براساس اين بينش و آگاهي ، در تصاويرو نقاشي هاي خود واقعيت ها راترسيم كند كه با دنياي كودكان منطبق و با دنياي بزرگسالان متفاوت باشد . بدترين نوع تصويرپردازي كه متاسفانه واقعي نيز به نظر مي رسيد ، متعلق به اولين دوره تصويرپردازي براي كودكان است . نوعي كه هنرمند تمايلي به ايجاد تغيير هايي در سبك هنري خود نداشت ، هنرمند همه چيز را زيبا وشيرين و دوست داشتني تصوير مي كرد . كودكان را با چانه هايي گرد و كودكانه ، لب هايي هميشه خندان ، همراه با بره هاي معصوم ، تولد سگ هاي زيبا و كوچك و .... ترسيم مي كرد . البته به اين تصويربايد يك پس زمينه شاد و سبز و زيبا را هم اضافه نمود . اين تصويرپردازي رمانتيك و احساسي ، فرسنگها از دنياي كودكان فاصله داشت . در اين تصويرپردازي كه طبعا غير واقعي بود ، كودك آنچنان نشان داده مي شد كه هنرمند بزرگسال فكر مي كرد . تصويري كه از دنياي واقعيت ها فاصله بسيار داشت . چنين سبكي نمي توانست با واقعيت هاي دنياي اطراف خود ستيز كند و يا از كنار آن ها به سادگي بگذرد ، در نتيجه عكس العمل و پاسخ به اين سبك هنري رمانتيك و احساسي ، گرايشي 180 درجه اي به واقعيت گرايي بود .

هنرمندان اين سبك جديد هنري چنين استدلال مي كردند كه دنيا را آنطور كه هست بايد ديد و روي استدلال خود ، اصرار داشتند . براي اين تصويرگران ، تاكيد در جزء جزء واقعيت مطرح بود و هيچ چيز - چه تلخ و چه شيرين - از قلم هنرمند نمي افتاد . هنرمند بالحظه لحظه و ذره ذره ي دنياي واقعي ، صادقانه برخورد مي كرد و دنيا را دقيقا با تمام جزئياتش به تصويرمي كشيد . اين تصويرپردازان معتقد بودند كه آنچه ترسيم مي شود ، براي كودكان زيبا نيست و احساس زيبايي را تنها زماني مي توان خلق كرد كه هنرمند واقعيت دنياي اطراف خود را با چشمان احساس خود ، انتخاب كند و سپس به وسيله دستاني حساس آن را به تصويردرآورد . لازم است هنرمند تصويرساز اطلاعات كاملي از تكنولوژي چاپ ، هنر رنگ شناسي وسبكهاي مختلف نقاشي و .... داشته باشد . چراكه اين آگاهي ها و اطلاعات ، بركيفيت و توانائي هاي هنري او مي افزود و از نظر كيفي نيز به كار غنا مي بخشيد . هنرمنداني كه در اين مرحله خاص از تصويرپردازي مطالب كودكان ظاهر شدند ، داراي سبك يك دستي نبودند و واقعيت از ديدگاه آن ها ، ر طيف و سيعي از سبك هاي هنري پرداخت مي شد . اين طيف وسيع بايك تنوع عظيم در تصويرپردازي ، دربين دو قطب قرار مي گرفت . بدين صورت كه يك قطب ، تصويرپردازي واقع بينانه قرار داشت و در قطب ديگر ، تصويرپردازي باتخيل گمراه كننده . هرچند تصويرپردازي در اين دو قطب متنوع بود ، ليكن تمام تصاوير براساس يك زيربنا و بنياد كلي قرار داشتند . چون تمام اين تصويرگران معتقد بودند تصاوير ي از طبعت يا انسان كه با يك رشته واقعيت هاي ضروري و اجباري گره خورده اند ، به گونه اي ترسم مي شوند كه نشان مي دهند يك مغز بزرگسال درباره آنها انديشيده و چشمان يك بزرگسال ، آن ها را ديده است . بنابراين در اين سبك خاص واقع گرايانه ، اولين موضوع مهمي كه مي شد مطرح كرد اين بود كه براساس چنين تفكري ، هرگز نمي توان يك الفباي خاص هنري براي تصويرپردازي مطالب كودكان يافت . چون در ترسيم واقعيت ، اين انديشه وچشم بزرگسال بود كه مي ديد وآنچه را كه كه مي ديد ، به كمك انديشه به تصويرمي كشيد .

گروهي از تصويرگران كودك معتقد بودند ، تصويري كه پرداخت مي كنند ،  براي كودك زيبا و جالب است . اعتقاد آن ها براين بود كه دنيايي را كه آن ها تصويرمي كنند ، آنقدر زيبا و ديدني است كه بايد در آن خيره شد . گروه ديگر تصويرسازان كه يك گام فراتر گذاشته ، معتقد بودند كه : اگر تصوير براي كودكان است ، بايد با موارد موضوع داستان صادقانه برخورد كنند و احساس و عاطفه ي داستان ، روح و فضاي داستان را به درون خود متجلي و منعكس كند . اين نگاهي واقع گرايانه به دنياي اطراف بود . دنياي واقعي به داستان ها راه يافته بود و تصويرپرداز نيز با دنياي داستان ، صادقانه برخورد كرده بود.

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي براي مطبوعات2
دو شنبه 6 ارديبهشت 1395 ساعت 18:38 | بازدید : 83 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

براي تصويرسازاني كه كارويرايشي انجام مي دهند، اولين مرحله ايجاد تصورات بايد با سرعت انجام شود . تصور ايده ها را با طراحي كردن و كشيدن نقشه و ايجاد طراحي هاي نامفهوم و كشيدن طرح آغاز مي نمايد... يك ايده بزرگ تنها در صورتي كارآمد است كه مفاهيم را خوب منتقل كند و مرحله تصورات ، اولين آزمايش يك مفهوم و صحت آن است .

تصويرسازي ها با تكنيكي تركيب مي شوند كه از عناصر عكاسي ديجيتال ، كولاژ و عناصر دوباره طراحي شده و مجددا كارشده ، استفاده مي كند تا در كل صفحه و در حاشيه داخلي صفحات ضميمه يك مجله هفتگي رنگي به شكل موثر استفاده شود . ايجادتصويرسازي هاي چشمگير با اجراي عالي و تفكري پيشرو ، درمهلت محدود وبا دستمزد پايين ، غالبا بدون يك متن كامل همراه آن ، تماما بخشي ازكاريك تصويرسازويرايشي است . درتصويرسازي براي مطبوعات بزرگسالان ، شرايط كلي مخاطب ، ويژگي بصري و كلي نشريه اي كه تصويرسازي براي آن انجام مي شود وشرايط فرهنگي جامعه ي مخاطب درنظر گرفته مي شود . حتي نوع كاغذ نشريه و شرايط چاپ آن درچگونگي تصويرسازي موثراست . دراين زمينه رنگ اهميت كمتري نسبت به تصويرسازي براي كودكان دارد و بسياري ازاوقات درنشريه تمام رنگي براي بزرگسالان ، تصويرگر باوجود امكان استفاده از تمام رنگ ها ، عمدا رنگ هاي محدود و تيره اي را انتخاب مي كند . تصويرسازي يك رنگ كه درآن فقط از رنگ سياه استفاده شده باشد براي بزرگسالان كاملا گوياست ، اما براي ارتباط با كودكان مناسب نيست . تصويرسازي براي بزرگسالان درايران نيز پيشينه اي ديرينه دارد ، تاانجا كه ماني صاحب كتاب يا كتاب هايي بوده است براي تبليغ عقايد و نظرات خود ، به ارزش وتوانايي هاي تصويرو نقش براي ارسال پيام و ايجاد وارتباط و نفوذمخاطب توجه نموده وازاين امكان براي تبليغ خود استفاده كرده است .

مسيرنگارگري در جهان و ايران خارج از بحث است اما قابل ذكر مي باشد كه پس از ورود صنعت چاپ به ايران واغاز كار مطبوعات ، تصويرسازي به صورت گوناگون بافن آوري جديد ، خود راتطبيق مي دهد و به كارمي آيد . درغرب نيز تصويرسازي پس ازاختراع چاپ به تدريج در اثارچاپي وارد شد . نخستين تصويرسازي ها در مطبوعات اروپايي ونيز ايران ، منطبق با امكانات چاپ هاي ابتدايي بود وخط در آنها عنصر اصلي و مهم بصري به شمار مي رفت و در تصويرسازي مطبوعاتي تا سالها رنگ حضور نداشته است . ازويژگي هاي ارزشمند تصويرسازي مطبوعات نخستين ، هماهنگي تصوير و نوشته هاي متن از لحاظ بصري است كه هم در مطبوعات قديم غرب وهم در روزنامه هاي چاپ سنگي ايران ديده مي شود .

در نخستين مطبوعات ايران ، هنرمنداني چون صنيع الملك ، ابوتراب ، ميرزا موسي و ... تصاويري ارزشمند را هماهنگ با فضاي بصري روزنامه به وجود آورند . دومين نشريه پارسي زبان ، وقايعاتفاقيه كه به همت ميرزاتقي خان اميركبير و تحت نظر او منتشر شد در پنجم صفر 1277 ، به روزنامه دولت عليه ايران تغير نام داد . مديريت روزنامه جديد برعهده ميرزا ابوالحسن خان غفاري ملقب به صنيع الملك ، گذاشته شد . اين نشريه را مي توان نخستين روزنامه مصور ايران به حساب آورد. درهر شماره اين روزنامه ، چند تصوير به قلم صنيع الملك ، با اجراي قوي و ماهرانه ، ارائه شده است كه موضوع آن ها تصويررجال و اشراف و بناها و كاخ هاي معروف است . روزنامه هاي علمي ، شرف ، شرافت ، ادب ، طلوع ، چهره نما ، شاهنشاهي ، عدالت ، آزاد و اميد ازديگر نشريات مصور دوره قاجار بوده اند و در اين ميان روزنامه شرف و شرافت از نظر مصورسازي و ارزشهاي بصري قابل تاكيد هستند . روزنامه شرف از سال 1300 ه ق ، بانقاشي هاي ميرزاابوتراب غفاري برادرزاده صنيع الملك و برادر كمال الملك انتشار يافت و87 شماره از آن منتشر شد . در صفحه آغازين آن و در برخي صفحات ديگر ، تصاويري از رجال و شاهزادگان كه ميرزا ابوتراب نقاشي مي كرد به چاپ رسيد .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي مطبوعاتي
دو شنبه 6 ارديبهشت 1395 ساعت 12:7 | بازدید : 110 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

خواندن تصوير، يعني درك پيام ضمني آن ، پديده اي انديشگرانه است وحتي ساده ترين تصاوير نيز از ديدگاه فرهنگ هاي گوناگون ، به شيوه هاي متفاوت مورد تفسير قرار مي گيرند . چشم آنچه را كه مي خواهد ببيند ، برمي گزيند ولي تصوير بيش از آنكه به شيوه اي فيزيكي خوانده شود، به گونه اي ذهني فهم مي شود . براي آن كه تصويري توانايي برقراري ارتياط داشته باشد ، بايد متناسب بازمينه هاي فرهنگي ، اجتماعي ، طبقاتي ، فيزيولوژيكي و ... گيرنده پيام خويش باشد تا او قادر به ارتباط با متن و پيام تصوير شود و به بيان ديگر آن را بخواند .

انسان در گذشته هاي دور و قبل از به وجود آمدن برخي وسايل ارتباطي مانند نوشته و خط ، از طريق تصور و تجسم و مصوركردن مفاهيم بصري ، ارتباط برقرار مي نمود و سپس وسايل ارتباطي نگارشي ، يعني الفباء، ابداع و عالمگيرشد . اكنون نيز براثر تحولات جديد ارتباطي ، انسان دوباره مانند گذشته علاقه مند است كه از طريق امكانات تصويري ، بهتر وسريع تر عمل نمايد . بين روش هاي مختلف آن يعني فنون سنتي تصويرسازي ، امكانات بي شمار عكاسي و استفاده از نرم افزارهاي رايانه اي نيز مرز خاصي وجود نداردو در تصويرسازي معاصر براي مطبوعات ، همه اين امكانات به كارگرفته مي شود .

هدف اصلي تصويرگرياطراح تصوير، راهنمايي بينندگان درباره مطلبي است كه فهم يا تجسم آن از طريق نوشتن يا گفتن دشوار است . فرهنگ انساني كه تاكنون مغلوب گفتار و زبان كلامي بوده است به تدريج به سوي تصويرو تصويرگري روي مي آورد . يادگيري و فهم زبان ، پيچيده و نسبتا مشكل است در حالي كه تصوير صريح و ساده است و به سرعت بسياري از انديشه ها را به ديگران منتقل مي كند . پس از اختراع صنعت چاپ و متعاقب آن توليد كتاب در زمينه هاي مختلف و استفاده از تصويرسازان براي انتقال بهتر مفاهيم ، طرز تفكر و فهم عملي مردم از پديده ها ، رشد و تحول شگرفي نمود كه اهميت آن از رشد و عظمت اقتصادي و فني آن قرن كمتر نبود . در نيمه دوم قرن بيستم كه زمان هجوم اطلاعات گوناگون ( به دليل رشد سريع راديو و تلويزيون ) است ، تصاوير ديگر فقط يك توصيف كننده ي ساده ي اخبار نبودند، بلكه خود نيز انديشه ها و مفاهيمي را القاء مي كردند . به اين ترتيب مفهوم ذهني ، واقعيتي ملموس گرديد و به عنئان يك عنصر ساختاري درآثار هنري به كاربرده شد . ازآن پس طراح كه از تخيل تصويري برخوردار بود ، وظيفه تفسير و تاويل متن نويسنده را به عهده گرفت .

اين موج جديد به طراح امكان داد كه به جاي ساختن طرح هاي محدود براي يك متن ، به خلق فضاي جديد براي متحد ساختن كلام و تصويربپردازد و اين امر سبب شد تا سبك ها و تكنيك هاي شخصي نيز درطراحي گرافيك توسعه يابد ومرزهاي پيشين ميان هنرهاي زيبا و اطلاع رساني تصويري عاميانه از ميان برداشته شود . محدوديت طراح در انتخاب ابزار ووسايل ودر نتيجه اجراء وارائه طرح به صورت تك رنگ و عدم استفاده از رنگ مايه هاي خاكستري كه تا سال ها از مهمترين ويژگي هاي طراحي و تصويرسازي براي مطبوعات بود وآن رااز سايرشاخه هاي تصويرسازي جدا مي كرد ، امروزه به تدريج در حال زائل شدن است . تصويرگران براي چگونگي شروع كار ، شيوه هاي مختلفي به كار مي برند اماهمگي در مورد اهميت مطالعه و درك و فهم خلاصه طرح با هم توافق دارند .

اولين مرحله قبل از آغاز تصوير سازي ، فهميدن و شناختن نشريه است .... كار يك تصويرساز بيشترين لذت و نيز چالش ، درفهم و درك موضوع متن و نيز تبديل آن به تصويراست . تصويرسازان در مي يابند كه به ناچار بايد در مدتي نسبتا كوتاه در موضوعي كه آن را تصويرسازي مي كنند ، تخصص پيدا كنند . اين موضوعات مي تواند در مورد روابط انسان ، جراحي اعصاب ، سياست سبز ( موضوعات زيست محيطي ) ، مسكن درون شهري و .... باشد . امكانات نامحدود هستند و داشتن انعطاف پذيري در به تصوير كشيدن موضوعات متعد مي تواند راه گشاي كار در نشريات مختلف باشد . تحقيق و بررسي بيشتر پيرامون موضوعات براي كسب آگاهي بيشتر ، بخشي از فرآيند است . مقاله اي كه قرار است منتشر شود ، بايد دانش تخصصي در سطح مخاطبان خود ارائه كند . يعني دانشي كه با كسب آن سرعت تصويرسازي افزايش يابد . نكته كليدي اين اين است كه بدانيم تصويرسازي مورد نظر ( درمطبوعات ) در كدام قسمت صفحه قرار مي گيرد . قرار گرفتن در سمت چپ و يا سمت راست يك صفحه گسترده ، برچگونگي ايجاد و ساخت تصوير موثر است ، بطور مثال يك تصويرمي تواند در داخل يا بيرون نشريه قرار گيرد .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
انواع تصويرسازي
یک شنبه 5 ارديبهشت 1395 ساعت 18:0 | بازدید : 200 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

تصويرسازي فصل مشتركي از گرافيك ديزاين ، هنرهاي زيبا و ديزاين تعاملي است كه دامنه گسترده اي ازفعاليتهاي خلاقانه را شامل مي شود : ( تصويرسازي براي روزنامه و مجله ، تبليغات و بسته بندي محصول ، كتاب هاي كودكان و بزرگسالان ، فرم هاي كوچك وبزرگ درگرافيك متحرك و انيميشن ونيز تصويرگري كتب مصور ورمان هاي تصويري) تصويرسازي اخيرا فعاليت درشاخه هاي غيرسنتي (رسانه هاي غيرچاپي) رانيزدر برگرفته است ، شاخه هايي چون ، توليد اسباب بازي و ديزاين منسوجات ، تصويرگري براي صفحه نمايش ( فيلم هاي انيميشن ، كارتون هاي اينترنتي ، گرافيك موبايل ) و نيز اشكال خياباني ديزاين ، همچون تصويرگري براي اسكيت بورد، عكس برگردان و گرافيتي . امروزه طراحان و تصويرگران از امكانات بياني هر هنر تصويري ديگري براي به تصوير كشاندن موضوع استفاده مي كنند . آن ها از عكاسي ، مجسمه سازي ، نقاشي ، خوشنويسي ، حكاكي ، سينما و..... بهره مي برند ، زيرا در واقع بيان تصويري درتمام هنرها يكسان عمل مي كند . هر چند كه وسايل و شيوه هاي اجرايي آنها با هم متفاوت است و اين تفاوت هاي اجرايي فقط گاهي مرزهاي ظريفي را در بيان آن ها ايجاد مي كند . در واقع مي توان گفت كه اين جزئيات بياني به سان گويش هاي مختلف يك زبان عمل مي كنند و اساس باهم متفاوت نيستند .

استفاده از اين همه امكانات گوناگون در تصويرگري نتيجتا سبب تعداد و گوناگوني تخصص ها و روش ها در اين هنر شده است و روز به روز براين انشعاب ها افزوده مي شود و منجر به پيدايش ديدگاه ها و شگردهاي بديع و نوظهور مي گردد. بنابراين وقتي به خيل تصويرگران نگاه شود با وجود تنوع بي حد تخصص ها و شيوه ها ، همه ي آنها را مي توان در حيطه ي تصويرگري و تصويرسازي ديد . جمعي ازايشان به كار تصويرسازي براي كتاب مشغو لند و كتاب ها از حيطه مربوط به كودكان شروع شده و به كتب همه ي سنين خوانندگان و همه ي موضوعات مورد نظر آن ها چون : انواع ادبيات ، هنر، علوم ، فنون و .... ختم مي شود كه باز مي توان همه ي اين گوناگوني كتب را به دو شيوه ي تصويرگري يعني تزئين كتب و تصويرسازي براي متن آن ها تقسيم كرد و هريك از اين دو شعبه محتاج تخصص و تجربه اي ويژه است . شايد به ظاهر تصويرسازي براي متن از اهميت بيشتري برخوردار باشد . اما مي دانيم در هنر تصويرسازي سنتي ما ، حاشيه سازي يعني تذهيب و تشعير سازي ، جايي بسيار والا و ارجمند دارد و هنرمندان برجسته اي به اين كار و سايرفنون مربوط به آن پرداخته و آثاري نفيس و بي بديل به جاي نهاده اند .

باكمي دقت به موضوع هاي متنوع تصويرگري كه شامل ده ها رشته جداگانه مي باشد مي توان تا حدودي به اهميت و لزوم تنوع شيوه ي بيان آن ها پي برد . مثلا اين كار در زمينه ي تصويرسازي براي متن يك كتاب پزشكي يا تصويرسازي فني يك كتاب مكانيك و تصاوير يك كتاب تاريخي ، يك كتاب جغرافيا ، يك كتاب سياحتنامه ، يك اثرادبي ، يك كتاب آموزشي دوران تعليمات مدرسه اي ، يك جزوه ورزشي ، عكاسي ، مدولباس ، يك قصه زيبا و لطيف كودكانه ، مجموعه اشعار و.... چه اندازه بايد تفاوت وجود داشته باشد . وقتي وارد حيطه ي روزنامه نگاري مي شويم بازهم شيوه ي متفاوتي رابايد پي بگيريم ، به همان ترتيبي كه نويسنده اي ، مقاله يا مطلبي را با سطح و توقع خاصي براي روزنامه يا مجله اي تهيه مي كند ، تصويرگري اي مطالب هم ، همان شان و لحن موضوع را به خود بگيرد ووقتي ملاحظه كنيم كه حتي شيوه و روال هر نشريه نيز به جاي خود در كيفيت نگارش آن مطالب تاثير مي گذارد، طبيعي است كه برشيوه ي طراحي و تصويرسازي آن هم تاثير بگذاريد . به اين معني كه مصور كردن يك نشريه ي روزنامه با يك نشريه ي هفتگي تفاوت دارد و اگر هر كدام ازاين نشريات مدعي راه ورسم خاصي نيز باشند ، باز اين تفاوت ، دگرگوني هاي ويژه ي ديگري را هم به خود مي گيرد و اگر دوباره گوناگوني هاي موضوعي نشريات را در نظر آوريم ، مي بينيم كه مثلا يك نشريه روزانه ي سياسي ، يك نشريه هفتگي ورزشي ، يك مجله ادبي ، يك گاهنامه هنري ، يك جزوه ي حقوقي يا اقتصادي يا مطلبي مخصوص حوانان ، كودكان ، دانشگاهيان و .... لحن ها و شخصيت هاي متفاوتي دارند و همان طور كه نمي توان آن ها را با يك قلم و شيوه نوشت ، نبايد با يك قلم هم مصورنمود .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0