عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وب سایت من خوش امدید تنها وبلاگ آموزشي اصول تصويرسازي براي هنرجويان گرافيك و تصويرساز اميدوارم مورد استفاده هنرجويان جوان قرارگرفته باشد. ليلا رخشي قاضياني بابيش از بيست سال سابقه هنري در هنرها تجسمي وفعاليت در زمينه گرافيك ، نقاشي ، عكاسي ، تصويرسازي شركت در جشنواره و برپايي نمايشگاه انفرادي و گروهي دررشت ، اراك ، تهران






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
122

آمار مطالب

:: کل مطالب : 110
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 9
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 9
:: بازدید ماه : 21
:: بازدید سال : 92
:: بازدید کلی : 5810

RSS

Powered By
loxblog.Com

اصول تصويرسازي

جوردين آيسيپ
چهار شنبه 26 خرداد 1395 ساعت 8:24 | بازدید : 67 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

من بااستفاده ازتخيل ، نمادهاواستعارات دركلام شخصي و تصويري و تحت تاثيرپيشينه ، فرهنگ ، تحصيلات، محيط پيرامون و استعدادهاي دروني خودتصاويرراخلق مي كنم كه بازتابي ازتفكرودرك من ازدنيا هستند . لازم نيست درك بيننده از تصاويرهميشه كامل وواضح باشد، زيرا هنرهميشه به راحتي قابل فهم و ادراك نيست . گاهي موفقيت براي من تنها به اين معناست كه بيننده را مجبور كنم كه توقف كند ، غرق معنا شود و بينديشد . من دو.ست دارم كارهايم متداول و همگاني باشند، يعني درسطوح مختلف و براي هربيننده اي قابل درك و بررسي باشند. محل كاروزندگي : نيويورك - ابزاركار: مايه هاي درهم آميخته - پست الكترونيك: gordin@jordinship.com - www.jordinisip.com

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
جودي هوگيل
چهار شنبه 26 خرداد 1395 ساعت 8:10 | بازدید : 167 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

هدف نهايي من در هركاربه تصويركشيدن اصل و چكيده مطلب است . موضوع طرح مي تواند چهره يك فرد ياماجراي يك داستان باشد . تصاويرمن ممكن است بسيارمفهومي و معنادار و يا صرفا تزييني و خوش ظاهر باشند . من در كارم ازسبك و رنگ و بافت براي بيان حسي خاص بهره مي گيرم و هرگز كارم را به تصاوير ساده و خشك و بي روح محدود نمي كنم . همچنين تا حدي رئاليسم جادويي را دربرخي كارهايم به كارمي گيرم . هنرفريداكالووپاپلوپيكاسو همواره تاثيرعميقي بركارمن داشته اند .محل كار وزندگي : تورنتو، اونتاريو،كانادا- ابزاركار: رنگ اكرليك روي تخته ياچوب بتونه كاري شده - پست الكترونيك : www.jodyhewgill.com- jody@jodyhewgill.com

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برايان كرونين
چهار شنبه 26 خرداد 1395 ساعت 7:48 | بازدید : 88 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

آنچه در هر كارتصويرسازي كه مسئول انجام آن هستم ، مدنظردارم ، اساسا شخصي كردن آن است ، به اين معنا كه تا  جايي كه حدود داستان و سبك آن اجازه دهند تلاش مي كنم عكس العمل شخصي خود را در تصاوير به نمايش درآورم . به عبارت ديگر درتصويرسازي ، ديدگاه شخصي من نسبت به آن قسمت از داستان برجسته مي شود ، نه تعاريفي ساده از آن قطعه يا تصويري مشابه به آن . گاهي تصاوير، ساده و گاهي انتزاعي و مبهم هستند، ولي اين ديدگاه و واكنش شخصي من است كه مي خواهم آزادانه درتصويرسازي به كارگيرم و هربرداشت ودرك شخصي خودرابراي اين كارصحيح مي دانم و براساس آن عمل مي كنم . محل كاروزندگي : نيويورك، ايالات متحده آمريكا - ابزاركار:قلم موو مدادپست الكترونيك : brian@briancronin.com - www.briancronin.com

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ماركوس چين
سه شنبه 25 خرداد 1395 ساعت 7:46 | بازدید : 88 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

به اعتقاد من تصويرسازي مانند حل مسئله است ، به خصوص دراموربازرگاني و تبليغات ، تصويرگر بايد در كنار كارگردان هنري مشتركا تصويري را خلق كنند كه درآن به تعريف و تمجيد بپردازد و يا پيغام متن را به بيننده ها برساند . در مورد من شخصا ، دراغلب آثارم علايق و تجربياتم تجلي مي يابند ، همان طور كه الهاماتي كه از ديگرهنرمندان و طراحان گذشته و حال مي گيرم ، در كارم تاثير گذارند . محل كاروزندگي : تورنتو ، كانادا- ابزاركار:مداد، فتوشاپ - پست الكترونيك: -marcos@marcoschin.com -www.marcoschin.com

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
دانيل چنگ
سه شنبه 25 خرداد 1395 ساعت 7:33 | بازدید : 70 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

تمركزمن دركاربرمحتوا و مراحل طراحي است . دراكثرقسمت ها ابتدا محتوا و ايده كلي را باكنارهم گذاشتن كلمات وعبارات بررسي مي كنم تا بهترين جارابراي شروع پيداكنم . از آن لحظه به گردآوري تكه هايي ازنقاشيها و طراحيها مي پردازم كه در كنار هم تصويري داستاني را شكل دهند . برخلاف آنچه به نظرمي رسد ، اين مرحله از كاروابسته به خطوط و مرز ميان شكلها نيست ، بلكه تا حدي منظم و همواره درحال تغيير است . محل كاروزندگي : اورنج كانتري ، كاليفرنيا، ايالات متحده آمريكا - پست الكترونيك : mail@danielchang.net-www.danielchang.net - ابزار كار: اكريليك و گرافيت

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
فين كمپبل- ناتمن
دو شنبه 24 خرداد 1395 ساعت 9:1 | بازدید : 104 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

من ازهمه چيز در تصويرسازي خودبهره مي گيرم . فيلم ، ادبيات ، تئوري فرهنگي ،  معماري ، شرح زندگي خود، هنرهاي زيبا، تنديس گري و...، هرآنچه كه فردباآن مواجه مي شود واز ديدگاه شخصي وهنري خود به بررسي آن مي پردازد. تمام اينها در نوك قلم من جمع مي شوند . در هر كار، تركيبي ازاحساسات هنري خويش را به كار مي گيرم و هرتصويررابراساس اين تركيب و تجربه خود مي كشم . درنهايت تصويري پديدارمي شود كه الهام گرفته شده ، نگاشته شده و برروي آن كارشده است . اين تصويرسازي است . محل كاروزندگي : لندن ، انگلستان - پست الكترونيك:all@folioart.co.uk -ابزاركار:فتوشاپ

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
چارلزبرنز
دو شنبه 24 خرداد 1395 ساعت 8:53 | بازدید : 75 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

من فكر مي كنم بهترين تصاوير طنزآميز فقط به دست يك نويسنده خلق مي شوند ، كسي كه خود همه چيز را مي نويسد ، طذاحي مي كند و با جوهر رنگ مي زند . هنگامي كه تنها يك نويسنده كار مي كند ، برتمام مراحل كارتسلط كامل دارد و مي تواند هرآنچه مي خواهد انجام دهد . محل كارو زندگي : ايالات متحده آمريكا - پست الكترونيك : burningstudio@earthlink.net ابزاركار: نقاشي سنتي

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
گاي بيلات
یک شنبه 23 خرداد 1395 ساعت 9:30 | بازدید : 76 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

بهترين آثار من كارهايي هستند كه در تصويرسازي آنها آزادي كامل داشته ام مانند مجموعه كارهايي كه براي ماهنامه آتلانتيك (atlanticmonthly) انجام مي دهم و داستانهايي كه براي كودكان مي نويسم و طراحي مي كنم . براي من تحويل كاردرموعدمقررغيرممكن است و تصويرسازي داستانهايم نيز براي كارگردانهاي هنري غير ممكن به نظرمي رسد . محل كار وزندگي :فيرفيلد، سي تي ، ايالات متحده آمريكا- پست الكترونيك: guy@guybillout.com - ابزاركار:آبرنگ و افشانگر، فتوشاپ براي اصلاحات.www.guybillout.com .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
سارابيتسان
شنبه 22 خرداد 1395 ساعت 9:20 | بازدید : 110 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

من درطراحي تنهابادست كارمي كنم و درطراحي خطوط كلفت و پررنگ از بي نهايت سبك و روش متنوع و درهم آميخته استفاده مي كنم . من بيش از هرچيزازمدروز ، لباسهاي قديمي و لوازم شخصي ، فيلمهاي جان واترز،موسيقي راك ، برناردويلهلم ، گلتيرو گاليانو ، نشانها و نمادهاي رستورانهاي قديمي و آرم كافه ها يا هر مكان ديگري درسرتاسردنيا الهام مي گيرم .محل كارو زندگي : لندن ، انگلستان - پست الكترونيك : sarahb@illustrationweb.com-sarahbeets@hotmail.com ابزاركارنقطه هاي چسبنده ، برچسب روي بطريهاي آبجوي كانادايي ، شيريني و كاغذ هاي شيريني ، پولك و منجوق ، كاغذ ، برچسبهاي سيب استرليايي

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مليندابك
جمعه 21 خرداد 1395 ساعت 14:13 | بازدید : 74 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

آثار من دائما در حال تغيير هستند، زيرا دوست ندارم كارم كسالت آور يا خودپسندانه باشد . در اتخاذ هرروش طراحي تا جايي پيش مي روم كه به رضايت كامل برسم ، سپس روشي ديگر را درپيش مي گيرم تا ازتكرار و يكنواختي تصاوير بپرهيزم . از تنوع در كار و كشف و تجربه ي گونه هاي جديد لذت مي برم .محل كار و زندگي : نيويورك ، ايالات متحده ي آمريكا - پست الكترونيك : studio@melindabeck .com- ابزاركار : adobephotoshop.mixedmedia ، قلم و جوهر ، كلاژ -

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
گري بيسمن
جمعه 21 خرداد 1395 ساعت 14:5 | بازدید : 115 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

من در طراحي تصاوير تجسمي هيچ مشكلي ندارم . مفهوم اصلي را كشف و آنچه را كه بايد منتقل مي كنم . به اين ترتيب معني و مقصود در ذهن بيننده فرو مي رود و تمام مغز او تحت تاثير طرح تجسمي من قرارمي گيرد . محل كار و زندگي : لوس آنجلس ، كاليفرنيا ، ايالات متحده آمريكا - پست الكترونيك :basemanart@earthlink.net ابزار كار : استعداد و دل و جرات - www.garybaseman.com

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كريستيان بارتهولد
جمعه 21 خرداد 1395 ساعت 13:54 | بازدید : 96 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

من در تصويرسازي وطراحي گرافيكي از سبكهاي متنوعي استفاده مي كنم و همواره به چيزهايي علاقه مندم كه تاكنون دست به انجام آنها نزده ام . اما آنچه هميشه به دنبال آن هستم ، تركيب تكنيك هاي گوناگون درطراحي است ، از طراحيهاي ساده گرفته تا تصويرسازيهاي فتورئاليست . آخرين كارم تعدادي تصويرسازي سوررئاليستي است كه درآن ازتصاويريك دفترچه نقاشي گرفته تا مد روز به كاررفته است . محل كار وزندگي : كلن ، آلمان - پست الكترونيك : weaverofyourdearms@gmx.de-ابزار كار: فتوشاپ ، كولاژ با دست ، مداد ، اكرليك ، عكاسي - http://christian-barthold.illustration.de

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ايستفان بانياي
جمعه 21 خرداد 1395 ساعت 13:44 | بازدید : 81 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

تركيبي هماهنگ ازتغيير قرن و رتروي وين كه باپاپ آمريكايي و پوچ گرايي اروپايي نيز آميخته و برروي شستي نقاشي كارتون مانندي آماده مي شود . هيچ نشاني از واقع گرايي اجتماعي نيست . محل كاروزندگي : نيويورك ، ايالات متحده آمريكا - پست الكترونيك :ibanyai@sbcglobal.net -ابزار كار: كاغذ و مداد، اسكن ، فتوشاپ ، كارباجوهر و رنگ برروي www.ist-one.com

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
آنابگايان
جمعه 21 خرداد 1395 ساعت 9:45 | بازدید : 112 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

به اعتقاد من سبك طراحي و ايده كلي طرح در كنار هم معنا مي پذيرند و هيچ يك به تنهايي معنايي ندارند . من در طرح خود از طنز ظريف ، پيچ و تابهاي تيره و مبهم و جزئيات ريز بهره مي گيرم تابييننده راغرق اثرهنري خودكنم . www.anabagayan.com محل كاروزندگي : كاليفرنيا ، ايلات متحده آمريكا - پست الكترونيك : anabagayan@aol.com- ابزاركار: رنگ روغن روي بوم نقاشي -

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ژان - مري آنجل
جمعه 21 خرداد 1395 ساعت 9:15 | بازدید : 89 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

من بيش از هرچيز از سينما الهام مي گيرم . من همواره تحت ym تاثير فيلمهاي فليني (fehhini) بوده ام ، به خصوص آنهايي كه ازسبك خاصي برخوردارند ، مانند كازانووا( casanova) ياساتريكن (satyricon) . من سعي دارم فضايي رابه وجود آورم كه درآن تعداد محدودي شخصيت و اندكي عناصرصحنه با پس زمينه اي رنگ آميزي شده وجود داشته باشد ، مانند صحنه كارآگاه در فيلم مينلي (minnelli) به نام باندواگن (bandwagon) . شخصيت هاي داستاني من ازلحاظ تصويري و تجسمي ازسينماي (cine-bis) دهه 60 ، مانند ماريوباوا ( mariobava) ، جيزس فرانكو (jesusfranco) ، امبرتولنزي (lenziumberto) و ... و فيلمهاي دهه 60 باليوود گرفته شده اند . محل كاروزندگي : ليل ، فرانسه - پست الكترونيك : g-m.angles@wandoo.fr- ابزار كار : شخصيت هاي من از plastibo كه ماده اي مصنوعي و ساختگي است . درست شده اند و برروي قابي سيمي شكل مي گيرند.

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ميكي آمانو
پنج شنبه 20 خرداد 1395 ساعت 15:56 | بازدید : 90 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

من به طراحي علاقه دارم ، به طراحي چيزهاي غمگين علاقه دارم ، به طراحي چيزهاي قوي و قدرتمند علاقه دارم . همچنين به طراحي امور جالب و زيركانه علاقه دارم . در حقيقت ، آثار تصويرسازي من پر است از زنهاي زيبا وجذابي كه يكه و تنها و مستقل در تصاوير ظاهر مي شوند . ويژگيهاي دروني يك زن معمولا ناديده گرفته مي شوند و به همين دليل به تصويركشيدن آنها بسيار رضايت بخش است . www.mikiamano.comمحل زندگي توكيو ژاپن - پست الكترونيك :mikiamano@mikimano.com- ابزار كار: قلم و جوهر ، صفحه ابريشمي ، عكاسي ، كولاژ ، مكتب پارسونز در طراحي

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كتاب هاي عددآموز
چهار شنبه 19 خرداد 1395 ساعت 14:55 | بازدید : 108 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

هم چنان كه كتاب هاي الفبا آموز ، فراگيري شكل الفبا و صداهاي آن را دنبال مي كنند ، كتاب هاي عددآموز نيز به فراگيري اعداد ، شكل آن ها و كميت عددي آن ها نزد كودكان مي انجامد . يادگيري روزها ، ماه هاي سال و چهارفصل به همراه رويكردهاي ساده ي رياضي مانند جمع شدن و كم شدن ، موضوع هاي ديگري است كه در كنار عد د آموزها شكل مي گيرد . آنيتالوبل همه ي اين موضوع ها را در كتاب يك فانوس دريايي ، يك ماه دست مايه ي كارخود قرارداده است . تلاش هايي زنجيره اي است كه با تجربه هاي روزانه ي كودك در كنار خانواده و جامعه شكل مي گيرد و ماندگار مي شود . در ميان تصويرگران ايراني ، كمتر با اثري ماندني و خلاق در زمينه ي عددآموز روبه رو مي شويم .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كتاب هاي الفبا آموز
سه شنبه 18 خرداد 1395 ساعت 8:11 | بازدید : 150 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

الفبا آموزها ، كتاب هايي هستند كه فرآيند زبان آموزي ، هدف اصلي درون مايه هاي آن قرار گرفته است . آشنايي باشكل قراردادي نشانه هاي الفبا و صداي آن ها رويكردي است كه فراگيري آن با طنز ، بازي ، جست و جو و مشاركت كودك مي تواند از روند جذابي برخوردار باشد . قراردادي بودن نشانه هاي الفبايي در فراگيري زبان و جابه جايي واژه ها به جاي نمود واقعي پديده ها ، از نخستين امكانات آشنايي كودك با جهان نشانه ها ، دال ها و مدلول هاست . اين ويژگي كه در كتاب هاي عددآموز نيز ديده مي شود ، سبب شده تا تصويرگران از ساده ترين امكانات ديداري براي توضيح يك واژه يا يك صداي الفبايي استفاده كنند . مثلا انتخاب واژه ي آب براي آشنايي كودك با نشانه ي آ و صداي كشيده ي آن ، زمينه ي مناسبي است تا تصويرگر با توجه به آن ، به نمايش گرافيكي شكل آ ورويدادهاي جالب توجه در صداهاي آن روي آورد . شيطنت كودكانه و گرافيك در خور توجه نورالدين زرين كلك در كتاب آ اول الفباست ، زمينه ي خوشيايندي براي كودك فراهم آورده تا در مسير آن ، همزمان با خواندن شعرهاي هيچانه اي هم چون : ط اول طوطيه / يه موش توي قوطيه ، بازي هاي تصويري آن را دنبال كند . در كتاب شهر الفبا اثر استفان تي . جانسون با نگاه در خور توجه تصويرگر براي يافتن پديده هاي پيراموني كودك ، كه ياد آور شكل نشانه اي حروف الفباست ، روبه رو مي شويم . اين رويكرد، ضمن آن كه نگاه جست و جوگر كودك را در يافتن پديده هايي كه تداعي كننده ي چيز هاي ديگري هستند ، تقويت مي كند و به بازشناسي قلمرو تصويري حروف الفبا مي انجامد . آشنايي با الفبا ، تنها يكي از هدف هاي شكل گرفته در كتاب هاي الفبا آموز است كه كودكان 2 تا 4 ساله با ديدن تصويرها دريك كتاب ، نام آن را مي گويند . كودكان پنج ساله مي توانند صداي اول واژه ها را از يكديگر تشخيص دهند و شش ساله ها حرف ها و واژه ها را بازخواني مي كنند .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كتاب هاي مفهومي
دو شنبه 17 خرداد 1395 ساعت 8:34 | بازدید : 100 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

كتاب هاي مفهومي ، به مجموعه كتاب هاي غيرتخيلي ( نان فيكشن ) تعلق دارند و هدف آن فراگيري دانش ها و شناخت هاي نخستين است . اين گونه كتاب ها براي كودكان خردسال و دوران مهد كودك و آمادگي ، كه نخستين دوره هاي تثبيت آموخته هاي خود را مي گذارنند ، بسيار سرگرم كننده و مناسب است . گسترش دانش و زبان كودك ، از راه به كارگيري تصوير ومتن هاي ساده و اندك در كتاب هاي مفهومي كاربردي فراگيردارد. برخي از اين كتاب ها با به كارگيري تصويرهاي فراوان ، شكل ها ، رنگ ها و اندازه ها را به كودكان مي آموزد و يادگيري مفهوم هايي چون : رابطه ها ، ساماندهي و مقياس ها را دنبال مي كند . كتاب هاي مفهومي بسياري از آموزه هاي انتزاعي را به حوزه ي كتاب هاي كودكان مي كشاند و بازتاب انديشه ها و خيال هاي هنرمندرا به دنبال دارد . در كتاب كارخانه همه كاره اثرنورالدين زرين كلك ، كودك با توانايي هاي دست انسان در تغيير شكل وجابه جايي پديده ها آشنا مي شود و در مي يابد كه دست ، به عنوان نخستين ابزار كار انسان ، به تنهايي مي تواند بسياري چيز ها را تغيير شكل دهد و آن ها را در فرآيند ساده سازي شرايط زندگي به كار بگيرد . تصويرهاي ساده و كودكانه ي اين كتاب ، مفهوم ابزار كاررا دراختيار كودك قرار مي دهد . در كتاب اميد اثر مهرنوش معصوميان ، كودك با مفهوم اميد درشكل هاي گوناگون آن آشنا مي شود . نزديك شدن تصويرگر به گزاره هايي چون : اميد مزدي است كه از فروش محصول به دست مي آيد / اميد با آسودگي به خانه رفتن است / اميد چراغي است كه از دورسوسو مي زند ، نيازمند داشتن شناخت كافي از حوزه ي نگاه انتزاعي و تفكر كودك است .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كتاب هاي كاربردي
دو شنبه 17 خرداد 1395 ساعت 8:12 | بازدید : 122 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

كتاب هاي كاربردي ، مجموعه اي از كتاب هاي مشاركتي هستند كه كودكان و نوجوانان را به فعاليت هاي متقابل فرامي خوانند . اين مجموعه كتاب ها كه بيشتر به زمينه ي كتاب هاي علمي و غيرتخيلي اختصاص دارد، روش هايي را براي ساختن شكل هاي گوناگون در برمي گيرند . تصويرهاي اين گونه كتاب ها بيش تر با طراحي ، عكس و نمونه سازي همراه است ، به گونه اي كه كودك و نوجوان باديدن تصويرها و طراحي ها ، به روش ساخت نمونه ها پي مي برد . با اين وجود نگاه تجسمي هنرمند در شكل گيري نمونه هاي ساخته شده از ويژگي هاي گرافيك برخوردار است و پرداختن به نگاه هاي هوشمندانه و خلاق را به كودكان و نوجوانان يادآوري مي كند . در كتاب هايي چون : برگ ها و پارچه ها اثر مرتضي اسماعيلي سهي ، فلز ها اثر بهراد امين سلماسي ، پرها ، سنگ ها ، و دكمه ها اثر ابوالفضل همتي آهويي ، شكل سازي با كاغذ روزنامه اثر نيره تقوي ، تكه كاغذ هاي رنگي اثر علي خدايي ، تخم مرغ ها و ميوه ها اثر حميد ترابلي با رويكردهايي از اين دست آشنا مي شويم .                                                                        

                                                                      

                                                     كاركتر براي كتابهاي كاربردي اثرليلا رخشي قاضياني

 

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كتاب هاي برجسته ي حسي - لمسي
یک شنبه 16 خرداد 1395 ساعت 9:31 | بازدید : 161 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

اين گونه كتاب ها ، هم چون كتاب هاي زبانه اي متحرك ، از مجموعه ي كتاب هاي مشاركتي به شمار مي رود و كودك از طريق امكانات لمسي و ديداري ، به تصويرخواني روي مي آورد. بافت هاي قابل لمس ، اشياء و گل هايي كه مي توان بوي آن ها را حس كرد، ونيز جابه جا كردن قطعات تصويري ، كودك را در موقعيت ارتباط نزديك تر با تصويرقرار مي دهد . كتاب پت خرگوش كوچولو كه كتابي كلاسيك در اين گونه به شمار مي رود ، از كودكان مي خواهد تا در آيينه نگاه كنند ، به بازي داله - موشه بپردازند و احساس دست زدن به يك ريش زبرراتجربه كنند . فريبا كيهاني ، زهرا فرماني و مهين محبوبي از جمله هنرمنداني هستند كه در فراهم سازي كتاب هاي حسي - لمسي و پارچه اي تلاش ورزيده اند و با فراهم سازي كتاب هايي كه در آن ها از بافت پارچه ، كاغذ ، گوني ، و اشياء استفاده شده ، تصويرهايي آفريده اند كه به صورت كتاب هاي دست ساز آماده سازي شده و كودكان كم توان را در فرآيند آشنايي با پديده هاي پيرامون شان ياري مي دهد . كتاب گل ياپوچ كتابي پارچه اي است كه در آن با استفاده از يك بازي ساده ي كودكانه ، مفهوم هاي موردنظر به كودك منتقل مي شود . استفاده از اين گونه آثار به ويژه براي كودكان نابينا و كم توان ، كاربردهاي درخشاني دارد. كتاب هاي تصويري حسي - لمسي با سطوح برجسته ي تصويري ، به كودكان نابينا اين امكان را مي دهد تا از لمس تصويرها لذت ببرند و آن هايي را كه در خواندن حروف چاپي توانا نيستند، براي يادگيري خواندن از راه خط بريل آماده مي سازد . در ك تصوير براي كودكاني كه به طور مادرزاد دچار نابينايي شده اند ، بسيار دشوار است . تبديل پديده ها به شكل ساده شده ي هندسي به كودكان خردسال نابينا اين امكان را مي دهد تا بدون پشت سرگذاردن تجربه هاي ديداري ، شخصيت ها و پديده ها را در شكل هاي هندسي و به گونه ي ساده و مجازي ، بازشناسي كنند . تصويرهاي آماده شده توسط وارژالاواته اين امكان را در سطحي فراگير در اختيار كودكان نابينا قرار مي دهد . كتاب هاي پارچه اي ، براي كودكان نابينا و ديگر كودكان كم توان ، از تجربه هاي متفاوتي برخوردار است . آن ها بالمس كردن

اجزاي پارچه اي كتاب به فرآيند خواندن علاقه مند مي شوند و تجربه هاي نوي دربازشناسي پديده هاي پيرامون خود به دست مي آورند. بافراهم سازي كتاب هاي دست ساز بساوشي ، كودكان از راه حس بساوايي ، تصويرخواني مي كنند . كتاب اين چيه ؟ اثر آلن جنسين وديگران ، از نخستين كتاب هاي حسي - لمسي براي كودكان نابيناست كه درسال 1977 به چاپ رسيده و در آن شخصيت داستاني به شكلي خاص وبافتي ويژه به نابينايان معرفي شده است . كتاب هفت موش كور اثراديانگ كه توسط ميشل گارنيه براي كودكان كم توان به صورت پارچه اي درآمده ، به كودكان كم توان اين امكان را مي دهد تااز راه درك جزييات يك تصويربه كل آن دست يابند و زميينه ي سياه تصويرها ، كودكان بينا را به شناختن دنيايي كه كودكان نابينا دران به سر مي برند ، هدايت مي كند .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كتاب هاي برجسته
شنبه 15 خرداد 1395 ساعت 9:16 | بازدید : 115 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

استفاده از سطوح برجسته با عمق بخشيدن به تصوير ، به كودكان اين امكان را مي بخشد كه از طريق لمس كردن ، بافت ها و برجستگي هاي سطوح تصويري را حس كنند . هرچند بسياري از تصويرها در كتاب هاي كودكان از طريق كلاژ پارچه ، كاغذ و اشياي ديگر فراهم مي شود اما كاربرد مستقيم اين اشياء به ويژه در كتاب هاي دست ساز در روند شكل گيري تصويرها ، امكانات تازه اي به كودك مي بخشد كه افزون برياري جستن از ويژگي هاي ديدن درباورپذيري بافت و سطوح تصويري ، از امكان لمس كردن و دست زدن به تصوير در فرآيند نزديك شدن به ماهيت تصويرها نيزبهره جويد . در كتاب هاي پفكي ، تصويرها با استفاده از مواد شيميايي و صنعتي به صورت نرم و برجسته برروي صفحات مقوايي كتاب ظاهر مي شود و امكان تازه اي براي ارتباط لمسي كودك فراهم مي آورد . هر چند بافت برجسته ي اين تصويرها ، همان بافت واقعي پديده ها نيست اما نوعي جذابيت آفريني است كه كودك را در گرايش به سوي كتاب ياري مي دهد .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كتاب هاي واشو (پاپ آپ)
جمعه 14 خرداد 1395 ساعت 8:12 | بازدید : 76 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

در برخي از كتاب ها ، با گشودن ورق هاي كتاب ، تصويرهاي برش خورده ازسطح افقي كتاب بلند مي شوند وبه صورت برجسته درمي آيند . در اين گونه كتاب ها ، كودكان بافرآيند شگفت انگيز تصويرهاي بيرون زده اي روبه رو مي شوند كه درآن ديواره ي برج ها و قلعه هاازسطح افقي زمين برمي خيزد ، درخت ها به شكل عمودي قرار مي گيرند و عناصر تصويري ، فضاي بالاي صفحات كتاب را اشغال مي كند . باورپذيري رويدادها و فضاسازي واقعي تربه كودكان خردسال اين امكان را مي دهد كه پابه قلمرورويدادهاي داستاني بگذارند و خود رادر رفت و آمدهاي آن شركت دهند . تصويرهاي كتاب واشو ، به محض بسته شدن ورق هاي كتاب ، دوباره درجايگاه خود قرار مي گيرد و حس فضايي آن تا بازخواني دوباره ، به فضاي افقي كتاب ها محدود مي شود . تصويردر كتاب هاي واشو، ازدوبعدطول و عرض برخورداراست و حس معماري ديوارها ، درختان ، انسان ها ، جانوران و پديده ها ، كودكان راباتناسب موجود ميان اجزاي تصويرآشنا مي كند و امكان رديابي قهرمان هاي قصه را در ميان قلعه ها ، جنگل ها و ديگر فضاهاي تصويري ، فراهم مي سازد . كتاب واشو( پاپ آپ) بروكلين يك اثر برجسته ي هنري - مهندسي است كه مناطق مهم شهر بروكلين نيويورك را نشان مي دهد و تصويرهاي سه بعدي و پيچيده ي اين كتاب ، بازارچه ي ارتش بزرگ ، جزيره ي كرني ، موزه ي هنر بروكلين و ديگر چشم اندازهاي زيباي شهر رادرخود گنجانده است . هنرمندان و طراحان فراواني ، از جمله موريس سنداك و رابرت سابورا ، درفراهم سازي تصويرهاي سه بعدي اين كتاب شركت جسته اند . كتاب هاي واشوي خرگوش پيتر براساس داستان شناخته شده ي بئاتريكس پاترفراهم شده است . كتاب هاي اتاق شب بخير ماه و پنگوئن هاي آقاي پاپر از جمله كتاب هاي واشويي هستند كه كودكان به آن عشق مي ورزند . دركتاب خانه ي ارواح ،ژان پينكوسكي بااستفاده از ويژگي كتاب هاي واشوو طرح زبانه هاي متحرك ، اجزاي خانه ي ارواح را براي كودكان بازسازي كرده است .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كتاب هاي تاشو ( آكوردئوني - پلكاني) ، كتاب هاي دريچه اي
جمعه 14 خرداد 1395 ساعت 7:58 | بازدید : 164 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

كتاب هاي تاشو، به صورت صفحات تاخورده پديدارمي شوند و تصويرهاي روايي پي درپي به صورت نمايش پرده اي در كناريكديگر قرار مي گيرد . فراهم سازي كتاب هاي تاشو در شكل هاي كهن و سنتي آ ن نيز از نمونه هاي فراوان در كشورهاي گوناگون برخوردار است . برخي از كتاب هاي اديانگ تصويرگر چيني - امريكايي و وارژالاواته ، تصويرگر سوييسي ، از اين ويژگي برخوردار است . كتاب همسر آينده ي موش با تصويرگري اديانگ ، از ويژگي كتاب هاي تاشو برخوردار است ، به گونه اي كه متن انگليسي آن در يك طرف و متن چيني آن با تصويرهايي ديگر درپشت صفحات آن روايت شده است . كتاب هاي داستاني از نخستين روزهاي زمين با تصويرگري محمد علي بني اسدي و باران با تصويرگري نگارفرجياني از نمونه هاي كتاب تاشو در ايران است .

كتاب هاي دريچه اي نيز كتاب هايي هستند كه مانند دريچه از دو سو باز مي شوند و كودك ، تصويرها و متن كتاب را در هر بخش از آن دنبال مي كند . مجمعه كتاب هاي پريا ، دختراي ننه دريا ، ننه سرما و علي كوچيكه از اين جمله اند .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كتاب - بازي ها ( كتاب هاي اسبا ب بازي )
پنج شنبه 13 خرداد 1395 ساعت 7:52 | بازدید : 81 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

كتاب - بازي ها از گونه هاي متفاوتي برخوردارند و پديده ي بازي ، زمينه اي براي گرايش كودكان به اين گونه كتاب ها به شمارمي رود . دربرخي از اين كتاب ها ، كودك با رويدادي بازي گونه در كتاب آشنا مي شود و فرآيند بازي ، او را به دنبال كردن درون مايه ي كتاب مي كشاند . كتاب مازن اثر فرشيد مثقالي كتاب - بازي مناسبي براي كودكان 3 تا 6 سال است . در كتاب مازن ، كه فرآيند واژ ه سازي و زبان آموزي را نيز براي كودك دنبال مي كند ( واژه ي مازن ازبخش نخست ماهي و بخش دوم واژه ي گوزن تشكيل شده ، ساده ترين گونه هاي شكل گيري خيال را به دنياي كودكان پيش دبستاني مي كشاند و به آن ها اين امكان را مي دهد كه جانوري با بدن ماهي و پاهاي گوزن را ببيند . جابه جا شدن نيمه ي بالايي و پاييني صفحات كتاب ، نه تنها به پيدايش جانوران تازه و عجيب و غريب مي انجامد ، بلكه نام ناآشنا و ساختگي حيوان جديد نيز ازراه تركيب واژه ها امكان پذير مي شود . در كتاب هاي دالي وسلام اثر پرويز كلانتري كوتاه شدن لبه ي صفحات كتاب به شكل يك در ميان به كودك امكاني تازه براي بازي مي دهد . چرخاندن تصويرها براي يافتن مكان زندگي جانوران در كتاب علمي حيوانات و محيط زيست ايران با تصويرگري پرويزايزدپناه ، امكان يك سرگرمي ساده ي علمي را دراختيار كودكان قرار مي دهد . صفحات كتاب هفت كمان هفت رنگ باطراحي هوشنگ محمديان نيز به گونه اي بريده شده كه كودك با ورق زدن صفحات منحني كتاب ، رنگ هاي رنگين كمان را از يكديگر جدا مي كند . در كتاب - بازي جادوي رنگ ها اثر سعيدرضايي ، كودك فرصت مي يابد تابا قراردادن طلق هاي رنگي ضميمه ي كتاب به روي تصويرها ، رنگ هاي تازه اي بيافريند .

برخي از تصويرگران نام آورجهان ، هم چون والتركرين ، كالدكات ، اريك كارل ولئوليوني توجه ويژه اي به كتاب - بازي ها نشان داده اند . والتركرين نزديك به 30 كتاب براي بازي كودكان طراحي كرده و كتاب هاي اريك كارل ، هم چون پينه دوز بداخلاق به گونه اي طراحي شده كه برش ها و حفره هاي ايجاد شده برروي صفحات كتاب ، كودك راباروند بازي گونه ي رويدادهاي كتاب آشنا مي كند . باز كردن يك دريچه در متن تصويرو ديدن جانور يا پديده اي كه پشت دريچه پنهان شده نيزرويداد جالبي است كه دربرخي از كتاب - بازي ها ديده مي شود . كتاب اسپات كجاست؟ اثر اريك هيل نمونه اي از اين آثار به شمار مي رود .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كتاب هاي شكلي
پنج شنبه 13 خرداد 1395 ساعت 7:39 | بازدید : 141 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

برش روي جلد و صفحات كتاب هاي سخت و غيرسخت به صورت هاي گوناگون ، به گونه اي كه به شكل يك گل يا حيوان يا خانه در آمده باشد ، براي كودكان بسيار جالب و ديدني است . در اين كتاب ها شكل به كار گرفته شده براي برش كتاب ، كودك را با درون مايه ي كتاب آشنا مي كند و فرآيند كتاب خواني از همان ديدن شكل نخستين كتاب ، آغاز مي شود . ديدن كتاب هايي به شكل ماهي ، كفش دوزك ، كاميون ، خانه و غيره براي كودكان خردسال جالب و دوست داشني است . در كتاب تولد با طراحي سياوش ذوالفقاربان ، كودك با مراحل گوناگون رشد جوجه درتخم آشنا مي شود .

                                                    

                                  كتاب شكلي داستاني تكنيك ميكس اثرليلا رخشي قاضياني

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كتاب هاي حمام
چهار شنبه 12 خرداد 1395 ساعت 8:18 | بازدید : 74 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

كتاب هاي حمام ازصفحات نرم و ضخيم ، پلاستيكي و قابل انعطاف ساخته شده و كودك مي تواندآن رابه عنوان هم بازي خود به حمام ببرد . مقاومت صفحات اين گونه كتاب ها دربرابررطوبت و دهان زدن كودك سبب مي شود تا كودك ارتباط نزديكي با آن برقراركند و با تصويرهاي بسيارساده و ابتدايي آن آشنا شود .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كتاب هاي سخت ( مقوايي )
چهار شنبه 12 خرداد 1395 ساعت 8:0 | بازدید : 98 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

اين گونه كتاب ها با تصويرهاي بزرگ ، صفحات كم و ورقه هاي سخت و مقوايي براي نوزادان و كودكان خردسالان (تا سه سال ) فراهم مي شود . كتاب هاي سخت معمولا 6 تا12 صفحه اي اند و از مقواي كلفت و بادوام ساخته شده . رنگ هاي به كاربرده شده درتصويرهاي كتاب ، بيشترازرنگ هاي بدون سايه - روشن ، خوش فام و كمترتركيبي تشكيل شده و طراحي هاي آن بسيار ساده و بدون جزييات است . در كتاب هاي سخت از متن خبري نيست ( مگردرحدچند واژه ) و مقوايي بودن صفحات به كودك امكان مي دهد تاباآن به بازي بپردازد . بسياري از آثار ديك برونا، تصويرگربرجسته ي كودكان ، به صورت كتاب هاي سخت دردسترس كودكان قرار گرفته است . كتاب هاي سيندرلا و مي في در برف از جمله اين كتاب ها هستند كه با تصويرهايي بسيارساده و خطي همراهند و كودك به سادگي پيرنگ داستاني آن رااززبان بزرگ ترها درفرايند تصويرخواني دنبال مي كند .

مجموعه هاي دنباله داردرفراهم سازي كتاب هاي سخت با عنوان جانوارن ، گل ها و گياهان ، اشياء و غيره به كودكان امكان مي دهدتاشكل پديده هاي اطراف خودرا بشناسند و براي رويارويي با حضورواقعي آن ها درشرايط آينده آماده شوند .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كتاب هاي تصويري براي خردسالان
سه شنبه 11 خرداد 1395 ساعت 14:0 | بازدید : 142 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

كتاب هاي سخت ، كتاب هاي حمام ( قابل شست و شو) كتاب هاي شكلي ، كتاب - بازي ها (كتاب هاي اسباب بازيي ) ، كتاب هاي حسي - لمسي ، كتاب هاي برجسته ، كتاب هايي با تصويرهاي پفكي ، كتاب هاي تاشوو دريچه اي ، كتاب هاي واشو ( پاپ آپ ) ، و برخي از كتاب هاي مفهومي ، الفبا آموزها و عددآموزها ، گونه هاي مختلف كتاب براي كودكان خردسال و پيش دبستاني هاست . گوناگوني شكل و كاربرد اين كتاب ها اين امكان را فراهم مي سازد كه كتاب به گونه هاي متفتوت و با هدف هاي گوناگون توجه كودك رابه سمت خود بكشاند واو رابا فرآيند كتاب خواني آشنا كند .

كتاب مصوربراي گروه سني 6 سال و7 تكنيك ميكس اثرليلا رخشي قاضياني 10 فريم

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ويژگي هاي نقاشي كودكان
سه شنبه 11 خرداد 1395 ساعت 8:32 | بازدید : 91 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

چه ويژگي هايي درزمينه ي زاويه ي ديد و تكنيك در نقاشي هاي كودكان وجود دارد كه بخشي ازهنرمندان انتزاع گراي معاصررازير تاثير خودقرار داده است ؟ برخي از ويژگي هاي برجسته اي كه سبب شده نقاشان و تصويرگران معاصر با توجهي خاص به آن نگاه كنند و در نقاشي هاي كودكان ( و انسان هاي نخستين ) موج مي زند ، را چنين مي توان طبقه بندي كرد :

1- هم پوشاني ، 2- واژگوني (تعليق) ،3- خام دستي درطراحي و استفاده از رنگ هاي تند و خالص ، 4- حذف ژرفانمايي ( پرسپكتيو) ، 5- جسارت ، آزادي عمل و خلاصگي ، 6- انتزاع

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب ...
روش كودك گرايانه (آنفانتيليسم)
دو شنبه 10 خرداد 1395 ساعت 9:8 | بازدید : 89 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

هرچند نمي توان كودك گرايي (آنفانتيليسم) رانوعي سبك درنقاشي به شمارمي آورد وزيرمجموعه ي هنر انتزاعي به شمار مي رود ، اما درتصويرگري كتاب هاي كودكان نقشي در خورتوجه دارد. روش كودك گرا(آنفانتيليسم) به شيوه اي درهنر گفته مي شود كه نگاهي كودكانه دربازنمايي عناصرپيراموني دارد و بخشي ازسبك هاي سوررئاليسم ، هنرسنت گرا و انتزاعي را دربرمي گيرد . اما به جهت تاثيرگذاري فراوان اين شيوه درهنر تصويرگري ، مي توان آن رابه عنوان نگاهي خاص و مستقل قلمداد كرد و به طور جداگانه به آن پرداخت . نگاه كودكانه درهنرنقاشي ، همانندي فراواني باآثار انسان هاي نخستين در استفاده از خط ، فرم ، رنگ و انديشه دارد. كودكان بازتاب دنياي پيرامون خود را در نقاشي هايشان ، با توجه به توانايي و نوع نگاهشان شكل مي دهند . ژان ميرو وپل كله آن دسته از نقاشان سوررئاليست و كوبيست به شمار مي روند كه باديدي كودكانه ، به جهان نگريسته اند . درتصويرسازي ايراني اين سبك رادرآثار انتزاع كودكانه فرشيد شفيعي مي توان ديد .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
هنرآبستره ( انتزاعي ، تجريدي )
یک شنبه 9 خرداد 1395 ساعت 16:48 | بازدید : 201 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

هنرتجريدي و انتزاعي (آبستره) ، نوعي تجربه ي شخصي هنرمنددربيان احساس است كه كمتر نشانه اي از واقعيت در آن به چشم مي خورد. دراين روش ، ارتباط ميان عناصر تصويري بيش ازآن كه دربردارنده ي پيام تصويري براي بيننده باشد ، مجموعه ي خطوط ، فرم ها و رنگ ها يي است كه ارتباط هماهنگ خود را حفظ كرده و به گونه هايي از زيبايي شناسي ديداري دست يافته است . مفاهيم در لابه لاي خط ها و رنگ ها به گونه اي است كه هر بيننده اي براي درك آن بايد به برداشت هاي شخصي خود تكيه كند . اين ويژگي ، عنصر مسلط هنرمدرن است و از آن جا كه دريافت روايتي و مفهومي آن دشوار مي نمايد ، جايگاه چنداني در تصويرگري ندارد . تصويرانتزاعي در كتاب هاي كودكان عمدتا به تصويرهايي گفته مي شود كه روايت و موضوع نهفته در تصويردريك نگاه دريافته نمي شود و كودك ونوجوان مخاطب نيازمند مكاشفه در يافتن مفاهيم پنهان و گاه خود ساخته در تصوير هستند و مفهوم دريافت شده توسط آن ها چندان با روايت ذهني تصويرگر هم خوان نيست . نشانه هاي انتزاع در تصويرگري كتاب هاي كودكان به گونه اي است كه پيام هاي دشوار نهفته در آن بيش از ان كه بار داستاني و عاطفي داشته باشد ، از بار هستي شناختي و عرفاني برخوردار است . انتزاع در آثار تصويرگران برجسته اي چون كه و تاپاكوفسكا ، وارژالاواته و لئوليوني از اين جمله است .

انتزاع در آثار تصويرگران امروز ايران ، عنصر مسلط و پذيرفته شده اي است ، به گونه اي كه كمتر نشانه اي از واقع گرايي ( رئاليسم ) محض حتي در تصويرگري متن هاي واقع گا و گاه كتاب هاي علمي مي توان درآثار آنان يافت . به خاطر بياوريم كه اتزاع در كتاب هاي كودكان اغلب در حد دگرگوني نسبي شكل ظاهري پديده ها نمودار مي شود و تصويرها بيشتر نيمه انتزاعي اند تا آبستره هرچند نمونه هاي اندكي از انتزاع محض رانيز مي توان درآثار تصويرگران ايراني يافت .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
كوبيسم درتصويرسازي
یک شنبه 9 خرداد 1395 ساعت 7:51 | بازدید : 96 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

عنوان كوبيسم را نخستين بار يك منتقد هنري براي آثار پل سزان انتخاب كرد. آثاري كه بيشترچون مكعب ها و حجم هاي هندسي سوار بر يكديگر جلوه مي كرد. پل سزان همواره از بازنمايي طبيعت به كمك استوانه ، كره ومخروط سخن گفته بود و همين موضوع ، پايه ي كار هنرمندان كوبيست قرار گرفت . پابلو پيكاسو و ژان گري از نخستين هنرمندان كوبيست به شمار مي روند و بعدها فرناندولژه ، پي يت موندريان و ديگران نيز به آن ها پيوستند .

- پيكاسو و براك ، هر دو كوشيدند تا در ميان سطوح متوازي و متقاطع كه از تحليل ذهني اشياء به دست آمده بود ، نوعي هماهنگي ظاهري و مستقل از مضامين تابلو ايجاد كنند . هر چه قدر كه توجه آن ها به هماهنگي و تركيب سطوح بيشتر مي شد ، موضوع اصلي تابلو كمتر فرصت خودنمايي پيدا مي كرد . شيوه ي هنرمندان كوبيست بعدها توسط هنرمندان كودگرا (آنفانتيليست) و انتزاع گرا (آبستركتيويست ) ادامه يافت . روش هايي كه درآن ها آخرين نشانه هاي حضور واقعيت نيز به كلي كنار گذاشته شد و هنر تجريدي در نهايت به نمايشگاهي براي انديشه هاي شخصي هنرمند تبديل شد . كوبيسم به شكل ساده شده و كودكانه در آثار برخي از تصويرگران برجسته ي جهان به چشم مي خورد. وايلداسميت و پل راند درآثارتصويري شان براي كودكان از كوبيسم بهره گرفته اند . لئوليوني با به كارگيري روش كلاژ در تصويرگري كتاب هايي چون تكه كوچولو و سويي مي با استفاده از رنگ هاي درخشان و فرم هاي هندسي ، تصويرهايي پديد آورده كه به فراخور متن شكل گرفته است . سبك كوبيسم بيش از آن كه خود مستقيما در تصويرگري كتاب هاي كودكان نقش داشته باشد ، درتاثير گذاري براي شكل گيري سبك هاي ديگر نقش دارد.

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
سبك هاي انتزاعي (ذهن گرا- آبستره) درتصويرسازي
شنبه 8 خرداد 1395 ساعت 15:39 | بازدید : 91 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

هنرانتزاعي يا تجريدي موضوع هاي واقعي را دست مايه ي كار خودقرارمي دهد و با دگرگوني وچينش غيرمعمول عناصرتصويري ، تصاويري پديد مي آورد كه درجهان واقعي يافت نمي شود . هرچنددرسبك هاي سوررئاليسم و اكسپرسيونيسم نيزتركيب بندي هاي نيمه انتزاعي وجوددارد، امادرآن جا، عناصرتصويري ، چندان شكل واقعي خودراازدست نمي دهد وبيشتر تركيب بندي آن ها شگفتي مي آفريند تا اجزاي مستقل تصوير. پيدايش تصويرهاي انتزاعي وذهن گرا عمدتا به نخستين تلاش هاي پيكاسووبراك درنمايش ساده ، درهم شكسته وهنري پديده هاي پيرامون هنرمند و پيدايش سبك كوبيسم باز مي گرددكه برگرفته از آثارپل سزان است.

درآثارپيكاسوو براك ، نه تنها بيش ازهمه زمينه ي عاطفي و داستان سرايي از آثار آنان بيرون رفته ، بلكه موضوع اصلي پرده ي نقاشي نيز فقط بهانه اي براي يك نوع تمرين ذهني در تركيب خطوط، سطوح وزواياي مختلف شد و بالاخره هنرتجريدي به وجود آمد. اين دو هنرمند درآثارشان درختان ، خانه ها ، ميوه ها ، بطري ها وميزهاي كوچك و سازهاي موسيقي رابه فرم هاي هندسي تبديل كردند وبااستفاده از موادي چون شيشه ، سنگ ، روزنامه ، پارچه و غيره آثار نوي خلق كردند .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نقاشي سنت گرا(ناييف) درتصويرسازي
جمعه 7 خرداد 1395 ساعت 8:58 | بازدید : 161 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

سبك عاميانه يا سنت گراروشي است كه بدون توجه به تناسب و ژرفانمايي ( پرسپكتيو) و معيارهاي هنرروزصورت مي گيرد . هنرناييف بيش ازهمه زيرتاثيرنقاشي سنتي قراردارد. هنرناييف يا عاميانه آشكارترين شيوه ي گرايش به هنربومي وتوجه به تاريخ هنرسرزمين هنرمند است شيوه اي كه تصويرگرآن را به عنوان سبك مورد علاقه و روش شخصي براي نزديك شدن به درون مايه ي متن كهن انتخاب مي كند . نمادهاي به كاررفته در هنرعاميانه برگرفته ازنقش مايه (موتيف ها)و نگاره هاي تصويري است كه ريشه درفرهنگ بومي دارد. طراحي بسيارساده ، توجه به رنگ هاي شفاف و خالص و دوري از قواعد مرسوم درهنرنقاشي ، ويژگي هايي است كه دركارهنرمندان سنت گرا فراوان به چشم مي خورد، به گونه اي كه اغلب نوعي ناپختگي ونگاه غيرحرفه اي درطراحي و تركيب بندي عناصر تصويري در آن ديده مي شود . نقاشان سنت گرا اغلب بدون آموزش دانشگاهي و رعايت قواعد پذيرفته شده درميان هنرمندان آن دوره به تصويركردن افسانه ها ، رويدادهاي ديني و تاريخي ، وحتي داستان هاي امروزي مي پردازند. استفاده از خطوط نرم و ساده شده ، چهره هاي تمام رخ ، يانيم رخ ورنگ گذاري هاي تخت وبدون سايه - روشن ويژگي اي است كه آثار تصويرگران سنت گرا راازديگرآثارجدامي سازد . تمام آثار پيروسماني و هانري روسو به سبك سنت گراست ، اما درآثار نقاشاني چون ماتيس و گوگن فقط رگه هايي ازسنت گرايي وجوددارد .

اديانگ هنرمندي است كه براي تصويرگري آثاري كه بهسرزمين هاي ديگرتعلق دارد، ازروش سنت گرايي در هنربومي آن سرزمين بهره گرفته است . او كه تصويرگرچيني الاصل آمريكايي است ، براي تصويرگري داستان ايراني دختري كه عاشق بادبود .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
جايگاه تصويرگري سنت گرا در ايران
پنج شنبه 6 خرداد 1395 ساعت 7:35 | بازدید : 376 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

تاريخ هنر نقاشي در ايران ، باهنر تصويرگري پيوندي نزديك و ديرينه دارد . پس از پيدايش اسلام در ايران ، هنر كتاب نگاري زيرتاثير هنردوره ي مانيان ، هنر روم شرقي ( بيزانس) و هنر چين گسترش يافت . افسانه ها ، اسطوره ها ، منظومه ها و روايت هاي پهلواني در كتاب هايي چون شاهنامه ، هفت پيكر ، قابوس نامه و منطق الطير ، توسط نگارگران به تصوير درآمد و در مكتب هاي تبريز ، اصفهان ، هرات ، شيراز و قزوين رشد فرايند ه اي داشت و استاداني جون كمال الدين بهزاد ، رضاعباسي ، معين مصور و ديگران آثاري در خشان و ماندگار خلق كردند . در دوره ي معاصر ، هرچند از تلاش هاي گذشته در هنر نقاشي خبري نيست ، اما تصويرگران كتاب هاي كودكان بااستفاده از نگارگري و توجه به آثار دوره ي چاپ سنگي ، تصويرهاي فراواني براي كودكان فراهم آورده اند . ليلي تقي پور و محسن وزيري مقدم از جمله تصويرگران پرتلاش دهه ي 20 و 30 كتاب هاي كودكان به شمار مي روند كه دركتاب افسانه هاي صبحي مهتدي تصويرهايي كم و بيش تاثير يافته از خطوط نرم و ساده شده ي نگارگري براي كودكان فراهم ساختند . درسال هاي دهه 60 و پس از آن ، تصويرگراني چون صادق صندوقي ، منوچهر درفشه ، فيروزه گل محمدي ، محمد حسين صلواتيان ، پرويز اقبالي و سياوش ذوالفقاريان با بهره گيري فراوان از ويژگي هاي نگارگري ، به خلق آثاري تازه پرداختند كه دراين ميان آثارفيروزه گل محمدي گوناگوني و كودكانگي فراواني دارد و درعرصه ي بين المللي ، توانسته آن رابه هنرجهان بشناساند . فرشيد مثقالي نيز در فراهم سازي تصويردر كتاب افسانه ي آفرينش درايران به نقاشي هاي دوران چاپ سنگي توجه نشان داده و تصويرهايي اسطوره اي فراهم آورده است .

   

                     تصويرگري سنت گراسه فريم از داستان اثرليلارخشي قاضياني

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
هنركارتوني - هنر طنز آميز
سه شنبه 4 خرداد 1395 ساعت 8:29 | بازدید : 74 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

هنر كارتوني را مي توان شكل ساده و كودكانه شده ي سبك اكسپرسيونيسم به شمار آورد . هنرمندان كارتونيست مانند اكسپرسيونيست ها ، طرح كلي اثر را همراه با طنز ، شوخي و نمايش احساسات دنبال مي كنند و ناهماهنگي و ناسازگاري شخصيت ها با يك ديگر سبب ايجاد هيجان و خنده در كودكان مي شود . نقاشي كارتوني و هنر طنز آميز در كتاب كودكان با بهره گيري از ويژگي هاي ساده شده ي كاريكاتور شكل مي گيرد و برخطوط تاكيد مي كند . اغراق در دگرگوني چهره ها و شكل پديده ها در هنر كارتوني چنان است كه به كودكان شادي مي بخشد . نمايش رويدادها ، فضاسازي ها و چهره ي قهرمان قصه به شيوه ي كارتوني سبب مي شود كه پديده ها گاه از وضعيتي عجيب و غريب ، خنده دار وپرتحرك برخوردار شوند و لبخند به لب كودك بنشانند . از سوي ديگر گسترش نگاه بازاري پسند در تصويرهاي كارتوني ، كه برگرفته از پذيرش كارتون هاي تلويزيون و سينمايي نزد كودكان است ، سبب شده تا بسياري از تصويرگران ، از جمله در كشور ما، به سهل انگاري و شتاب زدگي روي آورند و تنها به سليقه هاي زودگذر و آني كودكان توجه كنند . اين گرايش كه در جهان امروز دركودكان گسترش يافته ، آنان را از نمودهاي هنري دور مي كند و سبب ناآشنايي آنان باآثار ماندگار مي شود . دكتر سوس (تئودورسوس گيزل ) ، نويسنده و تصويرگر طنز پردازنيمه ي نخست سده ي 20 كتاب هاي كودكان، ووالت ديسني ، تصويرگر و انيماتوربرجسته ي تاريخ هنر جهان ، شخصيت هاي شيرين و ماندگاري درعرصه ي ادبيات و سينما خلق كرده اند .

                          

                          سبك طنز آميزبراي گروه سني نوجوان اثرليلا رخشي قاضياني

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
اكسپرسيونيسم (بيان گرايي)
دو شنبه 3 خرداد 1395 ساعت 8:36 | بازدید : 122 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

اكسپرسيونيسم ، هنربيان احساس است هر چند حس هاي راه يافته در آثار نقاشان اكسپرسيونيست ، بيشتر بازنمايي ترس ، اندوه ، فقرو دشواري است تابيان شادي ، هيجان و اميد ، و درون مايه ي انتقادي در كار آن ها جدي است. - هنر اكسپرسيونيسم هنري است كه يك فشار يا ضرورت دروني را آزاد مي كند ، اين فشار براثر عاطفه يا احساس ايجاد مي شود و اثر هنري به صورت مفر يا دريچه اي در مي آيد كه به وسيله آن تاثير رواني تحمل ناپذير به تعادل مبدل مي شود .

در اكسپرسيونيسم ، شكل واقعي پديده ها ، به ويژه انسان ( تا اندازه اي كه گوياي شخصيت دروني او باشد ) ، دگرگون مي شود و به گونه اي كاريكاتور گونه جلوه مي كند . به هم ريختن تناسب اندام ها و پرسپكتيو فضاها ، كه در تصويرگري انتزاعي نمودي بس آشكار دارد، ازويژگي هاي سبك اكسپرسيونيسم است . در تاريخ هنر ، گونه اي از اكسپرسيونيسم با عنوان اكسپرسيونيسم تجسمي بيشتر به بازنمايي واقعيت گرايش دارد (هم چون آثار مونش ) و گونه ي ديگر آن با عنوان اكسپرسيونيسم انتزاعي ، بازنمايي حس ها و برداشت هاي كاملا شخصي و ذهني هنرمند است ( هم چون آثار جكسون پولاك ) .

در كتاب ادبيات كودك از زبان شارلوت اس . هوك و همكارانش مي خوانيم : جنبه هاي هنر اكسپرسيونيستي شامل رنگ هاي تكان دهنده ، صورت هايي كه كمي از تناسب خارج شده اند ، و قلم زدن هاي تند و شتاب زده است . اكسپرسيونيسم تاكيد براحساسات دروني هنرمند است و نيز بيان او در همانند سازي با آن چه كه مي بيند . در تصويرگري كتاب هاي كودكان ، اكسپرسيونيسم مي تواند شكل اسب هايي با رنگ آبي درخشان ويا گربه هاي آبي رنگ باشد ، همان گونه كه در نقاشي هاي اريك كارل براي كودكان ديده مي شود .

بيان منتقدانه و اغراق آميز حس هايي چون ترس ، اندوه ، شادي ، هيجان و اضطراب از آشكارترين نشانه هاي اكسپرسيونيستي است كه در كاربرد رنگ و فرم ديده مي شود. اين اين ويژگي در تصويرهاي ديويددياز براي كتاب شب دود آلود به خوبي نمايان است . ديويددياز بااستفاده از كلاژ كاغذ ، شيشه هاي شكسته ، چرم و اشياي ديگر ، احساس ترس ، برآشفتگي و نگراني نوجوان قهرمان كتاب را نشان مي دهد . او چهره ي انسان ها را در تصويرهاي اين كتاب با رنگ هاي سبز ، آبي و بنفش نشان داده تا احساس و هيجان نيرومندي به داستان ببخشد . استفاده از خط هاي پيراموني كلفت سياه در طراحي چهره ها و بافت زمينه ي تصويرها ، اين  حس را تقويت مي كند . كتاب هاي كودكان ايران ، اكسپرسيونيسم كمتر به عنوان يك سبك مشخص به كاررفته و بيشتر درشكل طنز نمود يافته است . درتصويرگري كتاب پرنده چه گفت ؟ اثربهمن دادخواه 1353 ، تصويري اغراق شده و نماي نزديك چهره ي مردي را مي بينيم كه درخشندگي چشمان آزمندش آشكار است .

133
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
سبك سوررئاليسم (فراواقعيت)
یک شنبه 2 خرداد 1395 ساعت 17:9 | بازدید : 216 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

سبك سوررئاليسم نيز مانند بسياري از ديگر سبك هاي هنري ، هم چون اكسپرسيونيسم و رئاليسم ، نخست در زمينه ي ادبيات شكل گرفت و سپس راه خود را به سوي هنرهاي ديگر گشود . هدف پايه گذاران مكتب سوررئاليسم ، كشف و كاوش در ماوراي ذهن و روان آدمي است . در سال 1924 آندره برتون ، منتقد و نويسنده ي فرانسوي ، بيانيه ي سوررئاليستي اش را تنظيم كرد و عنوان آن را از نامي گرفت كه آپولي نر شاعر برروي آثار مارك شاگال نهاده بود . در آثار نقاشان سوررئاليست ، افزون برپندارهاي غير معمول و رويايي ، نشانه هايي شگرف از جنون ، كابوس و وهم به چشم مي خورد . اننگيزه هاي اصلي برتون در پايه گذاري اين سبك ، به هم پيوستن جنبه هاي بيروني و دروني واقعيت به صورت يك تركيب بندي واحد در دنياي زنده ي روياهاي آدمي است . پناه بردن به دنياي ذهني هنرمند، گاه چنان شخصي و خيال انديشانه است كه جز در ذهن هنرمند معنا نمي پذيرد . از ميان نقاشان برجسته ي سوررئاليسم مي توان به كريكو و شاگال اشاره كرد كه آثارشان پايه گذار سوررئاليسم بوده است . تاكيد فرويد بركاركرد ضمير خود آگاه و ناخودآگاه انسان در شكل گيري شخصيت و فعاليت هاي او نيز انگيزه ي ديگري برشكل گيري سوررئاليسم به شمار مي رود . رنه ماگريت ، ماكس ارنست ، خوان ميرو ، سالوادوردالي و پل كله از رهبران سبك سوررئاليسم به شمار مي روند و تابلوهاي پايداري حافظه اثر دالي ، عاشق و معشوق برفرازشهراثر مارك شاگال و دل خوشي هاي يك شاعر اثر كريكو از جمله ي تاثير گذارترين آثار سوررئاليستي به شمار مي روند .

نگاه سوررئاليستي در تصويرگري كتاب هاي كودكان و نوجوانان ايران ، با تاثيرپذيري از هنر نقاشي در آثار دهه ي 50 در كتاب هايي چون افسانه ي باران در ايران با تصويرگري حسين محجوبي ، مارمولك كوچك اتاق من با تصويري گري فرشيد مثقالي ، و اگر مي توانستم با تصويرگري نورالدين زرين كلك ديده مي شود . دركتاب مارمولك  كوچك اتاق من كه با نگاهي انتزاعي شكل گرفته ، فضاي تخيلي قصه براي تصويرگر ، امكان فرار از اصول واقع گرايي و رها كردن عناصر تصويري را در فضايي تخيلي و انتزاعي فراهم كرده . جهان پندارهاي ناممكن در انديشه هاي كودكانه نيز در كتاب اگر مي توانستم به نمايشي خيال انگيز تبديل شده است .

تك فريم سبك سوررئاليسم براي گره سني بزرگسال اثرليلارخشي قاضياني

تك فريم سبك سوررئاليسم براي گروه سني نوجوان اثرليلارخشي قاضياني

تك فريم سبك سوررئاليسم براي گروه سني نوجوان اثرليلا رخشي قاضياني

133
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
سبك امپرسيونيسم
شنبه 1 خرداد 1395 ساعت 9:20 | بازدید : 146 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

سبك امپرسيونيسم كه با تاكيد برتاثيرنور بررنگ شكل گرفته ، هرچند تا اندازه اي ويژگي هاي واقع گرايانه را ازنقاشي دور كرده ، اما واقع گرايي در ايجاد فرم ، فضاسازي ، و رويدادهاي گنجانده شده دراثرهنري را باخود نگه داشته است . در كتاب انواع تصويرگري دركتاب هاي كودكان نوشته ي پاتريشيان سيان سيولو ، منتقد ادبيات كودكان، مي خوانيم : امپرسيونيست ها به رنگ ، روشني ، نور ، وظرافت تصاويراهميت مي دهند و دوست دارند ايده هايشان رابا استفاده از رنگ هاي از هم پاشيده بيان كنند. آنان اغلب نقطه ها و خط تيره هاي كوتاه رنگي را درفاصله هاي بسيارنزديك به كارمي گيرند وتصاوير آن ها برحالت مرتعش و لرزان چيزهاي زنده و غيره زنده تاكيددارد و با تركيب رنگ ها ، سايه هاي زنده و لرزاني به وجود مي آورند . درتصاوير امپرسيونيستي كتاب هاي كودكان ، بيننده به سرعت متوجه گونه جديدي ازهنر مي شود كه خالي ازتشريفات است و درآن نقش هايي با خطوط تفكيك يافته و جدا ، جدا تصويرمي شود . به نظر نمي رسد كه دراين سبك ، به خود اشياء توجهي شود ، بلكه تصويرگر آن ها را همان طور مي كشد كه حس شان مي كند . كاربرد سبك امپرسيونيسم در تصويرگري بيشتر به آن جهت براي كودكان شيرين و دلنشين است كه به استفاده از رنگ هاي خالص و كودكانه توجه مي كند . از سوي ديگر شكل واقعي از اشياء و پديده هاي طبيعت به گونه اي ساده تصوير مي شود . تاثير پذيري موريس سنداك از اثار مونه نقاش امپرسيونيست ، در تصويرگري كتاب آقاي خرگوش و هديه ي دوست داشتني با سايه هاي دل پذير آبي و سبز صورت گرفته .

                                                          

                                         تك فريم سبك امپرسيونيسم اثرليلارخشي قاضياني

 

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0