عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وب سایت من خوش امدید تنها وبلاگ آموزشي اصول تصويرسازي براي هنرجويان گرافيك و تصويرساز اميدوارم مورد استفاده هنرجويان جوان قرارگرفته باشد. ليلا رخشي قاضياني بابيش از بيست سال سابقه هنري در هنرها تجسمي وفعاليت در زمينه گرافيك ، نقاشي ، عكاسي ، تصويرسازي شركت در جشنواره و برپايي نمايشگاه انفرادي و گروهي دررشت ، اراك ، تهران






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
122

آمار مطالب

:: کل مطالب : 110
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 7
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 7
:: بازدید ماه : 19
:: بازدید سال : 90
:: بازدید کلی : 5808

RSS

Powered By
loxblog.Com

اصول تصويرسازي

طنز و داستان
چهار شنبه 19 اسفند 1394 ساعت 17:42 | بازدید : 137 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

روزنامه ايران كه در شماره 133 در سال 1289 به طنز پرداخت ، طنز را ( متضمن دقايق اخلاق حميده و خصايل نيكو ) دانست كه ( به زبان كودكان ) است . اولين داستان ها در مطبوعات فارسي پاورقي هزار يك شب درجام جهان نما هند بوده است . اولين حضور كودكان در داستان هاي فارسي مطبوعات ( حكايت طفل ) نوشته حكيم الممالك در شماره 20 روزنامه ملتي مورخ 13 صفر 1285 است . در اين فصل به معرفي و بحث درباره چند نشريه مي پردازيم كه در دوره مورد بررسي بيش از ساير نشريات به كودك و نوجوانان ارتباط مي يابند وبه تعبيري زمينه ساز انتشار نشرياتي بوده اند كه ما از آ ن به عنوان مطبوعات كودك و نوجوان ياد مي كنيم . همان طور كه در فصل اول ذكر شد ، ظهور و بروز مطبوعات كودك پديده اي آني نبوده ، بلكه به مرور براساس زمينه هايي اين مصداق و مفهوم تجلي يافته است . نشريات بررسي شده چند دسته اند . دسته اول ، نشريات آموزشگاهي اند . نشرياتي كه ناشر آنها يك موسه آموزشي است يا به بيان ديگر ، محل انتشار آنها يك آموزشگاه ( مدرسه مقدماتي ، متوسط ، عالي ، تخصصي ، حرفه اي و ... ) است . طبيعتا محتواي اين نشريات نيز با شدت و ضعف هايي به امور آموزشي و آموزش دهندگان و آموزش گيرندگان مربوط مي شود و از اين نظر نشريات درباره ويا براي دانش آموزان اند و به نوعي به سير كلي جست وجوي ما ارتباط مي يابند . به كارگيري زبان ساده ، غيررسمي و غير اديبانه ، اولين گام براي برقراري ارتباط با مخاطبان كمسال بود . اين كار در روزنامه نظاميه علميه و اديبه آغاز شد و در روزنامه علمي ، ناصري و ... پي گرفته شد . روزناه نظاميايه علميه و ادبيه به دست معلمان مدرسه تهيه و در آن اخبار مدرسه درج شد، در روزنامه علمي از همكاري نويسندگان نوجوان استفاده شده و درج گفتگو ها و مطالب ساده آموزشي براي مخاطبان نوجوان آغاز شد . در ورقه ماه دارالفنون تيريز به روشني تصريح شد كه مخاطب اصلي نشريه دانش آموزان اند ، نا صري و تربيت در مدرسه هاخوانده شد. تربيت به عنوان متن درسي مدارس به كار رفت . وبخش عمده اي از خوانندگان آن را دانش آموزان تشكيل دادند . پا بلاگ گاتيزاگ كاملا به كوشش دانش آموزان و براي استفاده ايشان تهيه مي شد.

 

                                                    

                                          طنز تصويري براي روزنامه و مجله براي بزرگسال

                            تكنيك گواش و تلفيق با نرم ابزار فتوشاپ اثر ليلا رخشي قاضياني

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي براي جلد كتاب و مجله
دو شنبه 17 اسفند 1394 ساعت 11:27 | بازدید : 388 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

جلد كتابهاي غير سخت معروف به شوميز با روكش كاغذي كتابهايي كه جلد سخت وضخيم دارند ، غالبا تصويرسازي دارد وبه ندرت از عكس يافقط نوشته ها ، طرح روي جلد آنها ساخته مي شود . جلد مجلات هم از بسترهاي مناسب تصويرسازي است و براساس يك مقاله مهم داخل مجله يا هويت كلي آن ، طراح مي توان تصويرسازي چشمگير ي را ارائه دهد و در فروش مجله بسيار موثر باشد . براي تصويرسازي جلد مجلات ، مي توان از امكانات رايانه نيز استفاده هاي متنوعي كرد تلفيق تصاوير با يگديگر ، افزودن ياكاستن رنگ ، ايجاد يافتهاي جديد ، تغيير شكل دادن عكسهابه صورت دلخواه ، كم وزياد كردن تاريكي و روشنايي وايجاد تضاد ، همه ازقابليتهاي جديدي است كه پيشرفت فناوري رايانه ايجاد كرده است . عواملي مانند پيشرفت فناوري عكاسي ، تكامل و ارتقاي كيفيت ماشينهاي چاپ ، افزون شدن قابليتهاي نرم افزاري رايانه اي ، كيفيت جلد مجلات را به حد مطلوبي رسانده است كه در فروش وتيراژ مجله بسيار تاثير گذار است .

 

                                                  

                  تصوير روي جلد مجله براي گروه                                      تصوير روي جلد كتاب براي گروه

                 كودك و نوجوان تكنيك اكرليك و                                         سني بزرگ سال تكنيك گواش

                  پاستل روغني اثر ليلا رخشي                                        وتلفيق با نرم ابزار فتوشاپ اثر

                              قاضياني                                                               ليلا رخشي قاضياني

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي براي ادبيات بزرگسالان
پنج شنبه 13 اسفند 1394 ساعت 12:5 | بازدید : 139 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

از تصويرسازي معمولا زماني استفاده مي شود كه موضوع ، موجوديت واقعي ندارد مثل كشفيات و فرضيات علمي يا داستانهاي علمي تخيلي و يا مو ضوعاتي كه تنها در ذهن وجود دارند . يازماني كه لازم كه است در يك موضوع اغراق و دخل و تصرف كرد و نوعي بيان و حالت جديد به تصوير يك شي يا شخص داد . در تصويرسازي ، اين امكان و جود دارد تا طراح بتواند يك حس بصري را در يك شي يا يك شخص ، بسيار قوي تر و پر تحرك تر از آن چيزي كه در عكس مي توان يافت ، نشان دهد . اين توانايي ايجاد فضا و حس و حال بيشتر در تصويرسازي از يك شخص و يا يك موضوع عمومي ، اگر با قواعد زيبايي شناسي همراه شده باشد ، در بسياري از موارد براي مخاطب ، دلچسب تر وجذاب تر از عكس عكاسي شده آن است و تصويرسازي در نمونه هاي متعددي مي توان بيان بصري موثرتري از عكس داشته باشد . هنر مند تصويرساز مي تواند اوضاع واقعي را تغيير دهد و برخي از عناصر موجود در آن را تا حدودي حالت انتزاعي ببخشيد جزئيات زائد بصري را حذف كند و در نتجه يك عبارت بصري يا تصوير ويژه و گوياتري به بيننده بدهد . زبان بياني تصويرگران ، هم در آثار گوناگوني كه به وجود مي آورند .

ممكن است در يك زماني مشخص ، متفاوت باشد و هم در مقا طع مختلف زندگي حرفه اي خود ، ممكن است شيوه بياني خود را تغيير دهنده و به ندرت يك تصويرگر روش ثابت و مشخصي را براي بيان تصويري در دوراني بسيار طولاني حفظ مي كند . از بزرگ ترين هنرمنداني كه روش مشخص و شناخته شده اي را در سالهاي  متمادي استفاده كرده است ، ( ميشل فون ) است كه با حداقل خطوط كه در كمال راحتي طراحي شده اند ، مفاهيم عميق و تكان دهنده اي بيان مي كند . در تصويرسازي براي بزرگسالان ، از فتومونتاژ هم فراوان استفاده مي شود . فتومونتاژ كه از آغاز دهه 1920 يكي ازشيوه هاي موثردر خلق تصويرسازي براي بزرگسالان و تئاتر گرافيك به شمار مي رود ، دستاورد هنرمندان دادائيست بوده است و نوعي تكه چسباني با عكس و نوعي كلاژ است .

حروف نيز قابليت بيان بصري دارند و علاوه بر معني كلمات ، شكل و نوع قرار گرفتن آنها مي تواند پيام بصري داشته باشد . يكي ديگر از شيوه هايي كه ممكن است براي تصويرسازي مناسب بزرگسالان استفاده شود ، تصويرسازي با سلخت و ساز دقيق و تقليد مو به موي شكل سوژه درواقعيت است . البته در كتابهاي خطي از چند قرن قبل از آن ، هم در آسيا و هم در اروپا تصاويري ارزشمند براي موضوعات علمي در كتاب خطي ديده مي شود ولي چاپ و توزيع وسيع آ ن در قرن نوزدهم صورت مي پذيرد .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي در جهان
چهار شنبه 12 اسفند 1394 ساعت 12:7 | بازدید : 112 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

شايد دستيابي به تعريف جامع و كامل كه همه انواع تصويرسازي از گذشته تا امروز را شامل شود ، ميسر نباشد . اما با توجه به انواع معاصر تصويرسازي ، مي توان تا حدودي به مفهوم آن نزديك شد . تصويرسازي ، گاهي براي روشن و واضح كردن يك متن است كه غير از آن شكل  فيزيكي كتاب را نيز زيبا و جذاب مي كند . زماني براي كمك به پرورش و نه كم ارزش تر از آن ، به موازات هنر نويسندگي داستان است كه تخيل كودك را فعال مي كند و در مجموع متن و تصاوير ، فعل و انفعال لازم در ذهن كودك انجام مي شود . اين مفهوم را مي توان به اين صورت بيان كرد . كه ( تصويرسازي ، شيو ه اي از نقاشي روايي است كه روايتي خارج از متن اثر را مصور مي كند . )امروزه وقتي واژه تصويرسازي را به كار مي بريم منظور تصويرسازي براي كتاب است ، كه كتابهاي كودكان و نوجوانان تقريبا هميشه مصورند و يا تصويرسازي براي مجله است كه هم شامل كودكان و نوجوانان و هم بزرگسالان مي شود غير از اين در كارهاي گرافيكي متنوعي مانند پوستر و بيلبورد و تبليغات مطبوعاتي ، جلد كتاب و جلد مجله و جلد كاتولوگ و بروشور و جلد سي دي ، بسته بندي ، طراحي تمبر پستي ، طراحي اسكناس ، تقويم ديواري و روميزي ، از تصويرسازي ممكن است استفاده شود . در قرنهاي گذشته ، معني تصويرسازي بسيار به نقاشي نزديك بوده است و در واقع يكي از انواع هنر نقاشي محسوب مي شده است . نقاشي را در تاريخ اگر به سه گونه نقاشي ديواري ، نقاشي سه پايه اي روي بوم ، نقاشي كتاب تقسيم كنيم ، تصويرسازي را مي توان به كاربرد و همين گونه نقاشي كتابهاي چاپ سنگي را مي توان تصويرسازي ناميد .

در قرون گذشته ، هنرمندان غالبا در تصويرگري و نقاشي از قواعد رايج قوم خود در زمان خلق اثرپيروي مي كردند و فرديت نقاش ، تقريبا مطرح نبود يا به مقدار اندكي دخالت داشت ، اما امروزه وقتي تصويرگر متني را براي مصور كردن مي پذيرد ، متعهد شده است كه تا حد امكان به فضاي آن نزديك شود . اما واضح است كه او نيز مانند هر مخاطب ديگري تاويل شخصي خود را از متن ارائه مي دهد و همين نكته است كه دست او را براي بيان شخصي خود باز مي گذارد . با آنچه گفته شد ، تصويرسازي معاصر ، ريشه در هنر نقاشي و تاريخ سپري شده بر آن دارد و همين گونه با گرافيك از يك سو و ادبيات كودك از سوي ديگر پيوند دارد و در هر حال به عنوان يك هنر تجسمي ، نخست جلوه هاي نقاشي ورويكردهاي عناصر ديواري چون خط ، سطح (شكل ) بافت ، تركيب بندي و رنگ را به ياد مي آورد . ساده سازي ، خلاصه نگاري ، اهميت خطوط ، نشانه شناسيهاي تصويري ، حضور گرافيك در تصويرگري را به ياد مي اورد . هم نشيني متن و تصوير در كتابهاي تصويري ، پيامدي ناگزير است و تصويرسازي نمي تواند مانند نقاشي ، براساس خيال و تصوري آني كه در ذهن هنرمند شكل گرفته است ، پديد آيد ، پيروي تصويرگر از متن ، به همراهي او با متن مي انجامد و در نتيجه از استقلال او مي كاهد  ولي نقاشي ، معمولا در خلق اثر خود ، ويژه وقتي كه سفارش نباشد ، استقلال كامل دارد . انسان معاصر ، تصوير را به بيشتر عوامل ارتباطي ترجيح مي دهد و به آن تمايلي ويژه دارد ، به اين دليل كه تصوير هر موضوعي نزديك ترين چيز به واقعيت آن است و به تجربه مستقيم انسان از آن موضوع شباهت دارد .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تفاوت تصويرسازي براي كودكان و بزرگسالان
یک شنبه 9 اسفند 1394 ساعت 19:5 | بازدید : 2437 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

در تصويرسازي براي كودكان همان گونه كه اشاره شد ، گروه سني كودك بسيار اهميت دارد و ويژگي هاي تصويرسازي تابع آن است ، ولي در مورد بزرگسالان گروه سني تقريبا چندان اهميتي ندارد و براي بزرگسالان در سنين مختلف هم مي توان با يك روش و بينش تصويري واحد ، تصويرسازي كرد .در مورد بزرگسالان ، عامل مهم و مشخص كننده در چگونگي تصويرسازي ، فرهنگ مخاطب است . روش هاي تصويرسازي براي بزرگسالان روستايي با بزرگسالي كه در يك شهر پر جمعيت زندگي مي كند وبا وسائل ارتباط جمعي مانند ماهواره و اينترنت سروكار دارد ، بايد تفاوت اساسي داشته باشد . در مصور كردن اشعار يا داستان هاي بزرگسالان در مطبوعات ، لزومي ندارد كه پيام به راحتي و به سرعت منتقل شود بلكه بهتر است ابداع و نكته اي در آن نهفته باشد كه با خواندن متن و پس از تلاش ذهني مخاطب ، در مجموع مشاهده تصوير و حروف و مفاهيم و واژه ها ، پيام به او منتقل شود. بيان تجريدي و دور شدن از طبيعت اشكال در تصويرسازي براي بزرگسالان غير از موارد خاص بعضي از بزرگسالان روستايي ، اشكالي ندارد و اشتباه نيست اما در تصويرسازي براي كودكان در بسياري مواقع ، وقتي نام حيوان كميابي در محيط زندگي كودك آورده مي شود ، كودك از طريق همان تصوير حيوان را مي شناسد . بنابراين ، نبايد تصوير از شكل طبيعي آن حيوان دور شد . در تصويرسازي براي نشريات ويژه بزرگسالان ، شرايط كلي مخاطب ، روحيه بصري و كلي نشريه اي كه تصويرسازي براي آن انجام مي شود و شرايط فرهنگي جامعه مخاطب در نظر گرفته مي شود . حتي نوع كاغذ نشريه و شرايط چاپ آن در چگونگي تصويرسازي موثر است . در اين زمينه رنگ اهميت كمتري نسبت به تصويرسازي ، براي كودكان دارد و بسياري از اوقات در نشريه تمام رنگي براي بزرگسالان ، تصويرگر با وجود امكان استفاده از همه ي رنگ ها ، عمدا رنگ هاي محدود و تيره اي را انتخاب مي كند . تصويرسازي يك رنگ كه در آن فقط از رنگ سياه استفاده شده باشد براي بزرگسالان كاملا گوياست اما براي ارتباط با كودكان مناسب نيست از رنگهاي تيره استفاده كرد .

 

                                              

 

  اثريك فريم ازداستان ،ليلا رخشي قاضياني                                        اثر تك فريم از احاديث امام رضا (ع)

تكنيك نرم ابزار فري هند و فتوشاپ براي گروه                           ليلا رخشي قاضياني تكنيك دست و نرم ابزار فتوشاپ

          براي گروه سني 9 تا 12 سال                                                        براي گروه سني بزرگسال          

 

              

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي براي بزرگسال
یک شنبه 9 اسفند 1394 ساعت 12:16 | بازدید : 3310 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

با ورود صنعت چاپ به ايران ، تصويرسازي به صورت گوناگون با فن آوري جديد ، خود را تطبيق مي دهد و به كار مي آيد . نخستين تصويرسازي ها ، منطبق با امكانات چاپ هاي ابتدايي بود و خط در آن عنصر اصلي و مهم بصري به شمار مي رفت و در تصويرسازي مطبوعاتي تا مدت ها ، از رنگ استفاده نمي شد . از ويژگي هاي ارزشمند تصويرسازي در مطبوعات نخستين ، هماهنگي تصوير و نوشته هاي متن از لحاظ بصري است كه هم در مطبوعات قديم غرب و هم در روزنامه هاي چاپ سنگي ايران ، ديده مي شود . در نخستين مطبوعات ايران ، هنرمنداني مانند صنيع الملك ، ابوتراب و ميرزا موسي تصاوير ارزشمندي را هماهنگ با فضاي بصري روزنامه به وجود آوردند . رشد سريع راديو و تلويزيون در سالهاي پس از جنگ جهاني دوم و توسعه بيش از حد اين دو وسيله ارتباطي و امكان انتشار سريع و آني اخبار از طريق آنها ، عرصه را براي جولان خبري روزنامه تنگ كرد و مطبوعات بزرگ جهان براي جلوگيري از سقوط ، به چاره انديشي پرداختند . راهي كه روزنامه ها براي حفظ نفوذ و اعتبار خويش كسب كردند . استفاده هرچه بيشتر از تصوير و كنك گرفتن از رنگ همراه با سرعت زياد در چاپ ونيز توزيع بود .

در نيمه دوم قرن بيستم كه زمان هجوم اطلاعات گوناگون است ، تصاوير ، فقط يك توصيف كننده ساده اخبار نبودند . بلكه خود نيز انديشه ها و مفاهيم را القا مي كردند . به اين ترتيب : مفهوم ذهني ، واقعيتي ملموس شد و به عنوان يك عنصر ساختاري در آثار هنري به كار برده شد . از آن پس طراح كه از تخيل تصويري برخوردار بود ، وظيفه تفسير و تاويل متن نويسنده را به عهده گرفت . اين موج جديد به طراح امكان داد كه به ساختن طرح هايي محدود براي يك متن ، به خلق فضاي  جديد براي متحد ساختن كلام و تصوير بپردازد . اين امر سبب شد تا سبك ها وتكنيك هاي شخصي نيز در طراحي گرافيك توسعه يابد مرزهاي پيشين ميان هنرهاي زيبا و اطلاع رساني تصويري عاميانه ، برداشته شود . درك پيام تصوير ، پديده اي انديشگرانه است و حتي ساده ترين تصاوير نيز از ديدگاه فرهنگ هاي گوناگون به شيوه هاي متفاوت مورد تفسير قرار مي گيرند . چشم آنچه را مي خواهد ببيند ، برمي گزيند ، ولي تصوير بيش از آن كه به شيوه اي فيزيكي خوانده شود ، به گونه اي ذهني درك مي شود . براي آن كه تصويري توانايي برقراري ارتباط را داشته باشد ، بايد متناسب با زمينه هاي فرهنگي ، اجتماعي ، طبقاتي ، فيزيولوژيك و ... گيرنده پيام خويش باشد تا او بتواند بامتن و پيام تصوير ارتباط برقرار كند وبه بيان ديگر ، آن را بخواند . انسان در سال هاي دور و قبل از به وجود آمدن وسايل ارتباطي مانند نوشته و خط،ازطريق تصورو تجسم و مصوركردن مفاهيم بصري ارتباط برقرار مي كرد . سپس وسايل ارتباطي نگارش ، يعني الفبا ابداع و عالمگير شد . اكنون نيز براثر تحولات جديد ارتباطي ، انسان بارديگر مانند گذشته علاقه مند است كه از طريق امكانات تصويري ، بهتر و سريع تر عمل كند و بين روش هاي مختلف آن فنون سنتي تصويرسازي ، امكانات بي شمار عكاسي و استفاده از نرم افزارهاي رايانه اي نيز مرز خاصي وجود ندارد و در تصويرسازي معاصر براي نشريات ، تمام اين لمكانات به كار گرفته مي شود .

 

                                                  

                                             اثر ليلا رخشي قاضياني تصويرسازي براي بزرگسال

                                                  شعر جمعه فروغ فرخزاد تكنيك پاستل روغني

133
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تصويرسازي براي گروه سني كودك و نوجوان
شنبه 8 اسفند 1394 ساعت 17:36 | بازدید : 506 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

1- تصويرسازي براي كودكان

ويژگيها :

1- به راحتي پيام خود را به مخاطب تفهيم كند .

2- تفكر برانگيز باشد تا به پرورش صحيح عقل و عاطفه كودك كمك كند .

3- الهام بخش باشد .

به كارگيري تخيل ابداعي كودك در رشد شخصيت وي با توجه به ويژگيهاي سني او ، بسيار مفيد است ، باعث تحريك حس كنجكاوي كودك مي شود ، مشاهده موضوع از زواياي مختلف ، چه از لحاظ محتوي و چه از نظر فرم ، روحيه كنجكاوي و جستجوگري را در كودك تقويت مي كند . ديدن اشيا، از زواياي بالا ، پهلو و زير نيز براي رسيدن به اين هدف مفيد است رعايت وجود نوعي شيريني و جاذبه بصري در كار براي ترغيب كودكان و والدين آنها به خريد مجله . ابداع در تصويرسازي اين منظور را تامين مي كند . در تصاوير از عناصري استفاده شود كه به محيط زندگي كودك مربوط باشد . كودك به مردم و محيط زندگي خود ، توجه ويژه اي دارد. خصوصيات فرهنگي و اجتماعي محيط بايد در حد لازم در تصويرسازي براي كودك مشاهده شود .

تصاوير بايد طوري باشد كه كودك از تماشاي آن احساس آرامش ، راحتي و شادابي كند و كتاب يا مجله را به عنوان هم صحبت و دوست خوب بپذيرد . در مجموع با دنياي تخيلات ، احساسات ، آرزوها و ضمير پاك كودكان هم سويي داشته باشد . بايد دنيا را از ديد كودكان ديد ، نه اينكه مانند آنان نقاشي كرد . براي اين منظور تصويرگر بايد كاملا به زبان تجسمي ، يعني : به طرح ، رنگ و تركيب بندي آشنا باشد . تصويري كه براي كودك نقاشي مي كنيم ، بايد زنده و آنقدر سرشار از زندگي باشد كه بيننده بتواند ضربان نبض موجود در آن را حس كند .

در واقع يك تصويرگر بايد دم هنرمندانه خود را در آن بدمد حركت و جنبش در هر موجود زنده نشان دهنده زندگي است . بنابراين  بايد در تصاوير ويژه كودك آن را مشاهده كرد. حركت موجود زنده ، هميشه در قالب حالتهاي رفتاري او نشان داده مي شود و تصوير موجودات بدون حالات رفتاري آنان تصويري تهي و مرده است . تصويرسازي كودك بايد چنان باشد كه شناخت درستي از جهان اطراف به او بدهد . براي ايجاد ارتباط با كودك شهرنشين مفاهيم چون بزرگراه ، چراغ نئون و ساختمان هاي بلند مناسب است و براي كودك روستائي ترسيم گياهان ، حيوانات و طبيعت آشناتر است و ارتباط بهتري با اين گونه موضوعات مي تواند داشته باشد . داستان و تصاويري كه روي هم كتاب مصور را مي رساند ، هنگامي براي كودك قابل درك هستند كه براي او اهميت داشته باشند . تصويرسازي بايد خلاقيت هنري و حس زيباشناسي كودكان را تقويت كند . در واقع آموزش زيبا شناسي و خلاقيت را بايد در زندگي كودكان به صورت غير مستقيم و غير آشكار انجام داد . از اين رو تصويرسازي كتاب هاي كودكان وسيله مناسبي براي اين منظر است . تصويرسازي براي هر گروه سني بايد متناسب با قدرت درك اطفال در آن سنين باشد زيرا نيازهاي رواني كودكان در سنين مختلف متفاوت است . كودكان خردسال بسيار واقع بين هستد . در نتيجه : از تصويري لذت مي برند كه به طبيعت و آنچه برايشان آشنا است شباهت داشته باشد . از طرح هاي عجيي و نا مفهوم خوششان نمي آيد زيا تجربه آنها قدرت تجزيه و تحليل خطوط و در انتزاعي تصاوير را به آنها نمي دهد . در تصويرسازي براي نوجوانان اگر ضروري باشد ، مي توان تا حدي از طرح هاي تجريدي استفاده كرد.

 

                                        

                                  كاركتر عمونوروز براي گروه سني 6ت9 سال

                          باساده سازي نقوش اسليمي اين كاركتر طراحي شده

                              ا ثرليلا رخشي قاضياني  تكنيك دست وفتوشاپ 

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
هدف اصلي تصويرگر يا طراح تصوير
شنبه 8 اسفند 1394 ساعت 17:8 | بازدید : 108 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

راهنمايي بينندگان درباره مطالبي است كه فهم يا تجسم آن از طريق نوشتن يا گفتن دشوار است . فرهنگ انساني كه تاكنون مغلوب گفتا ر وزبان كلامي بوده است ، به تدريج به سوي تصوير و تصويرگري روي مي آورد . يادگيري و فهم زبان ، پيچيده و نسبتا مشكل است در حالي كه تصوير صريح و ساده است وبه سرعت ، بسياري از انديشه ها را به ديگران منتقل مي كند . پس از اختراع صنعت چاپ و متعاقب آن توليد كتاب در زمينه ها مختلف و استفاده از تصويرسازي براي انتقال بهتر مفاهيم ، طرز تفكر و فهم عملي مردم از پديده ها ، رشد و تحول بسيار شگرفي كرد كه اهميت آن از رشد عظمت اقتصادي و فني آن زمان ، كمتر نبود .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
معرفي يك تصويرساز
جمعه 7 اسفند 1394 ساعت 10:6 | بازدید : 240 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

يكي از حرفه هاي مرتبط با هنرهاي تجسمي ، تصويرسازي است كه گاهي هنرمند تمام وقت و انرژي خود را در اين زمينه به كار مي برد و در مواردي يك نقاش يا طراح گرافيك ، بخشي از كار حرفه اي خود را به تصويرسازي مي دهد . تصويرسازي ، يكي از با سابقه ترين شيوه هاي بيان انسان محسوب مي شود و توانمندترين نظام نشانه هاي غير كلامي است . از بسياري جهات ، تصويرگري يعني كاربرد نشانه هاي ديداري به صورت شمايلي . تجسم بصري  يك موضوع ، مفهوم يا احساس براي نمايش و درك بهتر آن و از يك سو ، ارتباط نزديك با ادبيات دارد وعناصر محتوايي خود را از آن وام مي گيرد و از سويي ديگر ، به نقاشي وابسته است و عناصر ديداري خود را با وام گرفتن از نقاشي بيان مي كند . يكي از باسابقه ترين شيوه هاي بيان انسان ، تصويرسازي است و بشر از ابتدا براي بيان احساسات و شرح خواسته هاي خود از تصوير استفاده كرده و اين تصاوير به صورت نقاشي هايي بر ديوار غارها ، كنده كاري روي تنه درختان و حجاري روي صخره ها و تخته سنگ ها عرضه شده است .

تصويرگر معاصر ، با الهام از طبيعت ، از آن تقليد و كپي برداري نبايد داشته باشد و با هدف خلاقيت ، از هر نوع تكرارهاي كسالت آور پرهيز كند . در اين وبلاگ سعي شده  تصويرسازي براي كودكان و نوجوانان وبزرگسالان مورد نقدبررسي قرارگيرد وهنرمندان قديم وجديد در اين عرصه مورد مقايسه قرار داده شوند .

 

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0